خانه سلامتی 11 نوشیدنی گیاهی جایگزین قهوه

11 نوشیدنی گیاهی جایگزین قهوه

۶
1
انواع چای ‎های گیاهی و نوشیدنی‎ های سرد و گرم کافئین‎ دار می ‎‏توانند به عنوان یک انرژی ‎زای قوی مثل قهوه و حتی قوی‎ تر از آن عمل کنند. در ادامه به برخی از این نوشیدنی ‎های خوشمزه اشاره می ‎کنیم.
نوشیدنی-جایگزین-قهوه

به جای قهوه صبحگاهی چی بخوریم؟ این نوشیدنی‎ های انرژی ‎زا را جایگزین کنید!

جدا از این که برخی افراد به نوشیدن قهوه علاقه دارند، برخی دیگر آن را فقط برای سرحال شدن و ذخیره انرژی می‌ نوشند تا بتوانند با انرژی بیشتری به کار های خود بپردازند.

به گزارش مجله پیام دلتا، قهوه با تمام خواص فوق‌ العاده‌ ای که برای سلامت بدن دارد، ممکن است در برخی افراد باعث تپش قلب، ضربان نامنظم قلب، اضطراب، لرزش و برخی مشکلات ناخواسته‌ ی دیگر شود.

گاهی اوقات هم هیچ مشکلی در میان نیست؛ فقط قهوه موجود نیست؛ پس خوب است نوشیدنی‌ ها یا خوراکی‌ های دیگری را که کمک می‌ کنند تا بیدار و سرحال شوید و باعث افزایش انرژی‌ تان می‌ شوند، بشناسید تا در صورت لزوم آن‌ ها را جایگزین قهوه کنید.

قهوه

به جای قهوه چی بخوریم؟

انواع چای ‎های گیاهی و نوشیدنی‎ های سرد و گرم کافئین ‎دار می‎‏توانند به عنوان یک انرژی ‎زای قوی مثل قهوه و حتی قوی‎ تر از آن عمل کنند. در ادامه به برخی از این نوشیدنی‎ های خوشمزه اشاره می‎ کنیم.

چای گیاهی بخورید

یک انرژی ‎زای طبیعی و مفید به نام چای! انواع چای‎ گیاهی می‎ توانند به عنوان یک جایگزین قوی کافئین ‎دار عمل کنند:

چای ماچا

ماچا (Matcha) پودری سبزرنگ است که از آسیاب کردن برگ‌ های جوان چای به دست می‌ آید و می‌ تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه استفاده شود، به‌ خصوص برای افرادی که نمی‌ خواهند احساس لرزش یا عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه را تجربه کنند.

ماچا حاوی کافئین به همراه اسیدآمینه ال تیانین (L-theanine) است که ذهن را بدون ایجاد حالت خواب‌‎ آلودگی آرام می‌ کند. مطالعات اخیر نشان می‌ دهد که ال تیانین وقتی با کافئین مصرف می‌ شود، تاثیراتی مثبت در عملکرد شناخت و خلق‌ و خوی افراد ایجاد می‎ کند.

چای-سبز-و-قهوه

چای سبز

چای سبز علاوه بر داشتن فواید زیاد برای سلامتی، جایگزین مناسبی برای قهوه نیز محسوب می‌ شود. چای سبز با حداقل فرآوری انجام‎ شده بر روی آن، بیشترین مزایای سلامتی در بین انواع چای‌ را دارد.

 چندین مطالعه نشان داده است افرادی که چای سبز می‌ نوشند، بسیار کمتر از دیگران به سرطان مثانه، سینه، ریه، معده، پانکراس و کولورکتال مبتلا می‌ شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌ دهد چای سبز به کاهش دیابت نوع ۲ و بیماری‌ های قلبی کمک می‌ کند.

چای سبز همچنین عملکرد ذهنی و افزایش سوخت و ساز بدن را بهبود می ‎بخشد. هر چند در مورد میزان مصرف چای سبز در روز برای به دست آوردن حداکثر مزایای سلامتی آن بین محققان اختلاف‌ نظر وجود دارد؛ اما توصیه ها بیشتر، حدود ۳ تا ۵ فنجان  در روز است.

البته شرایط مصرف این نوشیدنی ‎ها به خصوص چای سبز بستگی به سیستم بدن افراد و نداشتن بیماری ‎های خاص دارد.

چای یربا‎ماته

چای یربا‎ماته (Yerba Mate) یک چای آمریکای جنوبی است که از برگ و شاخه‌ های گیاه یربا‎ماته‌ ی این منطقه تهیه می‌ شود و صد‌ها سال است به عنوان تقویت‌ کننده انرژی مانند قهوه در آن منطقه معروف است. یک فنجان یربا‎ماته تقریباً معادل یک فنجان متوسط قهوه، کافئین دارد.

این نوشیدنی حاوی تئوبرومین است که در شکلات نیز یافت می‌ شود و یک ماده محرک طبیعی است. این ماده به شما انرژی ماندگارتری می‌ بخشد بدون اینکه احساس لرزش و عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه به شما دست بدهد. یرباماته مملو از آنتی‌ اکسیدان‌ هایی است که به کاهش فشارخون و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی کمک می‌ کنند.

کامبوچا

کامبوچا یکی دیگر از جایگزین‌ های بالقوه قهوه برای کسانی است که سعی در کاهش مصرف آن دارند.

این نوشیدنی باعث می‌ شود تا فرد مصرف ‎کننده از مزایای ترکیب ال تیانین با کافئین که همان تأمین انرژی بیشتر بدون احساس لرزش و عصبی شدن است، بهره ببرد.

 البته میزان کافئین موجود در یک فنجان کامبوچا کمتر از یک فنجان چای است؛ بنابراین برای افرادی که می‌ خواهند کافئین ملایمی دریافت کنند، عالی است.

علاوه بر این، کامبوچا حاوی باکتری‌ های پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک می‌ کند و همین باعث می‌ شود موتور مغزتان به کار بیفتد و به خوبی از خواب بیدار شوید!

چای ریشه قاصدک

شاید عجیب باشد، اما ریشه گیاه قاصدک که معمولاً به عنوان علف هرز در نظر گرفته می‌ شود، مزه‌ ای شبیه به قهوه دارد و این باعث می‌ شود برای کسانی که در پی طعم قهوه هستند، مطلوب باشد.

می‌ توانید این گیاه را به راحتی در باغچه‌ ی خانه‌ خود بکارید یا از عطاری‌ ها ریشه‌ ی آن را تهیه یا این که چای کیسه‌ای آن را استفاده کنید.

چای رویبوس

رویبوس یا چای قرمز نوشیدنی عاری از کافئین و از آفریقای جنوبی سرچشمه گرفته است. برخلاف قهوه و سایر چای‌ ها، رویبوس آنتی‌ اکسیدان تانن کمی دارد که با این که مفید است اما می‌ تواند در جذب آهن مداخله کند.

با وجود مقدار کم تانن، رویبوس مقدار قابل توجهی از آنتی‌ اکسیدان‌ های دیگر را تأمین و به محافظت در برابر بیماری‌ های قلبی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌ کند.

آب-و-لیمو

نوشیدنی آب و لیمو

سر حال شدن صبحگاهی چندان هم پیچیده نیست.

 آب و لیمو یک راه عالی برای شروع یک روز پرانرژی است. این نوشیدنی بدون کالری و کافئین است و مقداری ویتامین C دارد.

ویتامین C به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، از پوست‎ تان در برابر آفتاب محافظت می‌ کند و برای ایجاد کلاژن، پروتئینی که ساختار اساسی پوست، تاندون‌ ها و رباط‌ های را فراهم می‌ کند، ضروری است.

به این منظور فقط به یک لیوان آب و آب نصف لیمو (۱ قاشق غذاخوری یا ۱۵ میلی‎ لیتر) نیاز دارید که حدود ۱۰ ٪ از RDI شما را برای ویتامین C را فراهم می‌ کند.

اسموتی‌ ‎ها

مواد طبیعی زیادی وجود دارند که می‌ توانند به جای قهوه انرژی شما را تقویت کنند؛ بنابراین منطقی است که آن‌ها را به صورت ترکیبات موجود در اسموتی در ابتدای روز مصرف کنید تا سرحال و پر انرژی شوید!

اسموتی‌ ها کمک می‌ کنند تا تعداد واحد‌ های میوه و سبزیجاتی که باید در طول روز مصرف شود و اغلب ما از آن غافل هستیم، دریافت کنیم.

اضافه کردن پروتئینی مانند ماست در کنار اسموتی‎ ها نیز به شما در احساس سیری کمک می‌ کند. اسموتی‌ ها با داشتن کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌ اکسیدان و پروتئین یک شروع خوب برای یک روز پرانرژی هستند.

سرکه سیب

سرکه سیب می‌ تواند به عنوان یک تقویت‌ کننده انرژی و جایگزین خوبی برای قهوه در صبح‌ ها مصرف شود. این نوشیدنی بدون کافئین است و از سیب تخمیر‎شده به دست می‌ آید.

سرکه سیب دارای ترکیبی به نام اسید استیک است که نشان می ‎دهد آثار مفیدی بر حساسیت به انسولین و سطح قند خون دارد البته دقت داشته باشید با این که سرکه سیب می‌ تواند انرژی لازم را به شما بدهد و فواید زیادی هم دارد؛ اما آن را همیشه با آب مخلوط کرده و میل کنید؛ زیرا اسیدیته موجود در آن در صورت مصرف مستقیم می‌ تواند به دندان‌ های‎ شما آسیب برساند.

شیر-طلایی-هندی

شیر طلایی

اگرچه افراد غالباً شب‌ ها شیر طلایی می‌ نوشند اما این نوشیدنی می‌ تواند جایگزین خوبی برای قهوه‌ ی صبحگاهی باشد تا شما را در طول روز پرانرژی نگه دارد. این نوشیدنی سنتی هندی بدون کافئین است و طبع گرمی دارد و شامل موادی چون زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است.

البته می‌ توان به این ترکیبات عسل و وانیل را نیز اضافه کرد. ادویه تشکیل ‎دهنده شیر طلایی به دلیل داشتن ماده شیمیایی کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، خواص ضدالتهابی بسیار قوی‌ دارد.

مطالعات صورت‎ گرفته نشان می‌ دهد که نوشیدن شیر طلایی می‌ تواند سلامت روان، حافظه و تراکم استخوان را بهبود بخشد.

کاکائوی داغ خانگی

در حالی که ممکن است شما از کاکائوی گرم به عنوان یک نوشیدنی شبانه که کمک ‎تان می‌ کند تا در آرامش بخوابید، استفاده کنید اما به نظر می‌ رسد که می‌ تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه‌ ی صبحانه نیز مفید باشد.

اضافه کردن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین‌ کننده می‌ تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برای‎ تان بسازد که غنی از آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث شود تا روحیه خوبی داشته باشید.

کاکائو همچنین حاوی منیزیم است که می‌ تواند به آرامش عضلات بدن کمک کند؛ بنابراین اگر به قهوه وابسته باشید، مزه‎ مزه کردن منظم کاکائوی داغ برای شما بسیار کمک‌ کننده خواهد بود.

بیشتر ببینید در سلامتی

۶ دیدگاه

  1. گل افشان

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۷:۱۱ ب.ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۴ شهریور، ۱۳۹۸ در ۸:۳۵ ق.ظ

      سپاس

      پاسخ

  2. ثابتی

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۴:۳۹ ب.ظ

    چقدرعالی بود.ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۴ شهریور، ۱۳۹۸ در ۸:۳۶ ق.ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

  3. آدینه

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۱:۲۲ ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۴ شهریور، ۱۳۹۸ در ۸:۳۶ ق.ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.