خانه سلامتی سفر هیجان انگیز به زیر دریا

سفر هیجان انگیز به زیر دریا

۶
0
سفر به زیر دریا! تجربه‎ی یک دنیای عجیب و خوردنی! زیر‎دریایی دلتا آماده است، لطفا سوار شوید.
سفر-به-زیر-دریا

سفری هیجان‎انگیز و خوردنی به زیر دریا!

مگر می‌شود از خوراکی‎های مفید دریایی گذشت؟ زیر دریایی آماده حرکت است، لطفا سوار شوید.

به گزارش مجله پیام دلتا، خوراکی‎های دریایی از قبیل ماهی، میگو، خرچنگ، خاویار و حتی انواع صدف‎های دریایی خواص زیادی برای بدن دارند که در ادامه به آنها اشاره می‎کنیم.

خواص-غذاهای-دریایی

خواص غذاهای دریایی

مگر می‎شود از خیر این خوراکی‎ها گذشت؟

دریا و تمام نعمت‎هایش برای سلامتی بدن ما مفید است و اهمیت زیادی دارد؛ اگر شما هم تا به امروز در سبد غذایی‎تان از غذاهای دریایی زیاد استفاده نمی‎کردید، هرچه زودتر لیست غذای هفتگی خودتان را در سطل زباله بیندازید.

مزایای مصرف ماهی

ماهی‎ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند.

مصرف ماهی، به مقدار یک یا دو بار در هفته می‎تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‎هایی مانند آسم دوران کودکی تا سرطان پروستات موثر باشد.

ماهی، منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. گوشت ماهی مقدار کمی چربی و مقدار زیادی پروتئین دارد. مصرف ماهی در دوران بارداری میزان خطر تولد نوزاد نارس را کاهش می‎دهد .

البته خانم‎های باردار باید به خاطر جیوه‌ی موجود در ماهی در خوردن آن زیاده‎روی نکنند و با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

روش‎های سالم برای لذت بردن از مصرف ماهی عبارتند از : ماهی سرخ‎شده، پخت در فر ، آب‎پز، ماهی بریان‎شده و بخار‎پز .

خواص-ماهی

ویتامین‎های ماهی

–    مقدار زیاد پروتئین

–    مقدار کم چربی اشباع‎شده

–    مقدار زیاد چربی غیر‎اشباع

–    مقدار زیاد امگا ۳

علائم فساد ماهی

  • بدن ماهی فاسد‎شده نرم است و در مقابل فشار انگشت تغییر شکل می‎دهد.
  • بوی گندیدگی نیز از دیگر علائم فساد ماهی است.
  • ظاهر ماهی کدر و کثیف است و ماده مخاطی لزجی روی سطح آن مشاهده می‎شود.
  • آبشش ماهی فاسد رنگ‎پریده است و به راحتی جدا می‎شود.

خواص-میگو

میگو

پس از ماهی، میگو مهم‎ترین غذای دریایی به حساب می‎آید.

میگوی خام گوشت سفت و شفافی دارد که حاوی کالری و چربی اشباع‎شده کمی است. میگوها اندازه و رنگ‎های گوناگونی دارند؛ مانند صورتی، خاکستری و مایل به زرد. مواد مغذی آن‎ها بسیار زیاد است و حاوی ویتامین‎ها و مواد معدنی مفیدی هستند.

ویتامین‎های میگو

  • حاوی ماده معدنی سلنیوم است. سلنیوم( selenium ) در خنثی‎سازی تاثیرات رادیکال‎های آزادی که باعث بروز سرطان می‎شوند، موثر است..
  • مقادیر زیادی پروتئین کم‎چرب و کم‎کالری دارد.
  • حاوی مقادیر قابل ملاحظه‎ای ویتامین D  است که برای سلامت دندان‎ها و استخوان‎ها ضروری است. همچنین جذب کلسیم و فسفر را در بدن تنظیم می‎کند.
  • ویتامین B12 دارد و مصرف آن باعث عملکرد درست مغز و بلوغ گلبول‎های خون می‎شود.
  • حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و از آنجا که کلسترول خون را کاهش می‎دهد، باعث محافظت بدن در برابر بیماری‎های قلبی – عروقی می‎شود.
  • خاصیت ضد التهابی دارد و در کاهش تورم لثه‎ها موثر است.

خواص-خرچنگ-دریایی

خواص خرچنگ دریایی

خرچنگ‎ها یکی از محبوب‎ترین و خوشمزه‎ترین موجودات دریایی هستند که توسط صیادان و ماهیگیران صید می‎شوند و به فروش می‎رسند .

مزایای مصرف گوشت خرچنگ

بهبود سلامت استخوان

کلسیم و فسفر به ترتیب بیشترین عناصر از مواد معدنی هستند که در استخوان‎ها یافت می‎شوند . یک خبر خوب برای دوستداران خرچنگ این است که گوشت خرچنگ منبعی سرشار از فسفر است و همین امر موجب بهبود و تقویت استخوان‎ها می‎شود.

حفاظت از قلب و سلامت عروق

گوشت خرچنگ حاوی مقادیر زیاد اسید‏های چرب امگا 3 است که این اسید‎های چرب باعث بهبود التهاب در سراسر بدن، کاهش سطح کلسترول خون، کاهش خطر بروز حملات قلبی و مغزی و کاهش فشار خون می‎شود .

سم‎زدایی طبیعی بدن

از وظایف اصلی کبد و کلیه سم‎زدایی بدن و تصفیه خون انسان است؛ گوشت خرچنگ حاوی مقدار زیادی فسفر است. فسفر به عملکرد کلیه‎ها کمک می‎کند و آن را بهبود می‎بخشد؛ در نتیجه سرعت سم‎زدایی بدن افزایش پیدا می‎کند .

بهبود عملکرد ذهن

خرچنگ با داشتن طیف گسترده و متنوعی از عناصر مفید و مغذی مثل مس، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3، تاثیر مستقیمی بر بهبود و عملکرد فعالیت سیستم‎های عصبی دارد؛ در نتیجه باعث تقویت عملکرد ذهن و حافظه می‎شود .

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

سلنیوم از جمله عناصر موجود در گوشت خرچنگ است که به طور مستقیم با عملکرد حافظه ارتباط دارد و به عنوان یک آنتی‎اکسیدان عمل کرده و از بدن در برابر بیماری‎های مزمن و خطرناک محافظت می‎کند.

خواص-خاویار

خاویار دریایی

خاویار یک ماده غذایی پرانرژی است و ارزشمند است که طعم و بویی بسیار خوشایند دارد.

ویتامین‎های مفید خاویار

  • به طور عمده پروتئین موجود در خاویار متشکل از اسیدهای آمینه آرژنین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و میتونین است.
  • چربی موجود در خاویار نیز به دو دسته عمده تقسیم می‎شود که عبارتند از “25 درصد کلسترول ” و “75 درصد لستین”.
  • مصرف خاویار از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری‎های قلبی- عروقی پیشگیری می‎کند؛ زیرا در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا 3بسیار بالا است.
  • وجود اسیدهای چرب” امگا 3 ” در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی می‎شود.
  • مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های آرتریت رومائید (التهاب مفاصل)، بیماری‎های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان نیز موثر است.
  • خاویار از نظر عنصر آهن نیز غنی است و به همین دلیل مصرف آن به افراد مبتلا به کم‎خونی توصیه می‎شود.

خواص-صدف-دریایی

صدفهای خوراکی

تقاضا برای خوردن صدف طی دو تا سه دهه گذشته، به طور قابل ملاحظه‎ای افزایش یافته است. این بی‎مهرگان خوشمزه ممکن است در ظاهر خیلی شبیه به پوست خارجی‎شان نباشند اما بسیار خوشمزه هستند.

ویتامین‎های صدف‎های خوراکی

سلامت قلب

صدف سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3 دارد که فرم خوبی از کلسترول هستند. صدف و اسیدهای چرب آنها می‎توانند محتوای کلسترول بد را در جریان خون کاهش دهند.

کاهش فشار خون

صدف محتوای پتاسیم و منیزیم بسیار بالایی دارد. این دو ماده، یعنی پتاسیم و منیزیم می‎توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

درمان آکنه

میزان روی در صدف می‎تواند باعث جلوگیری از میکروب‎های ایجاد‎شده توسط آکنه شود. روی همچنین التهاب را کاهش می‎دهد و منافذ را پاک می‎کند و باعث کاهش کراتینوسیت‎ها می‎شود که از بزرگ شدن منافذ پوست جلوگیری می‎کنند.

بهبود عملکرد مغز

از خواص دیگر صدف این است که یک منبع غنی از B12، اسیدهای چرب امگا 3، روی و آهن به شمار می‎رود و برای عملکرد مغز و حافظه بسیار مفید است.

رژیم-مدیترانه-ای

رژیم مدیترانهای با غذاهای دریایی

اگر به دنبال لاغری و کاهش وزن بدون گرسنگی هستید؛ باید بدانید که رژیم مدیترانه‎ای و مصرف غذاهای دریایی یک راه‎حل مناسب است. درواقع یکی از ارکان اصلی این نوع رژیم انواع غذاهای دریایی مثل ماهی سالمون، ساردین، قزل‎آلا، تن، ماکرل، صدف و خرچنگ است.

رژیم مدیترانه‌‎ای به صورت طبیعی به مدیریت وزن و کاهش چربی دریافتی بدن کمک می‎کند و همچنین شما به آسانی می‎توانید مواد مغذی بسیار زیادی بخورید.

بنابراین، ماهی، محصولات لبنی و گوشت حیوانات تغذیه‎شده با علوفه طبیعی حاوی اسیدهای چرب سالم برای این نوع رژیم لاغری مورد نیاز هستند.

از این میان، اسیدهای چرب سالم در غذاهای دریایی به شما در تجربه‎ی احساس سیری، مدیریت وزن و لاغری، کنترل قند خون و بهبود سطح انرژی و خلق و خو کمک زیادی می‎کنند.

بیشتر ببینید در سلامتی

۶ دیدگاه

  1. رنجبر

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب.ظ

    بسیار مفید و بهترین منبع غذایی برای رژیم گرفتن

    پاسخ

  2. نعمت زاده

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب.ظ

    جذاب

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب.ظ

    عالی

    پاسخ

  4. نامجو

    ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ق.ظ

    خوشمزست

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۳ شهریور، ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق.ظ

      سپاس

      پاسخ

  5. روزبهاني

    ۲۲ شهریور، ۱۳۹۸ در ۲:۳۴ ب.ظ

    خیلی قشنگه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.