ایرانگردی، تبریز

شهر اولین‌ها فیروزه دارد! (ویدئو)

۳
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تبریز شهر اولین‌ها است و مسجد کبود یکی از دیدنی‌های مهم این شهر.
مسجد کبود

کاشیکاری‌های ظریف، پر نقش‌ونگار لاجوردی و فیروزه‌ای رنگ مسجد کبود، دلیل محبوبیت این مسجد باستانی است؛ تا جایی که به “فیروزه جهان اسلام” شهرت یافته. مسجد کبود با داشتن زیباترین تزئینات آراسته به خطوط ثلث، نسخ و نستعلیق و نگاره‌ها هندسی و اسلیمی بی‌نظیر، در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. باصفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به مسجد کبود تبریز سفر کنیم و از ظرافت‌های معماری آن لذت ببریم.

مسجد کبود

لرزید، اما کاملا فرو نریخت

مسجد کبود در سال ۸۴۰ خورشیدی و در زمان حکمرانی جهانشاه، مقتدرترین پادشاه قراقویونلو ساخته شد. در زلزله‌ای که در ۱۲۴۹ خورشیدی به وقوع پیوست، بخش‌های زیادی از مسجد کبود آسیب دید، اما کاملا فرو نریخت. در سال‌های نخست قرن حاضر، بازسازی مسجد از سر گرفته شد و هم‌اکنون نیز مرمت کاشی‌کاری‌ها و تزئینات داخلی مسجد ادامه دارد. مسجد کبود هم اکنون به یکی از دیدنی‌های اصلی تبریز تبدیل شده است.

binary 1 شهر اولین‌ها فیروزه دارد! (ویدئو)

چرا این مسجد مهم است؟

مسجد کبود یکی از شاهکارهای هنر و معماری پس از اسلام است. کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی که در تزئین مسجد به کار رفته، با خطوط نسخ، نستعلیق و ثلث آراسته شده و انواع طرح‌های اسلیمی و هندسی زینت بخش تزئینات داخلی مسجد کبود بوده است. مسجد به دستور دختر جهانشاه قراقویونلو ساخته شده و حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد. در زلزله ۱۲۴۹ خورشیدی، بخش‌های زیادی از مسجد از بین رفت. گنبدها فرو ریختند و بسیاری از دیواره‌های داخلی از بین رفتند.

مسجد کبود

چندین نام دارد

سردر بنا بعد از زلزله مهیب تبریز، همچنان باقی ماند که امروزه مورد مرمت قرار گرفته و صلابت و شکوه مسجد کبود را به رخ می‌کشد. این مسجد سال‌هاست مورد بازسازی قرار گرفته و هم اکنون جزئیات کاشیکاری‌هایش مراحل تکمیلی را پشت سر می‌گذارد. مسجد به دلیل معماری منحصر به فرد و رنگ زیبای لاجوردی و فیروزه‌ای کاشی‌هایش به فیروزه جهان اسلام شهرت یافته است. گوی مسجد، مسجد شاه‌جهان و عمارت مظفریه نیز از دیگر نام‌های دیگر این مسجد به شمار می‌رود.

مسجد کبود

چطور برویم؟

مسجد کبود در مرکز شهر تبریز واقع شده و دسترسی به آن آسان است. اگر با مترو می‌خواهید خودتان را به مسجد برسانید، باید در ایستگاه میدان ساعت و یا ایستگاه بهشتی پیاده شوید و چند قدم راه بروید. سامانه اتوبوس‌ تندرو نیز از روبه‌روی مسجد عبور می‌کند. باید در ایستگاه مسجد کبود از ایستگاه پیاده شوید. همچنین به خاطر داشته باشید با شماره‌گیری ۱۳۳ می‌توانید از سیستم تاکسی‌ بی‌سیم بهره‌مند شوید. استفاده از تاکسی آنلاین مثل اسنپ و تپسی نیز ایده خوبی است.

مسجد کبود

نکات مهم در بازدید از مسجد

در سفر به شهر اولین‌ها، پیشنهاد ما این است که تبریزگردی‌تان را از مسجد کبود آغاز کنید. جاذبه‌هایی زیادی در حوالی این مسجد وجود دارد که می‌شود آنها را پیاده مورد بازدید قرار داد. موزه عصر آهن، موزه آذربایجان، میدان شهرداری، خیابان تربیت، موزه سنجش و بسیاری از جاذبه‌های تبریز در این محدوده قرار دارند. بنابراین از مسجد شروع کنید و جاذبه‌های تبریز را یک به یک ببینید. عکس‌برداری بدون استفاده از فلاش و سه پایه مانعی ندارد. همچنین بازدید از مقبره جهانشاه و همسرش را فراموش نکنید. از متصدیان مسجد بخواهید مقبره را نشان‌تان دهند.

مسجد کبود

نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد با نیازمندی‌های خاص به راحتی می‌توانند از مسجد بازدید کنند و از ظرافت‌های معماری و کاشیکاری آن لذت ببرند. عبور ویلچر مانعی ندارد. همچنین این مسجد برای بازدید خانواده‌های دارای فرزند اتیسم نیز مناسب است.

مسجد کبود

۳ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۲۶ ب٫ظ

    زیباست و با شکوه

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    عاالیه

    پاسخ

  3. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۰ ب٫ظ

    عالی و مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…