فسخ قرارداد و تخلیه ملک

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این نوشتار به چند پرسش درباره شرایط فسخ قرارداد و تخلیه ملک پیش از موعد پاسخ داده می‌شود.
فسخ قرارداد و تخلیه ملک

پایان یا فسخ قرارداد و تخلیه ملک به دلائل گوناگون امری رایج در روابط بین موجر و مستاجر است. اما گاهی دلایلی که دو طرف به منظور فسخ قرارداد و تخلیه املاک دارند ممکن است تاثیراتی متفاوت بر جای گذارد. به همین دلیل برآن شدیم تا به پرسش‌های در این باره پاسخ دهیم. با مجله دلتا همراه باشید.

فسخ قرارداد و تخلیه ملک

سؤال: مستاجر خسارتی بیش از مقدار مبلغ ودیعه به ملک وارد کرده است. در ضمن پول آب، برق، گاز و تلفن وی هم بیش از ودیعه ۴۰ میلیونی شده است. در این شرایط موجر می‌تواند به جرم فضولی و خسارت به ملک پول را واریز نکند؟
پاسخ: موجر ابتدا باید ودیعه را به حساب دادگستری واریز کند. سپس با اثبات بدهی‌های مستاجر، دادگاه پول را به حساب موجر مسترد می‌کند.
سؤال: آپارتمانی اجاره کرده‌ام. اما از همان روز اول متوجه شدم که آپارتمان آن گونه که صاحب‌خانه بیان کرده، نیست. در اجاره‌نامه آمده است که در صورت خواست مستاجر با پرداخت یک ماه اجاره و اطلاع به موجر، امکان فسخ وجود دارد. آیا موجر می‌تواند مخالفت کند؟
پاسخ: خیر. موجر نمی‌تواند مخالفت کند. زیرا در اجاره‌نامه‌ای که تنظیم شده، این موضوع به صراحت آمده است.

فسخ قرارداد

سؤال: یک واحد آپارتمان از صاحب‌خانه‌ام که بساز و بفروش است خریده‌ام که در این واحد پسر صاحب‌خانه ساکن است. این آپارتمان در دفترخانه اسناد رسمی به نام اینجانب ( خریدار) انتقال یافته است و سند تک‌برگ هم به نام خریدار صادر و قرار شد از تاریخ  ۵ اردیبهشت ۹۷ آپارتمان یاد شده، تحویل اینجانب شود. اما پسر صاحب‌خانه از تخلیه آپارتمان طفره می‌رود و صاحب‌خانه هم می‌گوید فعلا در این خانه مستقر باشید تا پسرم آپارتمان را تخلیه کند. از چه راهی می‌توانم آپارتمان را تخلیه کرده و آن را به خود انتقال دهم.
پاسخ: می‌توانید با استناد به سند مالکیت خود، دادخواست خلع ید به طرفیت ایشان تنظیم و اجرت المثل ایام تصرف را نیز از وی مطالبه کنید.
سؤال: اجاره ملک خواهرم بر عهده من گذاشته شده و قرارداد مستاجر به پایان رسیده است ولی ملک را تخلیه نمی‌کند. به نظر شورای حل اختلاف به علت اینکه من مالک نیستم برای گرفتن دستور تخلیه باید وکیل بگیرم. وکیل اینجانب مبلغ چهل میلیون ریال برای تخلیه ملک از طریق شورای حل اختلاف از من درخواست کرده است. آیا این مبلغ حق الوکاله معقول و منطقی است؟
پاسخ: مبلغی که به عنوان حق الوکاله وکیل پرداخت می‌شود، صرفا توافقی است و می‌توانید از قبول آن خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد “فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. امین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۵۹ ب٫ظ

    سلام و تشکر از مجله خوبتون
    من همیشه سایت شما رو دنبال می کنم. ولی یه چیزی که آزارم میده اینه که دائم یه دریچه سمت راست پایین دسکتاپ باز میشه و خبرهای شما توش میاد. چطوری میتونم اینو حذف کنم؟

    پاسخ

  2. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. فتحی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

    مطالب بسیار مفید و کاربردی

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

    مطلب آموزنده ای بود متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …