برخورد قانونی با گران‎فروشان و کم‎فروشان

۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و نیز عدم صدور صورتحساب از جمله جرائمی هستند که در قانون برای آن‌ها مجازت در نظر گرفته شده است.
گران فروشی

تقریباً برای همه ما پیش آمده است که وقتی برای خرید به مغازه‌ای مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت‌ کالاها گران‌تر از دیگر مغازه‌هاست. گاهی نیز پیش می‌آید که به دلیل عادت به خرید از یک مغازه گمان می‌‌کنیم که ارقام کالاهای عرضه شده واقعی است تا اینکه به‌صورت اتفاقی همان کالا را از جای دیگر تهیه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که، تا امروز گران می‌خریدیم. این مغازه همانی است که مقررات قانونی را زیر پا گذاشته است و قانون با او برخورد می‌کند. سازمان تعزیرات حکومتی و مدیران و فعالان این عرصه برای جلوگیری از گران فروشی قوانینی تصویب کرد‌ه و مجازات‌هایی را برای گران‌فروشان و محتکران در نظر گرفتند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

گران‎فروشان

تعریف گران فروشی

طبق قانون تعزیرات، گران‌فروشی عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود. علاوه بر سازمان تعزیرات، قوه‌قضائیه نیز از طریق سازمان بازرسی کل کشور و دادستان‎ها نظارت‌هایی را در این زمینه دارند. گران‎فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و نیز عدم صدور صورتحساب از جمله جرائمی هستند که در قانون برای آن‌ها مجازت در نظر گرفته شده است.

حکم گران فروشی

جریمه گران‎‌فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:
متخـلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد‌ شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گرانفروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گران‎فروشی جریمه می‌گردد.
در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گران‎فروشی جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو هفته نصب می‌شود.
در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ گران‎فروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌ عنوان متخلف صنفی به‌ مدت یک‌ ماه نصب می‌شود.
در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده‌ برابر مبلغ گران‎فروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به ‌مدت دو ماه نصب می‌شود. همچنین به مدت شش ‌ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد.

گران ‎فروشان

کم‎ فروشی چیست ؟

طبق قانون تعزیرات حکومتی، به عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از‌ میزان یا معیار مقرر شده کم‌فروشی گفته می‌شود.

جریمه کم ‎فروشی

‌جریمه کم‎فروشی با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:
متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم‌فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود.
در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به ‌مدت دو هفته نصب می‌شود.
در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت یک ‌ماه نصب می‌شود.
در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و به ‌مدت دو ماه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌ عنوان متخلف صنفی نصب می‌گردد. همچنین به مدت شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد.
همچنین عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت (گارانتی) توسط متعهد در حکم کم‌فروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام خدمت مربوط، به جریمه‌های موضوع این ماده نیز محکوم می‌شود. مبنای محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قیمت کارشناسی خدمات مورد نظر است که توسط کارشناسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم قاچاق کالا و ارز “قاچاق کالا و ارز ؛ و مجازات آن چیست؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …