ایرانگردی، یزد

میدان امیر چخماق یزد، شکوه معماری ایرانی

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میدان امیر چخماق، نماد شهر یزد به شمار می‌رود و علاوه بر اهمیت تاریخی از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز برای مردم مهم است. مجموعه میدان تاریخی امیرچخماق یزد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. مراسم نخل گردانی یزد در ماه محرم نیز در این میدان برگزار می‌شود و گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.
میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق یکی از اصلی‌ترین مناطق گردشگری یزد به شمار می‌رود. این میدان مربعی‌شکل که حدود ۵ قرن قدمت دارد. بنا شامل تکیه، مسجد، آب‌انبار، بازارچه، حمام و زورخانه است. هر کدام از اجزای میدان به تنهایی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌اند. همچنین کل مجموعه نیز به ثبت ملی درآمده است. بنگاه شیرینی‌سازی حاج خلیفه علی رهبر و شرکا نیز که برندی جهانی در زمینه تولید شیرینی‌جات سنتی یزد است، در کنار مجموعه میدان امیر چخماق قرار گرفته. امیر چخماق را ‌می‌توان از محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی یزد دانست. با مجله دلتا همراه باشید تا از این میدان جذاب دیدن کنیم.

یزد امیر چخماق

 

تاریخچه میدان امیر چخماق یزد

قدمت میدان امیر چخماق را به دوران تیموری نسبت می‌دهند. طبق گفته تاریخ‌دانان امیر جلال الدین چخماق یکی از حکمرانان یزد در زمان ایلخانان یعنی حدود ۵ قرن پیش بود. او برای رونق و پویایی یزد تصمیم گرفت در این شهر مسجد، مدرسه، کاروان‌سرا، چاه آب خنک، آب انبار، حمام و هر آنچه از عناصر شهری محسوب می‌شد بسازد. امیر چخماق این کار را با همراهی همسرش فاطمه خاتون به انجام رساند.

نمای شب امیر چخماق

 اجزای مجموعه میدان امیر چخماق یزد

 

این میدان، دقیقا در مرکزی‌ترین نقطه یزد قرار دارد و مجموعه‌ای با پلان مربعی است. بقعه ستی(بی‌بی) فاطمه، دو آب انبار، مسجد، تکیه و بازارچه حاجی قنبر از جمله اجزای این میدان به شمار می‌روند. تکیه امیر چخماق در سه طبقه ساخته شده و کاربری مذهبی دارد و جهت برگزاری مراسم مخصوص روز عاشورا و دهه محرم ساخته شده.

یزد میدان امیر چخماق

نخل معروف یزد

خوب است بدانید نخلی ۴۵۰ ساله کنار تکیه قرار دارد. این نخل که از وسایل عزاداری و تابوت نمادین امام حسین (ع) است، در کنار تکیه قرار گرفته و منتظر است تا هر ساله پیش از آغاز دهه محرم سیاه‌پوش شود و اشیای تزئینی رویش قرار بگیرد. مسجد و تکیه این میدان از نظر وسعت، زیبایی و قدمت، پس از مسجد جامع یزد در مقام دوم قرار دارد و این رو آن را مسجد جامع نو نیز می‌نامند.

 

گردشگری در میدان امیرچخماق

 

دسترسی و زمان بازدید

تکیه امیر چخماق ۳ طبقه دارد که می‌توانید با خریدن بلیت از یک طبقه آن دیدن کنید. از ۸ صبح تا ۸ شب می‌توانید وارد تکیه شوید. البته در زمستان کمی زودتر درهای تکیه را می‌بندند. با این حال می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از بناهای دورتا دور میدان بازدید کنید. بهترین زمان دیدن مجموعه امیر چخماق، هنگام طلوع و غرب خورشید است. بازی نور و رنگ و سایه ابهت زیادی به بناها می‌دهد. شب‌ها نیز به دلیل اینکه شهروندان یزدی به امیر چخماق می‌آیند و تفریحات خانوادگی می‌کنند، منظره دوست داشنی و دیدنی ایجاد می‌شود. دور تا دور امیر چخماق نورپردازی دارد و چشم‌انداز زیبایی از بناها و محیط اطراف ایجاد می‌کند. غروب‌ها را پر ازدحام‌تر خواهید یافت.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم در سفر به یزد، از میدان امیرچخماق دیدن کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای سفر به یزد

 

 

۳ دیدگاه

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ب٫ظ

    بسیار دیدنیست

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  3. هوشمند

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۲۵ ب٫ظ

    ممنون از معرفی این مکان زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…