۱۲ مهمان ناخوانده پاییز

۴
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پاییز را فقط باید قدم زد! البته مراقب بیماری های پاییزی باشید و گول سرما را نخورید! با دلتا همراه باشید.
پاییز

این همه مهمان ناخوانده در پاییز؟!

اواخر تابستان است و قطعا صدای پای پاییز را شنیده‎اید. این روزها که به اواخر فصل تابستان رسیده‎ایم و هوا تمایل بیشتری به شرایط زمستانی، سرما یا خنک شدن دارد؛ بدن ما همگام با تغییرات فصلی طبیعت، خود را تطابق می‎دهد؛ البته باید حواس‎تان باشد که سرما نخورید!

به گزارش مجله پیام دلتا، فصل پاییز با تمام زیبایی‎هایش می‎تواند دردسر‎ساز باشد؛ گرم و سرد شدن بدن در اواخر فصل تابستان می‎تواند سموم و بیماری‎ها را به بدن شما تزریق کند؛ پس بهتر است بیشتر از قبل مراقب سلامتی خودتان باشید.

بیماری-پاییز

پاییز همه را غافلگیر میکند

خشکی هوا در این روزهای آخر تابستان، راه‎های تنفسی در بینی را می‎بندد و ویروس‎ها و باکتری‎های بیشتری را به بدن ما راه می‎دهد؛ به همین دلیل میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا و احساس سردردهای مداوم، گلودرد، خستگی بدن، آب‎ریزش بینی و سرفه‎های آزاردهنده بسیاری افراد را راهی بیمارستان‎ها می‎کند.

تماس بیشتر با میکروب‎های بیماری‎زا در محیط‎های بسته و کاهش رطوبت هوا به عنوان دلیل عمده و شایع سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر در این فصل مطرح است.

در حقیقت، این بیماری‎ها خطرناک نیستند اما مبتلایان را آزار می‎دهند. سیستم ایمنی بدن همزمان با تغییرات ناگهانی دمای هوا، متحمل فشار زیادی می‎شود و برای عادت کردن به آنها به مدت زمان مناسبی نیاز دارد.

سرماخوردگی-پاییزی

بیماری‎‏های پاییزی در راه هستند

در اواخر تابستان و شروع فصل پاییز، رطوبت و فشار هوا در کنار تغییرات ناگهانی دما، برخی از بیماری‎ها را بیشتر شایع می‎کند که در ادامه به معرفی آنها می‎پردازیم.

آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی سلطان بیماری‎های فصل پاییز است.

درواقع، تضعیف سیستم ایمنی بدن دلیل اصلی ابتلا به این بیماری‎ها است که بارش باران، وزش بادهای تند و کاهش رطوبت هوا در آن دخیل هستند. سرماخوردگی پاییزی به شدت سرماخوردگی زمستانی نیست اما عفونت‎های ویروسی و خطرات ناشی از آنها مراجعه به پزشک را واجب می‎کند.

پزشکان برای جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی شستن صورت و بینی با آب خنک را توصیه می‎کنند. افزایش مصرف آب و میوه‎ها، پوشیدن لباس گرم و صرف زمان بیشتر برای ورزش در هوای آزاد می‎تواند به شما در کنترل این وضعیت کمک ‎کند.

بیماری‎های آلرژیک و آسم

البته بیماری‎های تنفسی مزمن در اواخر فصل پاییز، شیوع بیشتری دارند. در این میان، آسم آلرژیک و آسم خشک، افراد بیشتری را درگیر می‎کنند. به سختی نفس کشیدن، مشهودترین علامت آسم آلرژیک است که احتمال ابتلا به آن با تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن کاهش می‎یابد.

زخم‎های گوارشی

زخم معده و اثنی‎عشر با زخم پتپیکاز، از دیگر بیماری‎هایی هستند که در این روزها شایع می‎شوند.

پزشکان عادت‎های غذایی غلط، بیماری‎های مزمن، مصرف نوشیدنی‎های الکلی، افسردگی و استرس‎های فصلی، فشار عصبی و روحی، کشیدن سیگار، عوامل ژنتیکی و همچنین عفونت باکتریایی توسط هلیکوباکترپیلوری را جزء دلایل عمده بروز زخم‎های گوارشی می‎دانند.

در حقیقت، تغییر اشتها، احساس درد در ناحیه معده یا شکم و استفراغ کردن علائم شایع زخم‎های گوارشی هستند.

در صورت ابتلا به چنین زخم‎هایی باید بدانید که بلافاصله بعد از خوردن غذا با درد ناشی از زخم معده مواجه می‎شوید و چند ساعت بعد از خوردن غذا یعنی وقتی گرسنه شده‎اید هم درد ناشی از زخم اثنی‎عشر بروز می‎کند؛ به همین دلیل اگر بعد از خوردن غذا به دل‎درد و حالت تهوع دچار شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نارسایی قلبی

قطعا آلودگی هوا و تغییرات ناگهانی آن در نیمه دوم سال بیشتر می‎شود که ممکن است به ریه و قلب شما فشار بیشتری وارد کند.

درواقع، نارسایی قلبی، یکی از حالت‎های خطرناکی است که احتمال بروز آن در این فصل برای بیماران قلبی وجود دارد؛ به این دلیل که بدن تلاش می‎کند با تغییرات فصلی همگام شود که نتیجه این تلاش افزایش عملکرد سیستم تنفسی و قلبی- عروقی است.

شدت یافتن این عملکرد، مشکلاتی جدی برای بیمار ایجاد می‎کند که برای پیشگیری از آن، بیمار باید با پزشک خویش مشورت و داروهای تجویزی را به طور کامل و به موقع مصرف کند. البته پیاده‎روی روزانه و قدم زدن در هوای آزاد نیز به جلوگیری از نارسایی قلبی در این بیماران کمک می‎کند.

رماتیسم و مشکلات استخوانی

به دلیل افزایش درد مفاصل و حساسیت به سرمای هوا، بیماری‎های روماتیسمی مانند آرتریت در این فصل شیوع بیشتری پیدا می کنند.

اگر به این بیماری مبتلا هستید و در فصول سرد سال بیشتر احساس درد می‎کنید، می‎توانید با مصرف کلسیم و ویتامین‎های گروه B به بهبود تغذیه غضروف و ریشه اعصاب مفاصل‎تان کمک کنید.

استفاده از پمادهای ضد التهاب و درد، انجام طب سوزنی، حمام کردن با آب گرم و پرهیز از پیاده‎روی سنگین در هوای بارانی و سرد از بروز یا شدت پیدا کردن این بیماری پیشگیری می‎کند.

ورزش کردن در شرایط ایده‎ئال نیز به پیشگیری از شدت یافتن بیماری کمک می‎کند. برای ورزش کردن بهتر است یک اتاق گرم را انتخاب کنید، لباس گرم بپوشید و ورزش‎های ساده‎ای را که به حفظ حرکت مفصل‎ها و کارایی عضلات کمک می‎کند، انتخاب کنید.

چاقی

بدن افراد با سرد شدن هوا، کم کم شروع به ذخیره کردن چربی می‎کند؛ بنابراین فصل پاییز می‎تواند آغاز دوره چاقی شما باشد. البته انباشته شدن چربی در بدن تنها موجب تغییر شکل در اندام ظاهری نمی‎شود و ممکن است به بیماری‎های مختلفی مانند تصلب شرائین و فشار خون بالا هم منجر شود.

بنابراین در فصل پاییز، باید مراقب اضافه‎وزن خود باشید. استراحت کافی داشته باشید و بیشتر از ماه‎های قبل سبزی و میوه‎های تازه مصرف کنید.

علاوه بر آن، به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن‎تان نیز باشید. استفاده از مکمل‎های ویتامینی مانند قرص ویتامین C و انجام منظم ورزش و پیاده‎روی روزانه هم سیستم ایمنی بدن‎تان را تقویت می‎کند و هم از چاق شدن شما جلوگیری می‎کند.

افسردگی فصلی و مشکلات روحی

اختلالات خلقی و افسردگی با تغییر فصل دیده می‎شوند که برای پیشگیری باید ذهن خود را از افکار غم‎انگیز رها کنید و به تغذیه خودتان اهمیت بیشتری دهید؛ مثلا اینکه برای اینکه خواب خوبی داشته باشید، بهتر است شب‎ها به موزیک ملایم گوش دهید یا دمنوش‎های گیاهی بخورید.

همچنین، از مصرف گوشت‎های دودی‎شده، غذاهای شور و تند پرهیز کنید. زیاد سیگار نکشید و مقدار بیشتری آب‎معدنی و آبمیوه بنوشید.

نوشیدن جوشانده مخلوط ریشه جعفری، توت، بابونه، گیاه بارهنگ و گیاه دم اسب هم برای رفع این مشکل خیلی موثر است.

عفونت‎های حاد گوش

بیشتر در زمستان و به خصوص در بچه‎ها در اثر استنشاق هوای سرد این عفونت‎ها ایجاد می‎شود که با علائم درد گوش و حالت تهوع نمایان می‎شود که حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

سینوزیت

این مشکل ممکن است در فصل پاییز خود را نشان دهد و کاملا با فصل زمستان و  سرما بدتر شود.

علائم این بیماری، سردرد، تب، گرفتگی بینی و گاهی آبریزش بینی است که افراد مبتلا باید توسط متخصص ویزیت شوند و درمان‎های به خصوصی بگیرند.

همچنین، افراد بیمار باید از کشیدن سیگار و هوای خشک خانه پرهیز کنند و در هنگام خروج از خانه بینی و دهان خود را حتما بپوشانند.

برونشیولیت

این بیماری، در بچه‎های زیر ۲ سال در فصل پاییز و زمستان خیلی شایع است و با علائم افزایش موکوس و التهاب مجاری ریز تنفسی (برونشیول) دیده می‎شود؛ درواقع این بیماری از طریق استنشاق ذرات تنفسی فرد مبتلا یا تماس بیشتر با فرد حامل ویروس منتقل می‎شود.

سندروم رینود

این بیماری خصوصا در خانم‎ها شایع است و به شکل اختلال گردش خون در دست‎ها، انگشتان، بینی و گونه‎ خود را نشان می‎دهد.

این بخش‎های بدن معمولا دچار سفیدی و گاهی قرمزی می‎شوند. انگشتان در خیلی موارد سرد، بی‎حس و دردناک هستند و گاهی متورم می‎شوند. پوست این نواحی درخشان است و حتی ممکن است فرد حس لمس خود را از دست بدهد؛ بنابراین، بیماران باید حتما از دستکش و جوراب‎های ضخیم استفاده کنند.

اگزما

اگزما نوعی التهاب پوستی است که علائم آن شامل قرمزی، خشکی، پوسته‌ریزی و تاول‌های ریز است. همچنین با خارش و سوزش همراه است و می‌تواند باعث عفونت باکتریال ثانویه شود.

اگزما می‎تواند به عنوان یک بیماری فصلی مطرح شود؛ پوست افراد مستعد به اگزما خشک و تحریک‎پذیر است؛ درواقع وقتی روی پوست آنها خراشی سطحی ایجاد کنیم، ابتدا آن محل سفید می‎شود و سپس یک خط قرمز به جای می‌ماند. وضعیت آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است، به‌طوری که در فصل بهار و پاییز اگزما در افراد بیشتر دیده می‌شود.

بیماری-پاییزی

نکات پیشگیری از بیماریهای پاییزی

  • بین کار و استراحت خود تعادل داشته باشید.
  • در مکان‎های عمومی کمتر ظاهر شوید و بیشتر در منزل استراحت کنید.
  • با شست و شوی مکرر، مخاط بینی را مرطوب نگاه دارید.
  • به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید.
  • مراقب تغذیه خود باشید، میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید.
  • از ترکیبات طبیعی مکمل و ویتامین‎ها استفاده کنید.
  • واکسن آنفلونزا و ذات‎الریه را پیش از شروع فصل پاییز حتما بزنید.

لازم به ذکر است که با شروع فصل پاییز، بسیاری از افراد حتی با یک سرماخوردگی کوچک شروع به خود‎درمانی می‎کنند؛ بدون اینکه بیماری آنها درست تشخیص داده شده باشد؛ پس قبل از هر اقدامی ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت بیماری شما مشخص شود.

۴ دیدگاه

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    مفید و ارزنده

    پاسخ

  2. ثامن

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۲۷ ق٫ظ

  3. روزبهاني

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۸ ب٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…