دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

۶
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زنجان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری عاشورایی به‌شمار می‌رود که عزاداری آن‌ها شور و حال خاصی دارد و در بین شهرهای ایران تقریبا بی‌نظیر است.
حسینیه اعظم زنجان

آنچه هویت زنجان را از دیگر نواحی ایران متمایز می‌کند، شیوه منحصربه‌فرد مردمانش در برگزاری آیین مذهبی عاشورا و دهه محرم است. پرشورترین مراسم مذهبی ایران در دهه محرم در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین دسته عزاداری عاشورای حسینی در این شهر به راه می‌افتد. این مراسم در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم از حسینیه اعظم، موزه آن و سبک مراسم عاشورایی زنجان دیدن کنیم.

موزه تعزیه حسینیه اعظم

گردشگری زنجان به آیین منحصربه‌فرد عزاداری عاشورایی آن شهرت دارد. تا جایی که به پایتخت شور و شعور حسینی ملقب شده است. هر ساله افراد زیادی از داخل و حتی خارج از ایران، برای بازدید از این رویداد مذهبی آیینی، خودشان را به زنجان می‌رسانند. برای افرادی که در دهه محرم امکان بازدید از آیین عزاداری زنجانی‌ها را ندارند، موزه تعزیه حسینه اعظم، می‌تواند بخشی از این آیین را به گردشگران مشتاق بازتاب دهد.

مراسم عاشورا

یوم‌العباس

قدمت حسینیه اعظم زنجان به حدود یک قرن پیش می‌رسد. این مکان توسط دو فرد به نام‌های حاج میرزا محمدنقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است. همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل حسینیه در خیابان فردوسی تا امامزاده سیدابراهیم حرکت می‌کند. در طول مسیر حرکت، دسته نذورات و احشام به‌صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته عزاداران می‌شود و تعداد این قربانی‌ها بسیار زیاد است، طوری‌که دومین مقام را بعد از ذبح احشام در منا دارد. روز هشتم محرم در زنجان به یوم‌العباس معروف است. تقریبا همه ساکنین شهر در این مراسم حضور دارند. افزون بر مردم بومی، از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند. این مراسم به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری زنجان تبدیل شده است و هر ساله افراد زیادی در تعطیلات محرم به این شهر سفر می‌کنند. گفته می‌شود هر ساله بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر در مراسم عاشورایی زنجان شرکت می‌کنند.

یوم العباس

چقدر طول می‌کشد؟

مراسم یوم‌العباس از پیش از ظهر شروع شده و با پایان اذان مغرب و برگزاری نماز جماعت پایان می‌پذیرد. تقدیم قربانی به هیئت عزاداران معمولا در پایان مراسم و نزدیک به غروب آفتاب اتفاق می‌افتد. این رویداد مذهبی آداب مخصوص به خود را دارد. ذکر مصیبت‌ها و نوحه‌ها از پیش از مراسم تنظیم می‌شوند. هر بند ذکر مصیبت را ذاکری مخصوص اجرا می‌کند. همچنین به‌دلیل عظمت رویداد و استقبالی که از این مراسم می‌شود، هر ساله ستاد اسکان مهمانان حسینیه به اسکان گردشگرانی تشکیل می‌شود که با هدف شرکت در این آیین راهی زنجان می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اولین موزه پارینه‌سنگی در خاورمیانه مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۰۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۴۶ ب٫ظ

  5. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…