آلوده ترین خوشمزه دنیا

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد عادت ندارند خرما را بشورند، غافل از اینکه خرمای نشسته جای خوبی برای میکروب‌هااست.
شستن خرما

خرما ازجمله خوراکی‌هایی است که باید پیش از مصرف شسته و پاکیزه شود به علت شیرین بودن و خاصیت چسبندگی که دارد حشرات و میکروب‌های زیادی به سمت آن جذب می‌شوند. به‌همین دلیل شستن خرما بسیار مهم است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ متأسفانه در کشور ما بسته‌بندی خرما بیشتر به‌صورت سنتی انجام می‌شود یعنی خرما توسط کارگران که اغلب، نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند درجه‌بندی و بسته‌بندی می‌شود ضمن این‌که ممکن است کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته‌بندی محصول در نظر گرفته‌شده خود مستعد انتقال آلودگی باشد.

ولی خرماهایی که وکیوم شده یا درون بسته‌های مقاوم نایلونی که از هر طرف غیرقابل نفوذ است بسته‌بندی می‌شوند مراحل ضدعفونی و افزایش ماندگاری را به‌صورت بهداشتی طی کرده‌اند. به این صورت که قبل از بسته‌بندی خرما را یک شست‌وشوی اولیه می‌دهند و پس‌ازآن میوه را ضدعفونی می‌کنند و برای افزایش ماندگاری، برخی کارخانه‌ها یک سرما یا گرمای ضعیف به خرما می‌دهند تا آنزیم‌های خرما غیرفعال  و از فعالیت میکروب‌ها کاسته شود.

گاهی هم با اشعه، پرتو یا با استفاده از CO2 یا گازهایی ماندگاری خرما را افزایش می‌دهند، اما روی خرمای فله‌ای هیچ‌کدام از این اعمال انجام نمی‌شود و معمولاً بار میکروبی محصول بالااست. درنتیجه هیچ‌گاه خرمای فله‌ای نخرید.

شستن خرما

بسیاری از خانواده‌ها خرما را پیش از مصرف نمی‌شویند؛ یعنی ظاهر خرما را می‌بینند و می‌گویند خرما به این تمیزی که به شستن نیاز ندارد! غافل از این‌که معمولاً خرما با دستانی نه‌چندان تمیز چیده و درجه‌بندی می‌شود و گاهی کلاهک سر خرما با دست کنده و درنتیجه خرما مستعد نفوذ  میکروب‌ها خواهد شد.

ضمن این‌که ممکن است میوه روی درخت آلوده به گردوخاک یا فضولات پرندگان و حشرات موذی مثل شپشک و کنه درخت شود. به همین دلیل شستن خرما قبل از خوردن توصیه می‌شود. ‌

خرمای پرس شده و به هم چسبیده نخرید!

وقتی برای خرید خرما به مغازه‌ای مراجعه می‌کنیم، نوعی از خرما درون جعبه‌های مقوایی به‌صورت قالبی و به هم چسبیده و فشرده عرضه می‌شود که گاهی شیره بسیار غلیظی از آن خارج‌شده و با خوردن خرما دانه‌های ریز شن مانندی زیر دندان احساس می‌شود و گاهی هم مزه ترشیدگی می‌دهد.

شستن خرما

حال سوال اینجااست آیا خرمای فشرده نسبت به سایر انواع خرما قند بیشتری دارد و آیا مصرف این نوع محصول توصیه می‌شود؟ وقتی خرما تحت‌فشار، پرس می‌شود، به‌نوعی دچار صدمه شده و له می‌شود و پوسته خرما به علت فشار زیاد پاره شده و ترکیباتش به‌ویژه شهد خرما به بیرون تراوش می‌کند که نه‌تنها شیره خارج شده مستعد شکرک‌زدن است، بلکه به دلیل آن‌که یکسری از ریزمغذی‌های خرما نیز به خارج تراوش می‌کند محصول، کم‌ارزش و محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها بخصوص مخمرها می‌شود و زودتر از خرماهای دیگر ترش و اسیدی خواهد شد.

معمولاً ارقامی از خرما که رطوبت بیشتری دارد و نرم است در مقایسه با انواع خرمای خشک بیشتر دچار ترشیدگی می‌شود. خروج شیره از خرما نشان‌دهنده قند بالای خرما نیست؛ اما شکرک‌ زدن از کیفیت و خواص خرما می‌کاهد و ترشیدگی نشان‌دهنده فساد محصول است. درنتیجه بهتر است از انواع خرمایی که تحت‌فشار له‌شده و به هم چسبیده استفاده نکنید. چسبندگی به رشد کپک کمک به سزایی می‌کند.

۴ دیدگاه

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. دانشی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۱ ق٫ظ

    خرما

    پاسخ

  3. آراد

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ق٫ظ

    آموزنده بودش

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…