ویروسی که به گرانی خانه دامن زد!

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین نشانه‌های کاهش قیمت‌های پیشنهادی در تیرماه امسال بروز  کرد. بر اساس اعلام واسطه‌های ملکی، نرخ‌های پیشنهادی از سوی مالکان پول لازم ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافت.
گرانی خانه

با وجود کاهش نسبی قیمت مسکن در سراسر تهران، آگهی های خانه و آپارتمان با قیمت های غیر واقعی هنوز به عنوان ویروسی در این بازار وجود دارند؛ مالکانی که حدود ۳۰ درصد از واحد های مسکونی را برای عرضه در اختیار دارند باعث گرانی خانه ها شده وحاضر به کاهش قیمت‌های پیشنهادی نیستند.

به گزارش مجله پیام دلتا ، بازار مسکن در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته و بنا به گفته کارشناسان تا مدتی این روند ادامه خواهد داشت و سپس به ثبات می‌رسد. بعد از آن احتمالا بر اساس تجربه های گذشته دستکم ۱۵ فصل طول می‌کشد تا این بخش از رکود خارج شود.

برابر آخرین برآوردها قیمت مسکن و دلار در مقایسه با شهریورماه سه سال گذشته در حالت تعادل قرار گرفته‌اند. قیمت مسکن در مردادماه ۹۸ در مقایسه با مردادماه ۹۵ بالغ بر ۲۰۴ درصد و قیمت دلار در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه ۹۵ حدود ۲۱۷ درصد افزایش را ثبت کرده‌اند.

 این موازنه قیمتی نشان می‌دهد که فعالان حرفه‌ای متوجه نقطه اوج قیمت بازار مسکن شده و این بخش را ترک کرده‌اند.

 در بازار ارز نیز فشار تقاضای معنی‌داری مشاهده نمی‌شود و به همین دلیل قیمت دلار در محدوده ۱۱ هزار تومان می‌چرخد و از ثبات نسبی برخوردار شده است. هم‌چنین در بازار طلا  بنا به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، خرید و فروش تقریبا صفر شده است.

اولین نشانه‌های کاهش قیمت‌های پیشنهادی در تیرماه امسال بروز  کرد. بر اساس اعلام واسطه‌های ملکی، نرخ‌های پیشنهادی از سوی مالکان پول لازم ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافت. با این وجود هنوز توهم قیمتی، بخصوص در بین مالکان واحدهای لوکس وجود دارد. با توجه به این‌که عمده این مالکان از توانایی مالی مناسبی برخوردارند حاضر به کاهش قیمت‌هایی که در زمان اوج به ثبت رسید نیستند.

گرانی خانه

جزئیات کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

آمار گویای آن است که مردادماه ۱۳۹۸ قیمت آپارتمان در مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ در مقایسه با تیرماه کاهش داشته و فقط در چهار منطقه از تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخ‌ها تا حد اندکی گرانی خانه به ثبت رسانده است . بیشترین کاهش قیمت ماهانه را منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد  از آن خود کرده است .

تحلیل یک کارشناس از آینده بازار مسکن

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: دوره اخیر افزایش قیمت و گرانی خانه که حدود ۱۸ ماه طول کشید به طور عجیبی طولانی شد. پیش‌بینی کارشناسان این بود که پایان سال ۹۷ رشد قیمت مسکن متوقف شود اما مشاهده شد که تا خردادماه ۹۸ روند رو به افزایش ادامه یافت . با این وجود هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تقاضای واقعی مسکن به لحاظ محدودیت در توان خرید به پایین‌ترین حد خود رسیده است. هم‌چنین تقاضای سوداگانه به این دلیل که منفعتی از نظر افزایش قیمت‌ها ندارد دچار عقب‌گرد شده است.

وی افزود: با توجه به تعداد واحدهای مسکونی موجود در شهر تهران اگر فرض کنیم هر واحد یک بار خرید و فروش شود با تعداد ۳۳۰۰  قرارداد خرید و فروش که در مردادماه  وجود داشت ، دستکم هزار ماه زمان می‌برد که یک معامله برای هر واحد انجام شود. این مساله این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که انجماد دارایی‌ها به بخش مسکن هم رسیده است.

3 11 ویروسی که به گرانی خانه دامن زد!

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی از اوضاع آینده اظهار کرد: تصور نمی‌کنم که در بازار مسکن ظرفیتی برای رشد قیمت وجود داشته باشد؛ چرا که مهم‌ترین محرک بازار مسکن یعنی توان متقاضی به شدت کاهش یافته است و فقط در صورت افزایش نرخ ارز می‌توان رشد قیمت اسمی و نه رشد واقعی قیمت مسکن را متصور شد.

منبع : ایسنا

۵ دیدگاه

  1. alpa

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

    alee

    پاسخ

  2. ملکی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    امیدوارم به بازاری درست برسیم

    پاسخ

  3. اسکندری

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۵۵ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

  4. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    متشکر از مطلب مفیدتون

    پاسخ

  5. ملکی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…