چرا تشنه می‎شویم؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همیشه عطش دارید و زیاد تشنه می‎شوید؟ شاید بیمار هستید و خودتان نمی‎دانید! نگران نباشید! یک لیوان آب میل کنید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

کم ‎آبی و تشنگی زیاد می‎تواند یکی از علائم خطرناک و زنگ هشداری برای انواع بیماری‎ها باشد. در این مواقع باید چه کنیم؟ با دلتامگ همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

عطش و تشنگی بدن

عوارض تشنگی و کم ‎آبی بدن

وقتی دچار تشنگی شدید می‎شوید، دلیل آن واضح است؛ مقدار جذب H2O در بدن شما به حداقل رسیده است؛ بنابراین شما حتما در خوردن خوراکی‎های شور پرخوری کرده‎اید یا تمرینات بدنی بسیار سختی داشته‎اید. اما تشنگی و کم‎آبی بدن مانند خشکی صحرا ممکن است، به عملکرد و طرز کار بدن شما مرتبط باشد و وضعیت سلامتی‎تان را نشان دهد.

یک پزشک مراقبت‎های اولیه در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور این‎گونه می‎گوید: هر شرایطی که میزان نمک و آب بدن شما را تغییر دهد، باعث تشنگی می‎شود. اگر بدن شما همیشه خسته و کم‎آب است و زیاد تشنه می‎شوید، ممکن است نیاز داشته باشید که پزشک شما را معاینه کند تا از بیماری‎های اخلالگر پنهانی پیشگیری کنید.

خشکی دهان

بیماری‎های مرتبط با کم آبی بدن

دیابت

سرپرست پزشکی مراقبت‎های اضطراری در هانتینگدان شمالی در پنسیل‎وانیا می‎گوید: دیابت می‎تواند خطر ابتلا به کم آب شدن بدن را افزیش دهد، مخصوصا اگر هنوز از ابتلا به آن آگاه نباشید.

وقتی قند خون بالا می‎رود، بدن به کلیه‎‌ها فشار مضاعف وارد می‎کند تا ادرار بیشتری برای دفع گلوکز اضافی تولید کند. او اضافه می‎کند: نشانه شایع این بیماری، دفع ادرار زود به زود است که باعث تشنگی شما می‎شود.

این امر باعث نوشیدن بیشتر مایعات می‎شود که مسئله را تشدید می‎کند. اگر شما تجربه تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار و همچنین سایر علائم مثل از دست دادن وزن، خستگی، تحریک‎پذیری وکج‎خلقی دارید، دکتر با انجام تست قند خون می‎تواند به دیابتی بودن شما پی ببرد.

دیابت بی‎مزه

طبق مطالعات دانشمندان، اگرچه دیابت بی‎مزه به دیابتی که می‎شناسیم و از آن بیزار هستیم، ربطی ندارد اما هر دوی آنها نشانه‎ها و علائم مشترکی مانند پرشدن مثانه دارند. دیابت بی‎مزه با عدم تعادل هورمونی در بدن جذب آب را تحت ‎تاثیر قرار می‎دهد.

درواقع چون مقدار زیادی از آب بدن‎تان را با ادرار از دست می‎دهید، بدن تلاش می‎کند مایع از‎دست‎رفته را جبران کند؛ پس دچار تشنگی می‎شوید.

از آنجایی که چندین نوع دیابت بی‎مزه وجود دارد و شرایط دیگری هم باعث این نوع دیابت می‎‏شود، دکتر شما آزمایشات متفاوتی برای تشخیص انتخاب درمان این نوع بیماری انجام خواهد داد.

قاعدگی خانم‎ها

در طول سیل بزرگ (خونریزی) ممکن است تمایل شدید به مکیدن آب مانند یک جاروبرقی داشته باشید.

نگران نباشید! این امر طبیعی است. در حقیقت، مقدار استروژن و پروژسترون می‎توانند بر حجم مایعات تاثیر بگذارند. به علاوه، وقتی شما در سندرم قبل از قاعدگی زنان (PMS) هستید، مطمئن شوید که یک بطری آب دستی همراه‎تان است.

خشکی دهان

خشکی دهان که به اشتباه به زروستومی (نوعی بیماری است که در اثر کاهش ترشح بزاق ایجاد می‌شود و با تشنگی مفرط متفاوت است.) هم شناخته می‎شود، معمولا با تشنگی بیش از حد اشتباه گرفته می‎شود. البته این خشکی غیر طبیعی از غشاهای مخاطی در دهان با توجه به کاهش جریان یا تغییر در ترکیب بزاق دهان است.

مطلب پیشنهادی:  این افراد مشکلات شما را حل می‌کنند

اگر غده‎های شما به اندازه کافی بزاق ترشح نکنند، باعث علائم آزاردهنده دیگری مانند بوی بد دهان، مشکل در جویدن و غلظت بزاق دهان می‎شوند.

خشکی دهان می‎تواند عوارض تجویز داروهایی مانند داروهای آلرژی (بنادریل یا کلارتین)، داروهای سرگیجه‏‎آور و حرکتی مانند (آنتی ورد یا درامامین) باشد. این حالت می‎تواند نیاز بدن شما را به نوشیدن آب و رفع تشنگی و عطش بیشتر کند.

همچنین چندین بیماری وجود دارد که باعث تشنگی و خشکی دهان شما می‎شوند؛ پس همیشه مراجعه به پزشک اهمیت دارد.

کم‎ خونی

از دست دادن مداوم یا ناگهانی خون به لطف مسائلی چون پریودهای سنگین و خونریزی بیش از حد زخم‎ها از علل شایع کم‎خونی هستند. بدن شما گلبول‎های قرمز خود را سریع‎تر از آنکه بتواند آنها را جایگزین کند، از دست می‎دهد و سعی دارد مایعات از‎دست‎داده را با شروع تشنگی جبران کند.

یک علت بسیار شایع و در عین حال ناشناخته دوره‎های سنگین قاعدگی شرایط کم ‎کاری تیروئید است. بیش از ۷۰% مردم کم‌کاری تیروئید را تجربه کرده‎اند. در این مواقع، معاینه بدنی و آزمایش خون، کم‎خونی شما را مشخص می‎کند و درمانی که دریافت می‎کنید به نوع تشخیص  پزشک شما بستگی دارد.

فشارخون پایین و استرس

استرس مزمن موجب ترشح آندرنالین در آندرفانکشن می‎شود که وقتی استرس شدید باشد،  فشارخون کاهش پیدا می‎کند که باعث سرگیجه، افسردگی، دلهره و تشنگی شدید بدن خواهد شد.

درواقع، تشنگی ابزار بدن شما برای اضافه کردن آب به خون و برای افزایش فشارخون است. درواقع، تنها راه‎حل طولانی‎مدت، مدیریت کردن بهتر استرس است.

علت کم آبی

رژیم غذایی تشنگی شما را درمان می‎کند

غذاهایی که تاثیر دیورتیک(ادرارآور) دارند؛ مانند کرفس، مارچوبه، چغندر، لیمو، خربزه، زنجبیل و جعفری باعث می‎شوند که تشنه‎تر شوید؛ زیرا ادرار شما را زیاد می‎کنند.

جسیکا کاردینگ، پزشک متخصص رژیم غذایی در بیمارستان جراحی‎های خاص در نیویورک، می‎گوید: اگرچه این غذاها ارزش غذایی زیادی دارند اما شما باید تنوع مواد غذایی مختلف مانند سبزیجات و میوه‎ها را در رژیم خود حفظ کنید تا بتوانید تشنگی خود را کنترل کنید.

همچنین شما می‎توانید با خوردن غذاهای غنی از مایعات مانند بلغور و برنج قهوه‎ای که در هنگام پختن آب جذب می‎کنند با حفظ مایعات تعادل بدن‎تان را برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

احساس خجالت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

یکی از خاطرات خود را به خاطر بیاورید که باعث خجالت شما شده حتی ممکن است زمان زیادی از این …