ایرانگردی، خوزستان

 داستان کوهی که شعله‌ور است(+ویدئو)

۴
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آتش جاویدان در کوهی که هرگز خاموش نمی‌شود! تشکوه رامهرمز را در برنامه سفر بگنجانید.
تشکوه رامهرمز

کوهی را در نظر بگیرید که عین اجاق خوراک پزی از هر جایش شعله‌ای روشن است و به هر سو زبانه می‌کشد! نه این صحنه‌ای از فیلم‌های تخیلی نیست! حقیقتی است که وجود دارد. باورتان نمی‌شود؟ به دیدار تشکوه در رامهرمز بروید تا به چشم خودتان ببینید که در دنیا کوهی وجود دارد که شعله‌ور است و شعله‌هایش را هیچ آتش‌نشانی نمی‌تواند خاموش کند. آتشی جاویدان! با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به تشکوه ، این کوه آتشین سفر کنیم و غرق در حیرت، از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

———————————————————————–

تشکوه رامهرمز

تشکوه کجااست؟

تشکوه یا کوه آتشین از جاذبه‌های گردشگری رامهرمز در استان خوزستان است. تشکوه در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده ‌است. این کوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران قرار دارد. کوه آتشین از گذشته‌های دور تاکنون شبانه روز می‌سوزد. از قدیم مردم محلی این کوه را «تشکوه» نام‌گذاری کرده‌اند.

تشکوه رامهرمز

چطور برویم؟

برای دیدن تشکوه باید از شرق رامهرمز به سمت ماماتین حرکت کنید. در جاده رامهرمز به الفارس هم می‌توانید کوه آتشین را ببینید. این کوه در روستای گنبد لران رامهرمز قرار دارد.

چرا این کوه شعله‌ور است؟

 استان خوزستان روی دریایی از نفت و گاز قرار گرفته است.به گفته زمین شناسان دلیل شعله‌ور شدن آتش از تشکوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح آن است. گازهای هیدروکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت کرده و شعله‌ور می‌شوند؛ به طوری که هنگام شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود. نکته جالب توجه این است که در مجاورت تشکوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد.

تشکوه رامهرمز

برادر دوقلوی تشکوه

غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری هم کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه‌لای خاک و سنگ‌های کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی روانه آسمان می‌شود. تیرگی این دود باعث می‌شود تا فضای اطراف چشمه‌های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد. کوه سوخته کوچک‌تر از تشکوه است و رنگ سیاهش آن را از سلسله جبال اطراف مجزا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله‌ور است.

تشکوه رامهرمز

یک آزمایش بامزه

اگر در گوشه و کنار تشکوه گودالی کوچک حفر کنید، می‌بینید که بلافاصله گاز طبیعی از گودال بیرون می‌آید و بعد از آن، به چشم خودتان می‌بینید که چطور از همان گودال کوچک خودتان شعله زبانه می‌کشد!  همچنین جالب است بدانید که در این منطقه، هیچوقت موفق نخواهید شد کبریت و یا فندکی را روشن کنید. مگر اینکه گازی که متصاعد می شود تمام شود. زیرا گازهایی که متصاعد می شوند ترکیب هوای اطراف را بهم زده و زور اکسیژن موجود به این گاز نمی رسد و بنابراین به هیچ وجه آتش دیگری در این منطقه روشن نخواهد شد.

تشکوه رامهرمز

نکات مهم برای بازدید از تشکوه

زیبایی کوه در شب هزار برابر روز است. جوری برنامه ریزی کنید که چشم انداز شب را ببینید. شعله‌هایی برای کباب کردن جوجه کباب شما یا سرخ کردن ذغال قلیان‌تان انجا نیستند! فقط ببینید، عکس بیندازید و لذت ببرید. سعی نکنید از شعله‌ها استفاده یا آنها را خاموش کنید. مسیر دسترسی به تشکوه تقریبا دشوار است. در طول راه احتمالا تابلوهای زیادی نخواهید دید. بنابراین حتما از اپلیکیشن‌های مسیریاب یا راهنمای محلی کمک بگیرید. آن اطراف امکانات رفاهی و گردشگری خاصی نیست. نیازهای خود را از نزدیک‌ترین شهر تهیه کنید. پوشیدن لباس خنک توصیه می‌شود. همچنین بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه طبیعی منحصر به فرد، فصل پاییز است.

۴ دیدگاه

  1. احمدی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    جالب و فوق العاده

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

    زیبا و باشکوه

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    جالب و دیدنیه ممنون از معرفی این مکان زیبا

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۴۶ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…