طبیعت گردی ، کویرهای ایران

متین آباد، جایی که زمین به آسمان دوخته شده (+ویدئو)

۷
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اکوکمپ کویری متین آباد یکی از زیباترین کویرهای ایران است.
کویر متین آباد

در آسمان غرق شوید و با ستاره‌ها پچ پچ کنید. گرمای خورشید و خنکای نسیم را روی پوستتان حس کنید و زندگی را با همه وجود به ریه بکشید. اینجا اکوکمپ کویری متین‌ آباد، جایی برای تازه شدن و لذت بردن است. آسمان فیروزه‌ای اینجا به زمین طلایی رنگش دوخته شده و امکانات رفاهی سازگار با محیط‌زیست، برای گردشگران موقعیتی را پدید آورده که از طبیعت بکر کویر، بی‌نهایت لذت ببرند و خاطره‌ای به یادماندنی بسازند. کویر متین ‌آباد سرزمین تضادهای دوست داشتنی است و همین، تا به این اندازه محبوبش کرده. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به کویر متین آباد سفر کنیم.

کویر متین آباد

دوستدار محیط زیست است

سال ۱۳۹۱ بود که اکوکمپ متین ‌آباد گشایش یافت تا از پتانسیل طبیعی کویر متین ‌آباد برای جذب گردشگر استفاده کند. اکوکمپ متین ‌آباد، نخستین کمپ طبیعی ایران است که بر اساس گردشگری پایدار تاسیس شده. دوستدار محیط زیست است و برای اثبات این ادعا، تلاش می‌کند. استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و ارزان، مدیریت پسماند و احداث مزارع ارگانیک از جمله اقداماتی است که مدیران کمپ کویر متین ‌آباد انجام داده‌اند تا ثابت کنند دلشان برای محیط‌زیست می‌تپد. اقامت در سرای سنتی به سبک کاروان‌های باستانی ایران، شب‌مانی زیر آسمان پرستاره کویر و سیاه‌چادرهای عشایری و همچنین به سر بردن در کومه‌ها و آلونک‌های گلی با رختخواب و شمد ایرانی، از جمله تجربه‌های متفاوتی است که در کویر متین ‌آباد انتظارتان را می‌کشد.

کویر متین آباد

جاذبه های کویر متین آباد

تفریحاتی مثل شترسواری در طبیعت، دوچرخه‌سواری روی تل‌ماسه‌ها، رصد ستارگان و پرنده‌نگری، ریلکسیشن و مراقبه در کویر از دیگر جاذبه‌های اکوکمپ کویر متین ‌آباد به شمار می‌آید. گردانندگان اکوکمپ کویر متین ‌آباد به هر بهانه‌ای جشن برپا می‌کنند. جشن‌های تقویمی ایران باستان، جشن برداشت محصول و نوروز از جمله رویدادهایی است که سبب می‌شود در کویر متین‌ آباد شادمانی دسته جمعی برپا شود. اکو کمپ کویر متین ‌آباد با تضادهای دوست داشتنی که در رنگ‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و ژئومورفولوژی زمین دارد، یکی از بهترین گزینه‌های اکوتوریسم ایران به شمار می‌رود و لذتی را که از سفر به آنجا حاصل می‌شود، فقط باید تجربه کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سایت اکوکمپ متین آباد را مطالعه کنید.

کویر متین آباد

چطور برویم؟

برای گردشگران داخلی با خودروی شخصی این مسیر را پیشنهاد می‌کنیم: از تهران وارد اتوبان قم شوید. سپس راه اتوبان کاشان را در پیش گیرید. پس از پشت سر گذاشتن کاشان، از خروجی بادرود، از اتوبان خارج شوید. از مسیر بادرود پیش روید و حدود ۱۰ کیلومتر بعد به شهرستان بادرود می‌رسید. به راه خود ادامه دهید و روستاهای خالدآباد و ده‌آباد را رد کنید. در مجموع ۶ کیلومتر بعد از بادرود، به کویر متین ‌آباد می‌رسید.

کویر متین آباد

به چقدر زمان نیاز داریم؟

اکوکمپ کویر متین‌ آباد را نمی‌شود یک ساعته یا دو ساعته دید! باید دست کم یک شب و یک روز در کویر ماند و از شب و روز و طلوع و غروب و گرما و خنکایش لذت برد. پیشنهاد ما به شما رسیدن به اکوکمپ در ساعات پایانی روز، تماشای غروب خورشید کویر و بازی رنگها و سایه‌ها، اقامت در سکونتگاه و یا چادرهای کمپ، تماشای ستارگان با تلسکوپ، خوابیدن زیر آسمان شب، تماشای طلوع خورشید کویر، شتر و دوچرخه سواری، گشت زدن در مزرعه ارگانیک و …. است که همه اینها دست کم به دو روز و یک شب زمان نیاز دارد. بهترین فصل برای کویرنوردی نیز بهار و پاییز است.

کویر متین آباد

کی برویم بهتر است؟

در زمستان و تابستان، سختی آب و هوا نمی‌گذارد از تمام لذت‌های کویر بهره‌مند شوید. در مناسبت‌های تقویمی مثل شب یلدا، عید نوروز، مراسم آئینی قالیشویی مشهد اردهال، عاشورا و …. کمپ کویرمتین آباد شلوغ‌تر است. زیرا مدیران کمپ، خود به برگزاری آئین‌های مرتبط با این رویدادها می‌پردازند. افزون بر آن، بسیاری از گردشگران داخلی ترجیح می‌دهند تعطیلات پایان هفته را در کمپ کویر متین آباد بگذرانند. بنابراین جمعیت بیشتری روانه متین‌ آباد می‌شوند. اردی‌بهشت ماه نیز جاذبه کویر به دلیل پوشش گیاهی حواشی آن و همچنین آب و هوای فرح بخشش دوچندان می‌شود. آئین سنتی گلاب گیری قمصر نیز کمک می‌کند تا جمعیت بیشتری جذب کویر شوند.

کویر متین آباد

نکات مهم  در بازدید از کویر متین آباد

بار و بندیل اضافی با خود به اکوکمپ کویر متین‌ آباد نبرید. همراه داشتن بلوز آستین بلند و شلوار لازم است. همچنین کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با خود همراه داشته باشید. اگر می‌خواهید در چادرهای عشایری اقامت کنید، ملحفه، مسواک، حوله و وسایل بهداشت ببرید. کفش مناسب بپوشید. کفش مناسب کفشی است که جلویش بسته باشد. پاشنه نداشته باشد و شن‌های کویر به راحتی داخلش نشود. مراقب طبیعت و ساکنینش باشید. به جز ردپا چیزی به جای نگذارید و به جز عکس، چیزی همراه خود نبرید. آلودگی صوتی ایجاد نکنید. جیغ نکشید. بلند بلند حرف نزنید و سکوت طبیعت را رعایت کنید. آلودگی صوتی می‌تواند دیگر موجودات زنده ساکن کویر را دچار اختلال کند.

کویر متین آباد

فقط از آب لوله‌کشی درون کمپ کویر متین ‌آباد استفاده کنید. به حیوانات غذا ندهید. پیش از ساعت ۱۲ ظهر، محل اقامت خود را تخلیه کنید و آن را تحویل دهید. کفش‌های خود را حتما داخل چادر یا کومه ببرید و حتی یک دقیقه هم آنها را در حالی که پایتان نیستند، رها نکنید. اگر بدانید عقرب‌ها و مارها عاشق بوی جوراب هستند و از نشستن درون کفشتان لذت می‌برند، این نکته را بیشتر جدی خواهید گرفت. به فرهنگ بومی ساکنان کویر احترام بگذارید. جهت استفاده از تفریحات جانبی کمپ، با پذیرش هماهنگ کنید و تا می‌توانید در مصرف آب و برق و انرژی صرفه‌جویی کنید.

کویر متین آباد

 نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد با نیازمندی‌های خاص به شرط داشتن لازم مورد نیازشان می‌توانند به این سفر بروند.  اقامتگاه‌ها پله ندارد و برای تردد ویلچر مناسب است. همچنین خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نیز به راحتی می‌توانند به این سفر بروند و در کنار فرزندشان از آن لذت ببرند. تجربه کردن کویر، به افزایش شناخت و آگاهی این کودکان نسبت به محیط کمک می‌کند.

کویر متین آباد

۷ دیدگاه

  1. حسن شکفته

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    ممنون بخاطر لحاظ ویلچر دارها.

    پاسخ

    • آیه اسماعیلی

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

      خواهش می‌کنم. وظیفه است

      پاسخ

  2. افشاری

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۵۷ ب٫ظ

    شبهای کویر واقعا لذت بخشه

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    جالب ودیدنی

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۰۳ ب٫ظ

    زیبا و دیدنیه ممنون

    پاسخ

  5. ثامن

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

  6. آدینه

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…