جهانگردی، افغانستان

به کابل جان سلام (+ویدئو)

۵
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کابل شهری دیدنی و دوست داشتنی است.
کابل

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که مایلید در باره  افغانستان بیشتر بدانید؟ آیا تصوری درباره کابل و زیبایی‌های آن دارید؟ آیا می‌دانید کابل یکی از زیباترین، معصوم‌ترین و متفاوت‌ترین پایتخت‌های جهان است؟ با مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم در کابل، پایتخت افغانستان گردش کنیم و زیبایی‌های آن را ببینیم.

کابل

کابل کجااست؟

کابل در قسمت مرکزی افغانستان قرار دارد. این شهر کوهستانی است. یعنی بیشتر از نصف (۵۶.۳٪) آن را کوه‌ها و دشت‌های ناهموار کوهستان هندوکش تشکیل می‌دهد. این شهر نسبت به تهران خیلی خلوت است. کمی بیشتر از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد!

کابل

تاریخ کابل

کابل یکی از شهرهای بسیار قدیمی در آسیااست. این شهر از دیرباز بر سر مسیر شرق به غرب جهان قرار داشته و از این رو از موقعیتی استراتژیک برخوردار بوده است.

کابل

کابل همواره یکی از ناآرام‌ترین شهرهای افغانستان بوده و در طول سالیان دراز، همواره عرصه نبرد گروه‌های مختلف بوده است. همین موضوع سبب شده از قافله رشد و تکنولوژی و توسعه، کمی عقب بماند.

کابل

 همه چیز درباره وضعیت شهر

این شهر همراه با قندهار، هرات و مزار شریف توسط بزرگراه‌های حلقوی که در سرتاسر کشور امتداد یافته وصل شده است. کابل مملو از اماکن تاریخی، مساجد، زیارتگاه‌ها، باغ‌های تاریخی و دروازه‌های مشهور، شاعرای نامی و نویسنده‌‌های بلند پایه است.

کابل

کابل متشکل از اقوام گوناگونی است. اقوام تاجیک، پشتون و هزاره با مذاهب گوناگون در این شهر زندگی می‌کنند.

از آنجایی که شهر کوهستانی است، دمای هوا در زمستان حتی تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رود. در حالی که در تابستان بیشترین حد گرما حدود ۳۸ درجه است.

کابل

 دریا یا رودخانه؟ مساله این است!

کابل یک رودخانه دارد که به نام دریای کابل یاد می‌شود و کوهای پغمان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از مرکز شهر عبور می‌کند و به تنهایی یکی از دیدنی‌های آن به شمار می‌رود.

کابل شهر ثروتمندی است! معادن غنی از سنگ‌های قیمتی دارد. معادن لاجورد و یاقوت این شهر مشهورند.

77777 به کابل جان سلام (+ویدئو)

اقتصاد شهر

پایتخت افغانستان باغ‌های میوه زیادی دارد. پاییز فصل برداشت محصولات باغی است. انگور و انواع میوه‌های هسته دار از محصولات باغی کابل به شمار می‌‎روند. گندم، جو و ماش نیز از عمده‌ترین محصولات زراعی هستند. بیش از ۹۰ درصد اقتصاد کابل، در بخش زراعت و دامداری قرار دارد. از این رو تولید محصولات چرمی نیز یکی از مشاغل مهم در این شهر به شمار می‌رود.

کابل

 جاهای دیدنی کابل

کابل شهری تاریخی است. از این رو آثار باستانی و جاهای دیدنی زیادی دارد. باغ بابر، قرغه، باغ بالا، باغ وحش، مقبره نادرشاه، نگارستان ملی، موزه کابل،آرشیو اسناد ملی،بنای  زیارت عاشقان و عارفان، قصر دارالامان، کوچه کاه فروشی، بالاحصار و دیوار شهر، موزه ملی، مسجد شاه دوشمشیره، کوچه آنتیک فروشی برخی از دیدنی‌های این شهر هستند.

کابل

رسانه‌های اجتماعی در مرکز افغانستان

پایتخت افغانستان یکی از فعال‌ترین شهرها در حوزه مطبوعات و رسانه است. شاید برای شما جالب باشدکه ١٣۴ رسانه گروهى شامل ( آژانس خبرى، تلویزیون، رادیو، روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه و مجله) در پایتخت افغانستان فعال هستند.

کابل

هم اکنون در این شهر ٣٠ کانال تلویزیونى،۳۴ دستگاه رادیویی، ١۴ روزنامه ، ٣٧ هفته نامه، ۴ نشریه دو هفته نامه،۴ نشریه ماه نامه، ۴ مجله و ۸  آژانس خبری فعالیت دارند .

کابل

غذاهای محلی

مشهورترین غذایی که در پایتخت افغانستان می‌توانید پیدا کنید، کابلی پلو یا قابلی پلو است. در همین مجله دلتای خودمان می‌توانید دستور پخت آن را جست و جو کنید.

کابل
نقشه افغانستان که محصولات باغی هر استان را نشان  می‌دهد

۵ دیدگاه

  1. آژن

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۰ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۳۴ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۲۴ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  4. علی فرجی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۱۱ ب٫ظ

    متشکر
    خیلی دوست داشتم در مورد افغانستان اطلاعاتی داشته باشم.
    مختصر ،مفید و جامع بود.

    پاسخ

  5. محمد

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    در میدان پیشوا هشته بیدیم ، یهو وانت امد گفت افغان د کار مری،. گفتم مرم?

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…