اخبار گردشگری

اتوبوس های رایگان برای فرانسوی‌ ها

۳
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نتایج نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که طی یک سال گذشته، شمار مسافران اتوبوس‌ها به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. درحالی که پیش از این نزدیک به دوسوم ساکنان شهر برای رفت و آمد از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند.
اتوبوس های رایگان

اتوبوس های رایگان پروژه تازه شهرداری دانکرک برای فرانسوی‌ها است.

شهـر «دانکــرک»، واقـع در شمــالی‌ترین نقطه خاک فرانسه برنامه‌ای نوآورانه را در حوزه حمل و نقل شهری تحت عنوان «سیستم اتوبوس‌های رایگان» آغاز کرده است. برنامه‌ای که البته یک نکته ظریف دارد و آن امکان استفاده مجانی شهروندان از اتوبوس‌ها است.

جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که با گذشت یک سال از اجرایی شدن این طرح، نه‌ فقط موجب رونق و پویایی در سطح این شهر کوچک شده، بلکه به محیط‌زیست نیز کمک کرده است.

حمل‌و‌نقل رایگان برای فرانسوی‌ها

به‌گزارش مجله پیام دلتا، زمانی که سخن از شهر دانکرک به میان می‌آید، نخستین تصویری که در ذهن نقش می‌بندد، تخلیه صد‌ها هزار نفر از نیروهای انگلیس و فرانسه است که در سواحل این شهر توسط نازی‌ها محاصره شده بودند. پس از جنگ‌جهانی دوم این شهر ساحلی که دارای منابع نفتی و معادن فولاد بود، برای تبدیل به یک قطب اقتصادی بازسازی شد.

اتوبوس های رایگان

اکنون که جمعیت این شهر به ۹۰ هزار نفر می‌رسد، دانکرک گام خود را برای بدل شدن به یک اقتصاد سبز برداشته است؛ این شهر بنا دارد با ساخت مزارع بادی عظیم در ساحل و سرویس اتوبوس های رایگان شهری، به این هدف دست یابد. این سیستم همچنین می‌تواند دانکرک را به چند شهر همسایه دیگر نیز متصل کند.

این اتوبوس‌ها دارای پنج خط شهری عمده هستند که هر ۱۰دقیقه یک اتوبوس‌ در ایستگاه‌های تعیین‌شده سفر خود را آغاز می‌کند. همچنین ده‌ها خط حمل و نقل دیگر نیز در مکان‌های کم‌جمعیت فعال هستند. در مجموع سیستم رایگان اتوبوس‌ها به ۲۰۰ هزار شهروند خدمت ارائه می‌کنند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که طی یک سال گذشته، شمار مسافران اتوبوس‌ها به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. درحالی که پیش از این نزدیک به دوسوم ساکنان شهر برای رفت و آمد از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند. این پروژه همچنین باعث جذب دانشجویان بیشتری به دانکرک شده است.

نظرسنجی از مسافران جدید اتوبوس‌های رایگان نیز نشان داد که ۴۸ درصد از آنها گفته‌اند با تغییر عادات پیشین خود اکنون به‌طور مرتب از این اتوبوس‌ها به‌جای خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.

۵ درصد از جامعه آماری تحقیق نیز اعلام کرده‌اند که با اجرای پروژه اتوبوس‌های رایگان، خودروی شخصی خود را فروخته‌اند یا از خرید خودروی دوم منصرف شده‌اند. این در حالی است که قبل از اجرای این پروژه، اتوبوس‌های شهری دانکرک به طور عمده خالی از مسافر بودند؛ مشکلی که در بسیاری از شهرهای کوچک و متوسط فرانسه دیده می‌شود.

از دیگر دلایل اجرای این پروژه این است که درآمدی که از این راه به‌دست می‌آمد چندان زیاد نبود. بنا بر اعلام مقامات محلی، حمل و نقل عمومی فقط ۵/ ۴ میلیون یورو برای شهر درآمد داشت که در مجموع ۱۰ درصد از کل درآمدهای عملیاتی شهر را شامل می‌شد. به همین دلیل مقامات شهر تصمیم گرفتند با حذف بلیط اتوبوس و همزمان با حذف سیستم پرهزینه کنترل مسافران، این کمبود فروش را جبران کنند.

در دانکرک اما تا پیش از رایگان شدن اتوبوس‌ها، فقط ۱۰ درصد از بودجه مورد‌نیاز حمل و نقل اتوبوس‌ها از درآمد فروش بلیت‌ها حاصل می‌شد، به همین دلیل نیز پاتریک ورگریت، شهردار دانکرک فروش بلیت را بیشتر یک مشکل می‌دانست تا فرصت. از همین‌رو او توانست تا این مشکل را بدون اینکه تاثیری بر بودجه شهری بگذارد، از میان بردارد.

منبع : دنیای اقتصاد ، به نقل از شبکه خبری «فرانس ۲۴»

۳ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    واقعا در شهرهای بزرگ باید اجراع بشه

    پاسخ

  2. ثامن

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  3. هوشمند

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    راهکار جالب و خوبیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…