خواص جوز هندی

مسافری از هند

۴
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از جوز هندی می‌توان به عنوان یک ادویه مغذی نم برد.
خواص جوز هندی

جوز هندی هسته سخت درخت جوزبویا است که آن را آرد می‌کنند. ادویه‌ای محبوب، خوش‌عطر و کمی شیرین است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و خانواده ویتامین B است؛ به‌همین سبب خواص جوز هندی برای سلامتی بسیار زیاد است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ جوزهندی یکی از دو ادویه‌ای است که بر درخت‌ همیشه‌سبز می‌روید. درخت همیشه‌ سبز به‌ سبب روغن‌های اسانسی‌ای که از شاخه‌ها و برگ‌های آن گرفته می‌شود، بسیار ارزشمند است. این درخت معمولا در منطقه‌ی کارائیب، نقاط گرمسیری و در جنوب هند، در ایالت کرالا می‌روید.خواص جوز هندی

جوز هندی ادویه‌ی بومیِ جزیره‌های اطراف اندونزی است، ولی هم اکنون استفاده‌ی جهانی دارد. یکی از مصارف آن در آشپزی و پخت‌و‌پز است. اسانس‌های روغنی شیره‌ی جوز هندی برای سلامتی بسیار مفید هستند و اغلب به‌عنوان داروهای جایگزین و گیاهی استفاده می‌شوند.

ارزش غذایی جوز‌هندی

با اینکه جوز‌ هندی به‌مقدار خیلی کم و به‌عنوان ادویه و چاشنی در غذا مصرف می‌شود، ولی جالب است بدانید همین مقدار کم نیز برای سلامتی بسیار مفید است. زیرا این ادویه دارای مواد مغذی است که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیب‌های ارگانیک روغن‌های اسانسیِ‌ موجود در جوز هندی هستند.

خواص جوز هندی برای سلامتی

خواص جوز هندی برای درمان بیماری ها و سلامتی بدن را با توضیحات بیشتر مرور می‌کنیم.

تسکین درد

یکی از عناصر جوزهندی، شبیه ماده‌ی منتول (نوعی الکل سفید) است که ذاتا دارای خاصیت تسکین درد است. بنابراین با اضافه کردن جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، می‌توانید درد ناشی از زخم‌ها و جراحات را کاهش دهید.

بهبود گوارش

وقتی جوز هندی را پودر می‌کنید، مواد فیبر‌دار آن همچنان حفظ می‌شوند و دستگاه گوارش، حرکت ماهیچه‌های نرم روده و ترشح آنزیم‌ها و آب‌‌های معده و روده را تحریک می‌کنند. ترشح این آنزیم‌ها باعث تسهیل فرایند هضم می‌شوند.

بهبود سلامت مغز

در یونان و رم باستان از جوز هندی برای تقویت مغز استفاده می‌شد؛ اسانس آن خستگی و استرس را کاهش می‌دهند، به‌همین‌علت مصرف آن برای درمان اضطراب و افسردگی نیز مؤثر است.

هم محرک هم آرامبخش طبیعی

خواص جوز هندی

اما جوز هندی خاصیت جالب دیگری هم دارد و این است که هم محرک است، هم آرامش‌بخش؛ یعنی شما می‌توانید با توجه به شرایط بدن‌تان از این ادویه در مواقع خستگی و یا بیماری برای سرحال شدن یا در زمان استرس به‌عنوان آرام‌بخش استفاده کنید، زیرا مصرف آن فشار خون را پایین می‌آورد.

تقویت کننده قوای جنسی

یکی از خواص جوز‌ هندی تقویت کردن قوای جنسی است زیرا این ادویه بسیار مغذی است و طبعی گرم دارد.

سم زدایی بدن

جوز هندی تمام سموم ذخیره و انباشته‌شده در کبد و کلیه را ازبین می‌برد و به سم زدایی بدن کمک می‌کند. این ویژگی از مهم‌ترین خواص جوز هندی است و این ارگان‌ها را از سمومی که با مصرف الکل و مخدر‌ها یا آلودگی هوا و غذا در آنها ذخیره شده‌اند، پاک می‌کند.

برطرف کننده سنگ کلیه

مواد فعال موجود در جوز هندی، سنگ کلیه را ازبین می‌برند، عملکرد کلیه و کبد را بهبود می‌بخشند و کارایی آنها را افزایش می‌دهند.

حافظ سلامت دهان

جوز هندی در مصارف دارویی سنتی، برای سلامت دهان، شاه ادویه‌ها محسوب می‌شود و عناصر ضدباکتریایی آن به جنگِ بوی بد دهان می‌روند!

درمان بی خوابی

خواص جوز هندی

جوز هندی دارای مقدار کمی مواد بیهوش‌کننده است که مصرف کم آن هیچ خطری ندارد و باعث انتشار انتقال‌دهنده‌های عصبی مختلف می‌شود؛ انتشار این انتقال‌دهنده‌های عصبی به ایجاد حس آرامش و خواب کمک می‌کنند.

درمان سرطان خون

یکی دیگر از خواص جوز هندی که کمتر شناخته شده است، مقابله با سلول‌های سرطانی است. تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیب خاصی در جوز هندی وجود دارد که موجب مرگ سلول‌های لوسمی یا سرطان خون می‌شود.

مراقبت از پوست

خواص ضد التهابی و ضدمیکروبی این ادویه برای درمان جوش‌ سرسیاه و درمان آکنه و منافذ بسته مفید است.

تنظیم فشار خون

یکی از مهم‌ترین خواص جوز هندی تنظیم فشار خون است. مواد معدنی جوز هندی در حفظ عملکرد ارگان‌ها مؤثر هستند. پتاسیم باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود و فشار رگ‌های خونی را کم می‌کند. درنتیجه، فشار خون را پایین می‌آورد و فشار سیستم قبلی-عروقی نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع خوب منیزیم

خواص جوز هندی

این ادویه مقدار زیادی منیزیم دارد. منیزیم ماده‌ی معدنی حیاتی‌ای در بدن است که از فشار عصب‌ها می‌کاهد و ترشح سروتونین را افزایش می‌دهد.

دشمن پوکی استخوان

کلسیم موجود در جوز هندی به سلامت، رشد و بازسازی استخوان‌ها کمک می‌کند و علائم پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

برطرف‌کننده کم‌خونی

آهن موجود در این ادویه نیز شمار گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و از کم خونی یا بیماری آنمی جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

جوز هندی را با احتیاط مصرف کنید، زیرا در سال‌های اخیر آمار مسمومیت‌های اتفاقی در اثر مصرف آن افزایش یافته است. مصرف بیش از حد آن می‌تواند توهم‌زا باشد یاآثاری مثل داروهای روان‌گردان و مخدر را روی انسان داشته باشد.

جوز هندی ادویه‌ای قوی‌ است که باید به مقدار کم استفاده شود. مصرف بیش‌ازحد این ادویه می‌تواند منجر به تشنج، تپش قلب و استفراغ شود.

۴ دیدگاه

  1. آراد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب٫ظ

    فوق العاده هستن

    پاسخ

  2. اهورا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

    شبیه زردآلوعه

    پاسخ

  3. آدینه

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۹ ب٫ظ

    فوق العاده است

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

    ادویه های هندی عالی هستن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…