ضد آفتاب خوراکی ؛ مگه داریم؟!

۶
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ضد آفتاب بخورید! اگر شما هم از شنیدن این جمله تعجب کرده‎اید، این مقاله را حتما بخوانید.
ضد آفتاب خوراکی

ضد آفتاب خوراکی ؛ مگه داریم؟! بله ، یک سری از خوراکی‌ها خاصیت ضد آفتابی دارند با مصرف این خوردنی‎ها از پوست‎تان در روزهایی که قرار است زیاد در معرض خورشید قرار بگیرید، محافظت کنید.

به گزارش مجله پیام دلتا، آفتاب به جای اینکه پوست را برنزه کند، خیلی اوقات موجب سوختگی آن می‎شود، اگر شما هم اینطور هستید و از کرم‎های ضد آفتاب خسته شده‎اید، راه‎های طبیعی دیگری وجود دارد که می‎توانید پوست خود را شاداب کنید.

در حقیقت، رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود این مسئله دارد؛ بنابراین با مصرف مقدار کمی از مواد مغذی کلیدی می‎توانید شانس خود را برای سوزاندن و آسیب رساندن به پوست کاهش دهید.

ضد آفتاب خوراکی

ارتباط مواد مغذی با نور خورشید

اگر می‎خواهید به طور طبیعی از بدن در برابر آسیب خورشید دفاع کنید، چند چیز است که باید خیلی مصرف شود:

  • چربی‎های اشباع‎شده خوب
  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • آنتی اکسیدان‎ها مانند لیکوپن، بتاکاروتین و ویتامین E

متاسفانه، درست مثل هر چیز دیگری که برای شما خوب است، محافظت از خودتان در برابر اشعه‎های ماوراء بنفش به این معنی است که مواردی نیز وجود دارد که باید از آن‎ها اجتناب کنید:

  • غذاهای فراوری‎شده
  • قند
  • روغن‎های گیاهی

ضد آفتاب خوراکی

 

ضد آفتاب های خوراکی

تنقلات، میوه‎ها و حتی غذاهای مختلف می‎تواند به عنوان یک ضد آفتاب قوی برای شما عمل کند و سلامت پوست‎تان را تضمین کند؛ اگر تا به امروز این مواد خوراکی را نمی‎شناختید، با ما همراه شوید.

 گوجه‎فرنگی

گوجه‎فرنگی یکی از بهترین منابع لیکوپن است، به ویژه هنگامی که آنها پخته می‎شوند. لیکوپن رنگدانه کاروتینوئید موجود در میوه‎های قرمز است. گیاهان از رنگدانه‎ها به عنوان حفاظت در مقابل خورشید استفاده می‎کنند؛ بنابراین خوردن میوه‎ها و سبزیجات با غلظت بالا کاروتنوئیدها تحمل نور خورشید را افزایش دهد.

گوجه‎فرنگی‎های پخته‎شده دارای سطوح بالاتری از لیکوپن هستند و مطالعات نشان داده‎اند که چند قاشق غذاخوری در یک روز، “حفاظت قابل توجهی”  از آسیب‎های خورشید ایجاد می‎کند.

تمام میوه‎های قرمز حاوی رنگدانه هستند اما این ماده به خصوص در هندوانه و گریپ‎فروت زیاد است.

شما طعم تند یا شیرین را ترجیح می‎دهید؟ پودر چیلی غنی از لیکوپن است و همچنین دارای مقادیر بالایی از ویتامین E است.

درواقع بتاکاروتن مشابه لیکوپن یکی دیگر از رنگدانه‎های موجود در میوه‎ها و سبزیجات است که از آسیب‎های خورشید محافظت می‎کند و رنگ نارنجی به آنها می‎دهد.

سیب‎زمینی شیرین

 سیب‎زمینی شیرین بتاکاروتن بیشتری نسبت به سایر سبزیجات دارد. سیب‎زمینی شیرین مقادیر بالاتری از سیانیدین‎ها و پونیدین‎ها و رنگدانه‎های آنتی اکسیدانی دارد که بدن و پوست را در برابر اشعه خورشید محافظت می‎کند.

 سایر منابع خوب بتاکاروتن عبارت‏‎اند از هویج، اسطوخودوس قارچ و انواع مختلف سبزیجات.

بروکلی

مصرف سالاد و سبزی ممکن است برای خیلی‎ها اولویت نداشته باشد اما برای جلوگیری و حتی ترمیم آسیب‎های خورشید و نور آفتاب این مواد غذایی عالی هستند.

علاوه بر بتاکاروتن، بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی اسیدفولیک و ویتامین آ، ث و E هستند. بروکلی، به ویژه جوانه آن، منبع خوبی از سولفورفان است، ترکیباتی که خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‎‏دهند.

ماهی

ماهی‎های سرد آب مانند ماهی قزل‎آلا، شاه‎ماهی و حتی ساردین اسیدهای چرب امگا ۳ دارند، یکی از چربی‎های خوب که در برابر آسیب‎های خورشیدی محافظت می‎کند.

اطمینان حاصل کنید که مقدار امگا ۳ را به اندازه کافی مصرف کنید. اگر از طعم ماهی متنفرید، می‎توانید روغن ماهی بخورید.

ضد آفتاب انار

 انار

انار یک میوه‎ی مفید شناخته‎شده ‎است؛ زیرا آنتی‎اکسیدان‎ها، به گفته متخصصان پوست می‎توانند خواص ضد آفتاب را ۲۵ درصد افزایش دهند و برخی از دانشمندان می‎گویند که می‎‏توانند رشد سلول‎های سرطانی را مهار کنند.

چای

چای سیاه، سفید و سبز در پلی‎فنل‎ها و کاتچین‎ها زیاد است. دو فلاونوئیدها می‎توانند پوست را از اشعه خورشید محافظت کنند. چای سبز موثرترین ماده از این نظر است که مقدار زیادی از قوی‎ترین پلی‎فنول‎ها دارد و به شادابی پوست کمک می‎کند البته در مصرف این ماده نباید زیاده‎روی کنید.

بذر کتان

اگر مقدار زیادی غلات می‎خورید، احتمالا از مزایای فراورده‎های بذر کتان بهره می‎برید. این ماده منبع خوبی از امگا ۳ است و مقدار زیادی فیبر و لیگنین دارد که از جمله آنتی‎اکسیدان‎ها هستند و در برابر سرطان نقش محافظت‎کننده دارند. شما می‎توانید بذر کتان را به سالاد، اسموتی، کوکی‎ها و نان‎ها اضافه کنید.

 شکلات تیره

شکلات تیره که بیش از ۷۰٪ کاکائو دارد، ۴ برابر تعداد فنول‎ها و کاتچین‎ها به عنوان چای است و مطالعات نشان داده است تا ۲۵ درصد باعث افزایش تحمل آفتاب می‎شود. متاسفانه، اگر از شکلات تیره نفرت دارید، نمی‎توانید آن را با چیز دیگری مخلوط کنید. البته مخلوط شیر در شکلات، بدن را از جذب پلی‎فنل باز می‎دارد.

 بادام

یکی از بهترین منابع برای ویتامین E، بادام است. مطالعه نشان داده است که شرکت‎کنندگان که فقط ۲۰ عدد بادام روزانه می‎خورند، در هنگام قرار گرفتن در معرض نور اشعه خورشید کمتر دچار آفتاب‎سوختگی می‎شوند .

بادام نیز حاوی سطح بالایی از کورستین، فلاونوئید شناخته شده است که برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه خورشید مفید است. البته در این میان، بادام ساده‎ی خام، بسیار مفید است اما اگر دوست ندارید، می‎توانید آنها را بو دهید یا به جای آن از کرم بادام‎زمینی استفاده کنید.

رعایت یک رژیم غذایی سالم همانند یک راز سر به مهر نیست بلکه توصیه‎ای همیشگی محسوب می‎شود که البته بسیاری از ما آن را نادیده می‎گیریم. مواد غذایی که روزانه و به طور مرتب مصرف می‎کنیم، می‎توانند نقشی تاثیرگذار در افزایش طول عمر ما داشته باشند؛ بنابراین در انتخاب نوع خوراک‎تان بیشتر دقت کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۴۹ ب٫ظ

    بسیارخوب خسته نباشید.

    پاسخ

  2. h s

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

    ممنون از راهنمایتون خَیلى استفاده کردم

    پاسخ

  4. ملکی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۶ ق٫ظ

    هرروز بهترین مطالب رو اینجا یاد میگیرم

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

      سپاس از شما دوست عزیز

      پاسخ

      • دانش

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

        سلام
        بسیار مفید واقع شد

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…