غذای آب زیر کاه خورده اید؟

۱۰
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خوراکی گول‌زننده در آشپزخانه شما است. تعجب نکنید پای مرغ را می‎گوییم با کلی خاصیت یا ضرر! با پیام دلتا همراه باشید.
پای مرغ

مگر می‌شود یک سوپ خوشمزه درست کرد و از پای مرغ در آن استفاده نکرد! البته باید بدانید که پای مرغ یک غذای گول‎زننده است. اگر شما هم به پخت این خوراکی مضر در آشپزخانه عادت دارید، بهتر است تا بیشتر از این سلامتی‎تان به خطر نیفتاده است، دست نگه دارید.

به گزارش مجله پیام دلتا، برخی پای مرغ را برای درمان راشیتیسم و پوکی استخوان موثر می‎دانند. در صورتی که این امر درست نیست و مقدار مواد مغذی مانند کلسیم و انواع ویتامین در آن بسیار کم است. اگر شما هم مردد هستید که پای مرغ بخورید یا نه این مطلب را تا انتها بخوانید.

پای مرغ

فواید و مضرات پای مرغ

می‌گویند پای مرغ به سبب خاصیت ژلاتینی ‌که دارد، خیلی برای استخوان‌های بدن و زانو مفید است و غضروف‌سازی می‌کند. اما این مسئله چقدر درست دارد؟

شاید شما هم که از درد زانو یا سایر استخوان‌های بدن‌تان رنج می‌برید، این توصیه عامیانه را شنیده باشید و برای یک‌بار هم که شده پای مرغ را طبخ و نوش‌ جان کرده‌ باشید.

اگر باز هم قصد دارید این روند را ادامه دهید تا شاید غضروف از‎دست‎رفته‌تان بازسازی شود، به شما توصیه می‌کنیم دست نگه دارید؛ زیرا به گفته کارشناسان مصرف پای مرغ برای عده‌ای از افراد می‌تواند مفید باشد و برعکس برای عده‌ای دیگر مضر و حتی ممکن است زندگی‌شان را به خطر بیندازد.

پای مرغ

پای مرغی که دردسر ساز است

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، معتقد است:

پنجه مرغ در کشور ما مصرف زیادی ندارد اما این عضو از بدن مرغ هم اکنون، در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و هند طرفداران زیادی داشته است و مصرف بالایی دارد. در میان مردم اروپا نیز مصرف آن در حال بالا رفتن است.

البته درخصوص تاثیرات درمانی‌ که مصرف آن می‌تواند همراه داشته باشد، مطالعاتی انجام شده است. این تحقیقات نشان‌دهنده این نکته هستند که پنجه مرغ منبع خوبی از یک‌سری املاح و پروتئین‌ها است و جدا از بحث تغذیه‌ای از نظر اقتصادی نیز پاسخگوی بخشی از مردم جامعه است که قدرت خرید گوشت را ندارند و مصرف آن می‌تواند تامین‌کننده بخشی از مواد مغذی بدن‌شان باشد.

ویتامین‎های گول‎زننده

وی اضافه می‌کند: «فکر می‌کنید مصرف ۱۰۰ گرم پنجه مرغ تا چه میزان می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن‌تان را تامین کند؟ فقط شش درصد که آن‌ هم رقم چشمگیری نیست. در مورد آهن هم همین‌طور است و پنجه مرغ فقط بین پنج تا شش درصد از آهن بدن را فراهم می‌کند.

در مورد ویتامین A و D هم باز روال به همین شکل است و روی پنجه مرغ به عنوان یک ماده مغذی تامین‌کننده ویتامین‌ها نمی‌توان حساب باز کرد. عده‌ای تصور می‌کنند با مصرف آن می‌توانند ویتامین D مورد نیازشان را تامین و جلوی پوکی استخوان‌شان را بگیرند.

در پاسخ باید بگوییم‌ این‌طور نیست. از سوی دیگر، عده‌ای از متخصصان تغذیه بر این باورند که با مصرف گلوکزامین و کندرایتین از بروز آرتروز در مفاصل و غضروف‌های بدن جلوگیری می‌شود و با خوردن پنجه مرغ این مشکل به وجود نمی‌آید. چرا؟ چون پنجه مرغ حاوی کلاژن است.

هر چند این قضیه تایید شده نیست اما می‌تواند کمک‌کننده باشد یا در مثال دیگر ادعاهای جالبی مطرح و گفته شده است ‌که پنجه مرغ در درمان راشیتیسم، پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش، ترمیم‌ شکستگی استخوان، بهبود کمردرد یا دیسک کمر، جلوگیری از پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها، درمان سرماخوردگی شدید و ضعف بدن موثر است.

تمام این ها در حد ادعا است و در مورد آن ها بسیار افراطی اظهارنظر شده است و چون خاصیت درمانی پنجه مرغ اثبات‎شده نیست؛ بنابراین نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم اگر غضروف پای کسی مشکل داشت یا مبتلا به کمردرد یا مفاصلش در حال پوسیدن بود، با خوردن این عضو از بدن مرغ می‌تواند آن را درمان کند.»

چه کسانی می‌توانند پای مرغ بخورند

با اینکه هیچ مطالعه‌ای در خصوص تاثیرات درمانی، فواید و مضرات پنجه مرغ انجام نشده است اما می‌توانیم بگوییم ‌که چون کلسترول آن در حد مطلوب است و از نظر ترکیبات چربی در حد بالایی قرار ندارد، افرادی‌که از سلامت جسمانی‌کامل برخوردار هستند، می‌توانند پنجه مرغ مصرف کنند.

ممنوعیت غذایی با پای مرغ

دکتر جعفریان توصیه می‌کند: « به دلیل کلسترولی ‌که افراد دارند، بهتر است بیماران قلبی و عروقی که کلسترول خون‌شان بالا است، در مصرف پنجه مرغ احتیاط به خرج دهند. البته ممکن است سوال عده‌ای این باشد که اگر کسی مشکل قلبی داشت، در هفته چند بار می‌تواند پای مرغ مصرف کند؟

پاسخ ما این است که ‌چون شرایط بیماران قلبی با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان توصیه‌ای برای مصرف متعادل پای مرغ به افراد داشته باشیم. اما بهتر است که در مصرف آن افراط و تفریط نکنند تا دچار مشکل نشوند.

پای مرغ

پای مرغ بیماری‎ها را درمان می‎کند؟

بیماری‎های مربوط به استخوان

به هیچ عنوان استفاده از پنجه مرغ را به مردم توصیه نمی‌کنم. دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه این جمله را می‌گوید و اضافه‌ می‌کند: اینکه‌ گفته شده از پنجه مرغ می‌توان در درمان راشیتیسم یا نرمی استخوان استفاده کرد، اساس و پایه علمی ندارد.

 نقش ویتامین D

  • یک علت بروز بیماری نرمی ‌استخوان در افراد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ویتامین D در بدن به عنوان مهم‌ترین عامل آن است.
  • مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، نقش ویتامینD  در جذب کلسیم است؛ کسانی‌ که با کمبود ویتامینD در بدن‌شان مواجه هستند حتی اگر به میزان کافی‌کلسیم مصرف کنند؛ چون این ویتامین در برنامه غذایی آنان نیست، دچار مشکلات استخوانی و از جمله راشیتیسم می‌شوند.

براساس مطالعاتی که وزارت بهداشت و درمان انجام داده است، کمبود ویتامینD یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی است‌ که هم در دختران و هم در پسران مشاهده می‌شود؛ بنابراین اگر کسی دچار کمبود ویتامینD باشد و براساس ادعاهای مطرح‎شده در خصوص پای مرغ از آن برای تامین ویتامینD مورد نیازش استفاده کند، در اشتباه است.

غضروف‎سازی بدن

درست است ‌که مفاصل و غضروف‌ها ژلاتین و کلسیم دارند و برای بدن ضروری هستند اما چیزی مثل پای مرغ کمکی به روند غضروف‌سازی در بدن نمی‌کند.

پوکی استخوان

ادعای دیگری ‌که در آن‌گفته می‌شود استفاده از پنجه مرغ پوکی استخوان را بهبود بخشیده یا برطرف می‌کند، باز هم صحت ندارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که دو مقوله پوکی استخوان و راشیتیسم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

ممکن است علت ابتلای فردی به پوکی استخوان اصلا مشکل تغذیه‌ای نبوده و علت دیگری داشته باشد که در مراجعه به پزشک متخصص و معاینات مشخص می‌شود. در بروز پوکی استخوان در افراد و در خانم‌هایی ‌که در دوران یائسگی هستند، عامل اصلی دگرگونی هورمونی و به وجود آمدن تغییراتی در دو هورمون استروژن و پروژسترون است.

زمانی‌ که زنی یائسه می‌شود، برداشت کلسیم از بافت‌های استخوانی‌اش صورت می‌گیرد. این اتفاق به صورت طبیعی در هر زنی مشاهده می‌شود؛ با این حال با داشتن یک تغذیه مناسب می‌تواند روند پیشروی آن‌ را کند کند.

هشدارهای جدی

علاوه بر این توضیحات، استفاده از پای مرغ را به کودکان و نوجوانان در حال رشد، افراد میانسال، خانم‌های باردار و افراد بیمار به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا پوست پای مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در مرغ‌ها به آنها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده یا به آنها هورمونی داده باشد که همه این ها خطرناک هستند.

منبع: تابناک با تو

۱۰ دیدگاه

  1. فرید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۷:۱۱ ق٫ظ

    اعصاب که اروم باشه هوا که تمیز باشه پارازیت که نباشه شغل خوب که باشه و….. ادم حالش خوبه و با یه غذای ساده سلامته

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    مفید بود سپاس

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    مفید بود سپاس

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۸ ب٫ظ

      سلام
      مقاله‌ای که مبتنی بر نظر دکتر کوروش جعفریان بود رو مطالعه کردم اما نتونستم این مطالب رو بپذیرم چون با تأثیری که پای مرغ بر خودم و نمونه‌های بسیار دیدم، حتی قوی‌تر از مکمل‌های غضروف‌ساز بود. امیدوارم مردم این ماده غنی و سهل‌الوصول رو استفاده کنن.

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

        ممنون از نوشتن نظرتون

        پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۰۳ ب٫ظ

    مطلب مفید بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۶ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

  6. هوشمند

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۵ ب٫ظ

    مطلب جالبی بود ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۶ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…