عقب‌نشینی سازندگان خانه  درسایه رکود

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
منفی شدن تورم قیمت مسکن در مردادماه امسال، نخستین نشانه‌ای است که دورنمای سودآوری در این بازار را با ابهام مواجه می‌کند؛ اما این مسئله پیش از اینکه در آمارها منعکس شود، از سوی سازندگان خانه و انبوه‌سازان درک و اعلام شده بود.
سازندگان خانه

عقب‌نشینی سازندگان خانه درسایه رکود از بازار ساخت‎و‎ساز این روز ها بیش از گذشته مشهود است.

با افزایش پروانه‌های ساختمانی صادر شده در زمستان سال گذشته ، دوباره امیدها برای رونق ساخت مسکن قوت گرفته بود اما آمارهای مربوط به وضعیت صدور پروانه های ساختمانی در ۴ ماهه امسال نشان می‌دهد دوباره در سایه رکود سنگین بازار مسکن، سازندگان این حوزه عقب‌نشینی کرده‌اند و تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی ۴ماهه امسال ۲۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مجله پیام دلتا، انبوه‌سازان می گویند: افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی در فصل زمستان سال قبل ناشی از خوش‌بینی سازندگان به ادامه رونق بازار مسکن بوده، درحالی‌که ازاردیبهشت امسال، عملاً رکود عمیق در بازار مسکن جای هیچ شبهه‌ای برای فعالان صنعت ساختمان باقی نگذاشته است. به همین سبب، سازندگان خانه استقبال کمتری از پروانه‌های ساختمانی داشته‌اند و درنتیجه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده  کاهش یافته است.

انجمادسرمایه در بازار مسکن

بررسی بازار مسکن پایتخت از ابتدای امسال تا آخر مردادماه نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در این مدت در مقایسه با ‌مدت مشابه سال گذشته ۵۴.۹ درصد افت کرده است.هرچند قیمت مسکن در این دوره افزایش ۹۸.۲ درصدی داشته  اما به‌واسطه نبود دورنمای مثبت برای نقد شوندگی در این بازار، سازندگان خانه را از توسعه فعالیت‌ها منصرف کرده است.

سازندگان خانه

آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در هر ۵‌ ماه سپری شده ازسال ۹۸در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته رو به کاهش بوده و در مجموع طی ۵ ماه، تعداد معاملات با افت ۵۴.۹درصدی روبه رو شده است.

 این موضوع بیش از هر چیز به پر شدن شکاف قیمت میان مسکن و نرخ ارز و میزان تورم در اقتصاد ایران مربوط است که جذابیت کسب سود در این بازار را کاهش داده و باعث خروج سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران شده است.

روی دیگر این ماجرا، رشد قابل‌توجه قیمت مسکن است که براساس آمارها در ۵ ماهه سال ۹۸  درمقایسه با ‌مدت مشابه سال گذشته به ۹۸.۲ درصد می‌رسد و عملاً جایی برای متقاضیان مصرفی در این بازار نگذاشته است.

ریزش قیمت مسکن از نقطه اوج

آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در پایان مردادماه امسال باوجود کاهش ۳.۱۵ درصدی نسبت به اوج قیمت در‌ماه گذشته ، همچنان بیش از ۱۳ میلیون تومان برای هر مترمربع باقی مانده که از نظر تقاضای مصرفی مسکن، قیمت بالایی است.

 بازخوانی تجربه رکود قبلی بازار مسکن در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان می‌دهد، به فرض تکرار آن اوضاع، قیمت مسکن تا ماه‌ها و حتی تا چند سال نمی تواند دوباره به اوج قیمت خردادماه امسال برشد که در این صورت حتی اگر در مقابل افت بیشتر هم مقاومت کند، عملاً با بالا رفتن نرخ تورم و ثابت ماندن قیمت مسکن، ارزش سرمایه‌گذاری در این بازار با افت مواجه می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، از این به بعد می‌توان انتظار داشت قیمت مسکن به‌واسطه رشد نکردن همپای نرخ تورم تعدیل شود تا به وضعیتی برسد که با قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن در طبقه متوسط همخوانی داشته باشد.

نگاه سازندگان به وضعیت بازار مسکن

منفی شدن تورم قیمت مسکن در مردادماه امسال، نخستین نشانه‌ای است که دورنمای سودآوری در این بازار را با ابهام مواجه می‌کند؛ اما این مسئله پیش از اینکه در آمارها منعکس شود، از سوی سازندگان خانه و انبوه‌سازان درک و اعلام شده بود.

2 6 عقب‌نشینی سازندگان خانه  درسایه رکود

به‌عنوان‌مثال، چندی پیش، ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: در فصل زمستان به‌واسطه آب شدن یخ معاملات بازار مسکن، سازندگان گمان کردند دوباره رونق بازار مسکن با قیمت‌هایی متعادل‌تر آغاز شده و تعداد معاملات این بازار همچنان بالا می‌ماند؛ ازاین‌رو دست‌به‌کار دریافت پروانه ساختمانی برای آغاز پروژه‌های جدید شدند.

اما از ابتدای سال ۹۸عملاً معاملات بازار مسکن کاهش قابل‌توجهی داشت و باعث شد سازندگان خانه حداقل تا تعیین تکلیف نهایی این بازار منتظر بمانند. به عقیده او، برایند این انتظار سازندگان مسکن در کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی فصل بهار منعکس خواهد شد؛ آمارهایی که حالا منتشر شده و ثمرات این انتظار را تأیید می‌کند.

رهبر می‌گوید: جدای از ساخت  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی که با همراهی دولت انجام می‌شود، در بقیه حوزه‌ها ساخت خانه همبستگی زیادی به اوضاع معاملات بازار دارد و اگر در دورنمای بازار بتوان استنباط کرد که  در نهایت تا یک سال دیگر رکود به پایان می‌رسد، آن وقت حوزه ساخت نیز فعالیت خود را افزایش می‌دهد؛ در غیراین صورت با توجه به کاهش شدید ارزش سرمایه در گردش سازندگان مسکن و نقدشوندگی پایین بازار مسکن در شرایط رکود، نمی‌توان انتظار داشت رونق ساخت مسکن به شکلی باشد که روی اوضاع بازار تأثیر بگذارد.

منبع :اقتصادآنلاین

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۱۹ ب٫ظ

    به امید نزول قیمت مسکن تا همه اقشار جامعه بتوانند خرید کنند

    پاسخ

  2. بیگدلی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۳ ب٫ظ

    به امید رونق بازار

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…