ایرانگردی ، فارس

کاخ اردشیر، جایی پر از امنیت

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاخ اردشیر بابکان 1800 سال قدمت دارد.
کاخ اردشیر

فکرش را بکنید، از در خانه‌ پای‌تان را بیرون بگذارید و جلوی خانه، یک دریاچه کوچک و کلی سرسبزی و درخت ببینید! این موقعیت کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس است و روزگاری، ساکنان کاخ همین تصویر را هر روز جلوی محل زندگی خودشان می‌دیدند. کاخ اردشیر کاخی ۱۸۰۰ ساله است که به تازگی به همراه چند اثر دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به کاخ اردشیر بابکان سفر کنیم.

کاخ اردشیر

کاخ اردشیر کجااست؟

کاخ اردشیر در فیروزآباد استان فارس قرار دارد. استان فارس یکی از قدیمی‌ترین نواحی گردشگری و تاریخی ایران است. پرونده تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم پیش‌تر در استان فارس به ثبت جهانی رسیده است. محور تاریخی فیروزآباد که کاخ اردشیر هم بخشی از آن است، به تازگی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. کاخ اردشیر بابکان، در استان فارس، ۳ کیلومتری شهرستان فیروزآباد قرار گرفته است.

کاخ اردشیر

نکات مهم درباره کاخ اردشیر

کاخ اردشیر بابکان که برخی به آن آتشکده فیروز آباد نیز می‌گویند قدمتی برابر ۱۸۰۰ سال دارد و از نخستین آثار معماری ساسانیان به شمار می‌آید. این بنا با لاشه سنگ ساخته و در آن از ملات گچ استفاده شده است. تالارهای تو در توی این کاخ از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می‎رود و گچ بری‌ها در قسمت بالای دیوارهای داخلی همچنان سالم و نشان دهنده اوج هنر در شروع عصر ساسانی است، هنری که از گچ کاری های دوره هخامنشی الهام گرفته است.

کاخ اردشیر

قسمت‌های مختلف کاخ

ساختار کاخ اردشیر سه بخشی است. یک بخش آن ایوان رفیعی است که چهار تالار بزرگ بر آن عمود شده‌اند. این قسمت از طریق یک پلکان با برکه نزدیک کاخ مرتبط بوده است. سه تالار دارای گنبد در پشت این بخش قرار داشته که با تالارها ارتباط دارند. بخش سوم شامل یک حیاط و دو ایوان و چند تالار است.

نمای خارجی این بنا نیز با نیم ستون های گچی زیبایی تزئین شده اند. مصالح استفاده شده در این کاخ بیشتر از جنس سنگ و گچ بوده که در زمانه خود مصالحی مهم و ارزشمند تلقی می‌شده. برخی از باستان شناسان، این بنا را نه کاخ اردشیر، بلکه آتشکده فیروز آباد می دانند، چون این بنای باشکوه در کنار آب ساخته شده و احتمالا محلی برای پرستش آناهیتا، ایزدبانوی آب ها و همچنین میترا بوده است. با این حال برخی عقیده دارند کاخ اردشیر در واقع محل اقامت رسمی پادشاه ساسانی خارج از شهر اردشیرخوره بوده است.

کاخ اردشیر

در محوطه کاخ اردشیر آبگیری به چشم می خورد که یکی از دلایل اصلی اردشیر و معماران او برای انتخاب محل کاخ به شمار می‌رفت.

کاخ اردشیر در ۲ کیلومتری شهر اردشیرخوره یا همان فیروزآباد قرار دارد و برج و باروی حفاظتی ندارد. مساله ای که نشان می‌دهد اردشیر این کاخ را زمانی ساخته است که نیازی نداشت ملاحظات امنیتی و نظامی را در منطقه فیروزآباد رعایت کند

خود کاخ یک فضای پذیرایی عمومی دارد که از یک ایوان وسیع با اتاق های جانبی تشکیل شده و به یک فضای گنبددار منتهی می‎شود. در پشت فضاهای گنبددار، حیاطی ایوان دار با تالارهای بزرگ شبیه به هم می‎توان دید..

کاخ اردشیر

نکات مهم در بازدید از کاخ اردشیر

از ریختن ذباله، نوشتن یادگاری و آسیب زدن به محیط خودداری کنید. وسایل و تجهیزات مورد نیاز را با خودتان ببرید. آن حوالی امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد. از کندن خشت و گل‌های کاخ خودداری کنید.

کاخ اردشیر

۶ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

    اوج شکوه و عظمت تمدن ایرانی کاش از این بناهها بیشتر محافظت بشه

    پاسخ

  3. آژن

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. نامجو

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  6. یوسفی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۴ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…