قوانین جدید در خصوص  مهریه(+ویدئو)   

۳
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با افزایش تعداد پرونده های طلاق به سبب ناتوانی مرد در پرداخت مهریه ،بخشنامه‌ای صادر شده است  که به دادخواست تعدیل اقساط کسانی که مدعی هستند با افزایش قیمت سکه توان پرداخت قسط را ندارند، خارج از نوبت و به صورت فوق‌العاده رسیدگی و پرونده آنها تعیین تکلیف می‎شود تا روانه زندان نشوند.
قوانین جدید

قوانین جدید در خصوص مهریه صادر شده است .

مطالبه مهریه از حقوق قانونی زنان درعقد ازدواج است و زن این حق را دارد که هر زمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند و مرد مکلف به پرداخت آن است .در انتخاب نوع مهریه محدودیت خاصی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش مادی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

تعیین سکه به عنوان مهریه

درسال‌های اخیر؛ سکه بهار آزادی متداول‌ترین  مهریه شناخته شده  و با توافق  دو طرف ، تعداد مشخصی سکه به عنوان مهریه زن در عقدنامه ثبت می‌شود.

اما در ماه‌های اخیر که  قیمت سکه بیش از حد افزایش یافت باعث شد به دلیل عدم پرداخت مهریه تعداد زیادی از مردان روانه زندان شدند.

به طوریکه، تا چند ماه قبل مردی که محکوم به پرداخت هر ماه یک سکه حدود دو میلیون تومانی بود حالا مجبور است که سکه چهار و یا حتی پنج میلیون تومانی بدهد و به سبب همین ناتوانی در پرداخت مهریه‌های قسط‌ بندی شده  هم اکنون پشت میله‌های زندان است.

قوانین جدید

بخشنامه جدید قوه قضاییه چه می گوید؟

با افزایش تعداد پرونده های طلاق به سبب ناتوانی مرد در پرداخت مهریه ،بخشنامه‌ای صادر شده است  که به دادخواست تعدیل اقساط کسانی که مدعی هستند با افزایش قیمت سکه توان پرداخت قسط را ندارند، خارج از نوبت و به صورت فوق‌العاده رسیدگی و پرونده آنها تعیین تکلیف می‎شود تا روانه زندان نشوند.

قوانین  جدید در خصوص مهریه

  • طبق قانون؛ در مواردی که مهریه مالی معین و مشخص نباشد( چه در عقد موقت و چه در عقد دائم)،مانند بدهی‌هایی که در قرارداد‌های مالی وجود دارد؛ مرد باید نسبت به پرداخت آن به زن اقدام لازم را به عمل آورد. طبیعی است در چنین شرایطی زن این حق را دارد که به دادگاه خانواده و یا دفاتر ثبت مراجعه کرده و مهریه خود را به اجرا بگذارد.
  • بر اساس قوانین جدید مهریه؛ در عقد موقت که عقدنامه به عنوان یک سند عادی(نه سند رسمی)تلقی می‌شود،زن برای مطالبه مهریه خود از همسرش بایستی به دادگاه مراجعه ودادخواست مطالبه مهریه کند.
  • قانونگذار مقرر داشته است که در صورت وجود سرمایه و اموال مرد به غیر از مواردی که به عنوان استثنا در قانون لحاظ شده است (به طور مثال خانه ای که مرد در آن سکونت دارد)،میزان مهریه اهمیتی ندارد و دریافت مهریه از اموال مرد انجام می شود.
  • در بسیاری از موارد و به دلیل ناتوانی مالی مرد در خصوص پرداخت مهریه، دادگاه رای به حبس مرد می‌دهد. در این موارد قانون برای حل این مشکل و احقاق حق زن برای دریافت مهریه؛ امکان تقسیط مهریه را مقرر داشته است.
  • 1 4 قوانین جدید در خصوص  مهریه(+ویدئو)   

حکم اعسار ( سختی و دشواری ) برای افراد چگونه صادر می‌شود؟

اعسار دو گونه است گاهی شخص می‌گوید من اصلا ندارم که پرداخت کنم و اگر مالی پیدا کردید می توانید ضبط کنید ، در اینجا حکم به اعسار تا زمانی که مالی از مرد شناسایی و حکم به اعسار صادر می‌شود.

در حالت بعد ممکن است شخص بگوید من نمی‌توانم مهریه را یک‌جا پرداخت کنم اما به صورت قسطی می‌توانم پرداخت کنم. بر این اساس دادگاه حکم به تقسیط صادر می‌کند. فرض کنید مهریه ۱۰۰ سکه است در نتیجه فرد به پرداخت هرماه یا هردو ماه یک سکه محکوم می‌شود.

۳ دیدگاه

  1. رضا

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب٫ظ

    این قانون از قبل بوده دیگه چه چیز جدیدی بهش اضافه شده آخه؟؟

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    امیدواریم هیچ مردی گرفتار مهریه نشود

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۶ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …