ساخت خانه زیان آور شده است

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توان پس‌انداز و قدرت خرید مردم در شهرستان‌ها کم است و آنها حتی با وام مسکن نمی توانند، سرپناه مورد نیاز خود را تأمین کنند. هم اکنون اقساط ثابت یک فقره وام 70‌ میلیون تومانی مسکن که از طریق خرید اوراق تأمین شده است به حدود یک‌میلیون و 200‌هزار تومان می‌رسد.
ساخت خانه

ساخت خانه زیان آور شده و ساخت‌وساز دیگر جذابیت گذشته را ندارد. حالا ساخت خانه در شهرهای کوچک ایران زیانده شده است و سود ساخت‌وساز در شهرهای بزرگ به کمتر از سود بانکی رسیده است.

 جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اعلام این مطلب می‌گوید:  کاهش توان خرید مردم در شهرهای کوچک موجب شده است که خانه سازی در بسیاری از شهرستان‌ها زیان آور باشد و مردم حاضر نباشند حتی به اندازه هزینه ساخت مسکن برای خرید خانه پول بدهند.

به گزارش مجله پیام دلتا lین موضوع در حالی روی می‌دهد که سود ساخت‌وساز در کلانشهرها و حتی تهران به کمتر از ۱۵‌درصد رسیده است. این در حالی است که بانک‌ها برای سپرده‌های کلان تا ۲۰‌درصد هم سود می‌دهند و همین مسأله موجب شده است که بسیاری از سازندگان قید ساخت‌وساز را بزنند و پول‌شان را در بانک سپرده‌گذاری کنند.

زیان آور‌شدن ساخت‌وساز در شهرستان‌ها در حالی است که هم‌اکنون ۹۰‌درصد شهرهای ایران جمعیت  کمتر از۲۰۰‌هزار نفر دارند.

آنگونه که رئیس هیأت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: «سازنده‌ها علاقه‌ای به ساخت‌وساز در مناطق کم‌برخوردار و روستاها ندارند و بیشتر به سراغ مناطقی می روند که همچون تهران جمعیت بالایی دارد و نیزشهرهای شمالی و کلانشهرهایی که به واسطه مسافرپذیربودن‌شان رونق زیادی دارند.»

ساخت خانه

تقاضا از عرضه بیشتر است

قیمت پایین ملک در شهرستان‌ها حالا ساخت‌وساز در مناطق کم‌برخوردار را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده است.

وام‌های بانکی که برای خرید مسکن پرداخت می‌شود، در شهرستان‌ها قدرت خرید را از تهزان بیشتر می‎کند. آن‌گونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد وام مسکن یکم برای زوج‌های خانه ‌اولی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰‌هزار نفر (تسهیلات ۸۰‌میلیون تومانی) دست‌کم معادل  ۳۰‌درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی مصرفی ۱۰۰ مترمربعی را پوشش می‌دهد؛ در حالی ‌که سهم تسهیلات پرداختی از قیمت ملک در کلانشهرهایی همچون تهران به ۱۰‌درصد هم نمی‌رسد.

با وجود این، توان پس‌انداز و قدرت خرید مردم در شهرستان‌ها کم است و آنها حتی با وام مسکن نمی توانند، سرپناه مورد نیاز خود را تأمین کنند. هم اکنون اقساط ثابت یک فقره وام ۷۰‌ میلیون تومانی مسکن که از طریق خرید اوراق تأمین شده است به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان می‌رسد.

 این در حالی است که حداقل حقوق کارگران به زحمت به دو ‌میلیون تومان در ‌سال رسیده است و همین موضوع توان خرید مردم شهرهای کوچک را در بازار مسکن به شدت کاهش داده است.

3 1 ساخت خانه زیان آور شده است

حداقل هزینه ساخت ۲ میلیون تومان

اما این گفته‌ها در شرایطی مطرح شده که رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان میانگین ساخت هر مترمربع مسکن را دو میلیون تومان اعلام می‌کند. او با اشاره به این‌که بهای تمام‌شده ساخت خانه در شرایط عادی ربطی به زمین و موقعیت آن ندارد، ادامه می‌دهد: «ساخت خانه در برخی از شهرهای کم‌برخوردار و البته روستاها زیان آور است و انبوه‌سازها و سازنده‌ها معمولا تمایلی برای فعالیت در این مناطق ندارند.»

به گفته او، ساخت‌وساز در تهران به‌ طور متوسط ۱۵‌درصد سود برای سازنده دارد اما در شهرستان این سود ۵‌ درصد هم نیست.

با احتساب دو میلیون تومان هزینه برای ساخت هر مترمربع خانه، یک آپارتمان ۵ طبقه ۱۰۰ مترمربعی دست کم یک‌میلیارد تومان برای سازنده هزینه بر می‎دارد. درواقع اگر این میزان پول را در بانک سرمایه‌گذاری کند، با احتساب سود ۲۰‌ درصدی برخی از بانک‌ها ماهانه چیزی حدود ۲۰‌میلیون تومان و سالانه حدود ۲۴۰‌میلیون تومان سود کسب می‌کند. این در حالی است که سود ساخت خانه در شهرستان‌ها چیزی حدود ۱۰۰‌میلیون تومان است. برزگر با اشاره به این مطلب می‌گوید: «چه دلیلی دارد که سازنده‌ها چنین ریسکی را به جان بخرند.»

علاوه بر کاهش سود ساخت‌وساز در تهران، تهرانی‌ها هم دیگر مثل سابق توان خرید را در بازار مسکن ندارند و گزارش‌های اتحادیه‌های املاک نشان می‌دهد که تهرانی‌ها هم در حال مهاجرت به مناطق جنوبی شهر یا شهرهای اطراف پایتخت هستند.

با این حال سازندگان هم حاضر نیستند از سود مورد نظر خود در بازار مسکن دست بکشند و خانه‌های خالی خود را همچنان نگه داشته اند. براساس اعلام مرکز آمار ایران از نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن‌ سال ۹۵، هم‌اکنون حدود ۲۵‌میلیون و۴۰۰‌هزار واحد مسکونی در مقابل ۲۴‌ میلیون و ۲۰۰‌ هزار خانوار در کل کشور وجود دارد؛ این آمار نشان دهنده وجود حدود یک‌میلیون و۲۰۰‌ هزار واحد مسکونی مازاد در کشور است.

منبع : اقتصادآنلاین

۳ دیدگاه

  1. علي حنيفه پور

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    اینها همه معظلاتی هست که باید مورد توجه مسئولین مربوطه قرار بگیره و راهکارهای عملی ارائه بشه

    پاسخ

  2. مودت

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    واقعا

    پاسخ

  3. فرهاد کرمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…