پیشگیری از سرطان با ۱۳ خوراکی سالم

۷
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تغذیه درست یکی از اصول اولیه حفظ سلامتی است.
غذای ضد سرطان

غذایی که می‌خورید، بر جنبه‌های گوناگون سلامتی و زندگی شما تأثیرگذار است، گاهی موجب ابتلا به بیماری‌ها می‌شود و گاهی نیز در بهبود و پیشگیری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید در مورد سرطان ها نیز این مورد صدق می کند و داشتن تغذیه درست در پیشگیری از سرطان موثر است.

در این مطلب خوراکی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که در پیشگیری از سرطان مؤثر هستند. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

۱. بروکلی

غذای ضد سرطان

پژوهش‌ها روی نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری نشان داده است که بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است. این ترکیب باعث کشتن سلول‌های سرطانیِ ایجادکننده توده سرطانی می‌شود و به کاهش حجم غده‌های سرطانی کمک می‌کند.

۲. هویج

پیشگیری از سرطان

پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف زیاد هویج با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها در ارتباط است. برای نمونه، بررسی نتایج ۵ پژوهش مختلف، نشان داد که مصرف هویج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۲۶ درصد کاهش دهد.

۳. حبوبات

پیشگیری از سرطان

حبوبات سرشار از فیبر هستند که ممکن است تأثیری قابل‌توجه در حفاظت از بدن در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشند. پژوهش‌ها روی نمونه‌های جانوری و انسانی نشان داده است که مصرف بیشتر حبوبات، احتمال ابتلا به سرطان‌های کولون و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

۴. میوه‌های خانواده تو‌ت‌

پیشگیری از سرطان

میوه‌های خانواده بری یا همان توت‌ها، سرشار از آنتوسیانین هستند. این ماده، ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارد و با کاهش احتمال ابتلا به سرطان در ارتباط است. آزمایشی دیگر روی نمونه‌های جانوری نشان داد که مصرف عصاره یکی از بری‌ها، چندین نشانه سرطان را مهار می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها، قرارداد یکی دو واحد انواع بری در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند به مهار کردن رشد سرطان کمک کند.

۵. دارچین

پیشگیری از سرطان

پژوهش‌های انجام‌گرفته روی نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری نشان می‌دهد که عصاره دارچین خواص ضد سرطانی دارد و به کاهش رشد و انتشار تومورهای سرطانی کمک می‌کند. البته برای درک چگونگی تأثیر دارچین در نمونه‌های انسانی، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

۶. مغزها

پیشگیری از سرطان

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزایش مصرف مغزها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات حاکی از آن است که بعضی مغزهای خاص مانند فندق برزیلی و گردو، تأثیر چشمگیری در پیشگیری از سرطان دارند.

۷. روغن‌زیتون

پیشگیری از سرطان

روغن‌زیتون، خواص زیادی برای سلامتی دارد و عجیب نیست که چرا یکی از اقلام غذایی ضروری در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.

پژوهش‌های گوناگونی نشان داده است که مصرف بیشتر روغن‌زیتون، از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند.

۸. زردچوبه

پیشگیری از سرطان

زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که خواص بی‌شماری برای سلامتی بدن دارد. زردچوبه حاوی کورکومین است؛ یک ترکیب فعال شیمیایی که خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی دارد.

کورکومین موجود در زردچوبه همچنین رشد بسیاری از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و موجب کاهش ضایعه در نمونه‌های آزمایشگاهی و انسانی شده است.

۹. مرکبات

پیشگیری از سرطان

بنا بر نتایج برخی پژوهش‌ها، مصرف مرکبات ازجمله گریپ‌فروت، لیموترش، لیموشیرین و پرتقال، رابطه‌‌ای مستقیم با کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

این پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف بیشتر مرکبات می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌‌ را کاهش دهد؛ ازجمله سرطان‌های لوزالمعده، معده و سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی.

۱۰. تخم کتان

پیشگیری از سرطان

یکی از خوراکی‌های مفیدی که نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان می‌تواند داشته باشد، تخم کتان است. تخم کتان سرشار از فیبر و چربی‌های مفید برای سلامت قلب است و می‌تواند یک افزودنی سالم برای رژیم غذایی شما باشد. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که تخم کتان می‌تواند رشد سرطان را کاهش دهد و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

۱۱. گوجه‌فرنگی

پیشگیری از سرطان

 پژوهش های گوناگون نشان می‌دهد که مصرف هرچه بیشتر گوجه‌فرنگی، چه به شکل خام و چه پخته، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

۱۲. سیر

پیشگیری از سرطان

سیر حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است؛ ماده‌ای که سلول‌های سرطانی را در نمونه‌های آزمایشگاهی، از بین می‌برد. پژوهش‌های گوناگون نشان داده است که مصرف بیشتر سیر می‌تواند از سرطان‌های معده، پروستات و روده بزرگ، پیشگیری کند.

۱۳. ماهی‌های چرب

غذای ضد سرطان

مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. ماهی‌های چرب، حاوی عناصری ارزشمند همچون ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که بدن را در برابر سرطان مقاوم می‌کنند.

سخن پایانی

پیشگیری از سرطان

هرروز نتایج پژوهش‌های تازه‌ای منتشر می‌شود که نشان می‌دهد رژیم غذایی شما تأثیر چشمگیری بر پیشگیری از سرطان دارد.

برای درک چگونگی تأثیر مستقیم مواد غذایی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

در پایان باید گفت بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم، حاوی غذاهای مفید و کامل همراه با یک سبک زندگی سالم، می‌تواند سلامتی شمارا به میزان چشمگیری بهبود بخشد.

۷ دیدگاه

  1. فریدون

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  2. جعفری

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۱۹ ب٫ظ

    مطلب عالی بود

    پاسخ

  4. سیامک مودت

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    این مطالب کارایی زیادی داره

    پاسخ

  6. فتحی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    خیلی عالی و مفید و مطالب هم کاربردی

    پاسخ

  7. امیری

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

    واقعا مطالبتون جالبه وقت داشته باشم همرو میخونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…