خواص باورنکردنی روغن هسته انار

۷
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اصول تغذیه اینکه ما از روغن خوراکی سالمی استفاده کنیم، بسیار مهم است.
روغن هسته انار

روغن هسته انار روغن طبیعی قوی و معطری است که از طریق پِرِس سرد دانه‌های میوه انار به‌دست می‌آید. هسته و میوه انار به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A و مواد معدنی فراوان برای سلامت پوست، درمان دیابت و سلامت قلب بسیار مناسب است. به کلام ساده خواص روغن هسته انار بسیار زیاد است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ خواص روغن هسته انار از وجود مقادیر بالای مواد مغذی و ترکیبات فعال در آن ناشی می‌شود. این روغن غلظت بالایی دارد و فقط مقدار کمی از آن کافی است تا آثارش را حس کنید. این روغن علاوه بر اینکه روغن گران‌قیمتی است، به دلیل احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک معمولاً برای پخت‌وپز استفاده نمی‌شود، اما کاربرد خوراکی هم دارد (البته در صورت مشورت با پزشک و رعایت جوانب احتیاط).

روغن هسته انار برای موارد زیر بسیار مفید است:

  • پیری زودرس
  • چین‌وچروک صورت
  • التهابات پوستی
  • آکنه
  • پسوریازیس
  • شوره سر
  • ریزش مو
  • کلسترول بالا
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • فشارخون بالا
  • التهابات مزمن
  • سرطان
  • ضعف گردش خون
  • آرتروز

۹ خاصیت روغن هسته انار برای سلامتی

۱. رفع آکنه

روغن هسته انار

مصرف موضعی روغن هسته انار می‌تواند در برخی افراد موجب رفع علائم جوش صورت و آکنه شود. خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدانی روغن هسته انار به نابودی باکتری‌ مولد آکنه و متعادل‌سازی چربی پوست کمک می‌کند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن هسته انار حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین ‌C است و به همین‌ دلیل مصرف خوراکی آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این روغن همچنین موجب تقویت ایمنی پوست و جلوگیری از آسیب عوامل بیماری‌زا به پوست می‌شود.

۳. بهبود سلامت قلب

روغن هسته انار به دلیل برخورداری از مواد شیمیایی گیاهی و اسیدهای چرب تک‌حلقه‌ای و چندحلقه‌ای غیراشباع موجب بهبود سلامت کلی قلب می‌شود. این روغن پرخاصیت به کاهش کلسترول بد خون (‌LDL) و در عوض افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کند و در تقویت گردش خون و کاهش فشارخون هم تأثیر دارد. همه‌ی این‌ها از احتمال تصلب شرایین، سکته قلبی و سایر بیماری‌های قلبی می‌کاهند.

۴. کاهش التهابات

التهاب یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بافت‌ها، رگ‌های خونی، اندام‌ها و مفاصل بدن را درگیر می‌کند. روغن هسته انار حاوی مقادیری جزئی خواص ضدالتهابی است و به کاهش ورم و رفع دردهای مرتبط با بیماری‌هایی همچون آرتروز، اختلالات مفصلی، سردرد، بواسیر و اِدِم کمک می‌کند.

۵. کنترل دیابت

پژوهشگران دریافته‌اند که روغن هسته انار روی مقاومت انسولینی تأثیر دارد و ازاین‌رو می‌تواند برای مبتلایان به دیابت یا کسانی که در معرض ابتلا قرار دارند مفید باشد. البته تحقیقات در مورد تأثیرات روغن هسته انار روی دیابتی‌ها هنوز در مراحل اولیه است، اما نتایج آن تا الان رضایت‌بخش بوده‌اند.

۶. بهبود وضعیت پوست

roghane hasteye anar 2 خواص باورنکردنی روغن هسته انار

روغن هسته انار موجب بهبود ظاهر و سلامتی پوست می‌شود و به دلیل برخورداری از مواد شیمیایی گیاهی و ویتامین‌ها به کاهش علائم پیری زودرس، تقویت کلاژن سازی پوست و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد (رادیکال‌های آزاد موجب ایجاد استرس اکسیداتیو در پوست می‌شوند) کمک می‌کند.

۷. رفع شوره سر

ماساژ پوست سر فقط با مقداری اندک روغن هسته انار موجب رطوبت‌رسانی به پوست و تحریک گردش خون می‌شود و به افزایش سلامت موها، مقابله با ریزش موی زودرس، رفع شوره سر و حتی تحریک رشد موی جدید از فولیکول‌های سالم کمک می‌کند.

۸. افزایش گردش خون

افزایش گردش خون در بدن موجب پیشگیری از بیماری‌های مزمن، تقویت کارآمدی سیستم ایمنی و افزایش سرعت بهبود بیماری‌ها می‌شود. روغن هسته انار همچنین به دلیل برخورداری از خواص محرک موجب بهینه‌سازی متابولیسم، کاهش رسوب چربی و به‌طورکلی افزایش انرژی بدن می‌شود و درنتیجه به افزایش تأثیر اقدامات کاهش وزن کمک می‌کند.

۹. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده است که پونیسیک اسید موجود در روغن هسته انار دارای اثر ضدتکثیری روی سرطان سینه است. این اسید چرب امگا ۵ از طریق مهار میتوکندری سلول‌های سرطانی و جلوگیری از تکثیرشان به متوقف‌سازی گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد که در درمان‌ها و استراتژی‌های مقابله با سرطان مؤثر باشد.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

  2. آدم

    ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۲۷ ب٫ظ

    سلام خوردن هر نوع میوه برای سلامتی بدن مفید است اما همه خانواده‌ها توان خرید آن ندارند

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    میوه ای بسیار مفید و خوشمزه

    پاسخ

  4. فتحی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    سرشار از ویتامین

    پاسخ

  5. سیامک مودت

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    میوه پر خاصیت

    پاسخ

  7. متین

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…