ماست یونانی و خواص بی‌شمار آن

۷
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماست یونانی یکی از سالم‌ترین غذاها است.
ماست یونانی

ماست یونانی یکی از مواد غذایی لذیذ و مقوی‌ است که با گذشت زمان طرفداران بیشتری پیدا کرده است. اگر تمایل دارید که بیشتر در مورد خواص آن بدانید با این مقاله همراه باشید.

ماست یونانی چیست؟

به گزارش مجله پیام دلتا؛ تولید ماست یونانی با ماست معمولی متفاوت است و از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ به چهار برابر افزایش یافته است. تولیدکنندگان ماست یونانی در روند تولید آن ابه این شکل عمل می‎کنند که  که آب اضافی، لاکتوز و مواد معدنی از ماست را خارج می‎کنند و چیزی که باقی می‌ماند ماستِ خامه‌ای غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ترش است.

ماست ساده یونانی میان‌وعده‌ای غنی از مواد مغذی است که برای سلامتی فواید زیادی دارد.

ماست یونانی بسته‌ای سرشار از مواد مغذی

یک وعده متوسط از ماست یونانی بسته به کارخانه تولیدکننده‌اش، بین ۱۲ تا ۱۷/۳ گرم پروتئین دارد.

یک فنجان ماست یونانی ساده می‌تواند نیاز شما به محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی را به اندازه سه وعده فراهم کند. افرادی که قدرت تحمل لاکتوز را ندارند، با مصرف این ماست هضم راحت‌تری خواهند داشت؛ به این سبب که باکتری‌ها قند موجود در شیر را می‌شکنند.

قدرت پروتئین را دست کم نگیرید

ماست یونانی

ماست میزان پروتئین بیشتری نسبت به شیر دارد. بدن از پروتئین‌ها برای ساخت موارد زیر استفاده می‌کند:

  • استخوان
  • عضله
  • غضروف
  • پوست و مو
  • خون

همچنین پروتئین یکی از سه ماده مغذی مهم برای تولید انرژی است. از طرف دیگر پروتئین موادی مانند اکسیژن را از غشای سلول عبور می‌دهد. دریافت مقدار مناسب پروتئین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی، سیستم اعصاب و تعادل مایعات بدن اهمیت دارد.

ماست یونانی منبع غنی از پروتئین است؛ به‌خصوص اگر از افرادی هستید که نباید از گوشت استفاده کنید، می‌توانید از خواص این ماست بهره‌مند شوید.

پروبیوتیک‌ها به شادابی شما کمک می‌کنند

ماست یونانی سرشار از پروبیوتیک‌هااست. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند و مشکلاتی  مانند اسهال و درد را کاهش دهند.

همچنین تحقیقات  نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند روی مغز اثر بگذارند. مطالعه‌ دیگری که روی گروهی از افراد انجام شد، نشان داد که مکمل‌های حاوی پروبیوتیک تمایل تولید هورمون‌های مرتبط به غم و افکار ناراحت‌کننده و افکار مربوط به صدمه زدن به دیگران یا خودشان را کاهش می‌دهد.

سرشار از کلسیم است

ماست یونانی

یکی دیگر از فواید ماست یونانی میزان بالای کلسیم موجود در آن است. کلسیم ماده اصلی ساخت عضلات قوی است و به عملکرد اندام‌های حیاتی شما کمک می‌کند. بدن نمی‌تواند خودش کلسیم مورد نیاز را بسازد. هر وعده ماست ساده یونانی۱۸/۷ درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم را برآورده می‌کند.

ویتامین ب ۱۲ (B12) فراوانی دارد

بدن برای ساخت گلبول قرمز، عملکرد مغز و ساخت دی‌اِن‌اِی (DNA) به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارد. افراد زیادی از مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، اما ماست یونانی جایگزینی مقوی و طبیعی برای این مکمل‌هااست. یک وعده ماست یونانی می‌تواند به میزان ۲۱/۳ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین ب ۱۲ را تأمین کند.

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، معمولاً دچار فقدان ویتامین ب ۱۲ می‌شوند، زیرا این ویتامین به‌طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. این ماست یکی از منابع بدون گوشت و عالی برای تأمین ویتامین مورد نیاز شمااست.

به جذب پتاسیم کمک می‌کند

یک وعده از این ماست می‌تواند جذب پتاسیم مورد نیاز روزانه شما را تا ۶/۸ درصد افزایش دهد.

پتاسیم به کاهش فشار خون و توازن سطح سدیم در بدن کمک می‌کند. اگر میزان سدیم بدن‌تان بالااست یا رژیم غذایی شما سدیم زیادی دارد، ممکن است مایل به مصرف غذاهایی سرشار از پتاسیم باشید که با هر بار رفتن به سرویس بهداشتی این سدیم را دفع کنید.

غذایی مناسب بعد از تمرینات ورزشی است

ماست یونانی

بعد از تمرینات ورزشی، استفاده از این ماست به‌عنوان غذایی مفید و لذیذ مناسب است. این غذا نه‌ فقط شما را تا وعده غذایی بعدی سیر نگه می‌دارد، بلکه دارای پروتئین است و می‌تواند آسیب‌های ناشی از ورزش را کاهش دهد.

جایگزینی عالی برای غذا است

می‌توانید با اضافه کردن پودینگ دانه چیا، اسموتی و بستنی، ماست یونانی غلیظ‌تر با قوام بیشتری داشته باشید که به‌راحتی فرم می‌گیرد. همچنین می‌توانید این ماست را با میوه‌های تازه فریز کنید و بستنی چوبی خانگی درست کنید.

برای تزئینِ رویِ بعضی از غذاها نیز می‌توانید از این ماست استفاده کنید. به‌عنوان‌ مثال، روی فلفل یا سیب‌زمینی پخته را به‌جای خامهٔ ترش با ماست یونانی تزئین کنید. حتی بعضی افراد از جایگزینی کره یا سس مایونز با ماست یونانی لذت می‌برند.

ارزش غذایی

  • مقدار مصرف در هر وعده: یک فنجان
  • یک گرم چربی ؛ ۸ گرم کربوهیدرات؛ ۲۳ گرم پروتئین؛ ۱۱ میلی‌گرم کلسترول؛ ۷ گرم قند،  ۹ واحد ویتامین آ (A)، ۲۴۸ میلی‌گرم کلسیم، ۸۱ میلی‌گرم سدیم، ۳۱۷ میلی‌گرم پتاسیم.
  • امتیاز تغذیه‌ای: کلسیم (تأمین ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم)

۷ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

    ممنون بسیار خوشمزست

    پاسخ

  2. شاکری

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    البته درصد پروتئین ماست ایسلندی بیشتره

    پاسخ

  3. فتحی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    خیلی مفید و سرشار از ویتامین

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

  5. روزبهانی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  6. آراد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۰۶ ب٫ظ

    آموزنده

    پاسخ

  7. صلابت

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۲۹ ب٫ظ

    چه عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…