تهران گردی

قدم زدن در تاریخ مصور تهران

۷
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عودلاجان یکی از دیدنی‌های تهران و یکی از محله‌های تاریخی پایتخت به شمار می‌رود. عودلاجان به تنهایی یک موزه شهر است و می‌توانید یک روز کامل خوش بگذرانید و قشنگی‌های تهران را ببینید.
محله عودلاجان تهران

محله عودلاجان تهران پر از تیمچه‌ها و کوچه‌های باریک و با صفاست و دیدن آن حس و حال نوستالژیک فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم در کوچه پس کوچه‌های آن قدم بزنیم.

دیدنی‌های عودلاجان

وقتی ادعا می‌کنیم محله عودلاجان یکی از جاذبه های توریستی تهران است، یعنی اینکه جاذبه‌های زیادی چشم انتظارتان هستند. هر گوشه محله که بایستید منظره مناسبی برای عکس گرفتن دارید. این منطقه با کوچه‌ها و تیمچه‌های باریکی که بافت سنتی‌شان را حفظ کرده‌اند، پیاده‌روی را تبدیل به سفری یک روزه در تاریخ می‌کند.

سفره خانه نان و نمک

همین مسیر را اگر ادامه دهیم به خانه فخرالملوک می‌رسیم که امروزه به یک سفره خانه سنتی به نام نان و نمک تبدیل شده است. بنای آن حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و ساختمانش با داشتن یک حیاط، حوض و شاه‌نشین بسیار زیبا، از سفره‌خانه‌های معروف محله است.

خانه فخرالملوک در محله عودلاجان تهران

خانه مدرس

خانه مدرس، یکی از آن خانه‌های قدیمی‌است که مشابهش را فقط در فیلم‌های قدیمی دیده‌اید. حیاط و ایوان آجری و حوض وسط آن به همراه گلدان‌هایی که روی ایوان گذاشته شده شما را به خاطره خانه مادربزرگ می‌برد.

خانه مدرس در محله عودلاجان تهران

تیمچه اکبریان

در محله عودلاجان تهران ، “اولین”های زیادی وجود دارد. مثلا اولین بانک ایران در تیمچه اکبریان در این محله تاسیس شده است؛ البته این بنا امروز به سفره‌خانه سنتی طهرون تغییر نام داده است. جایی که به سبب دیزی‌هایش در شهر مشهور است. بنای این سفره‌خانه به ۲۶۰ سال قبل می‌رسد.

یکی از دیدنی‌های معروف محله، بازارچه سنتی آن است. جایی که یک سرای اصلی و کوچه‌های فرعی دارد و سقفش با گنبدهای قوسی شکل پوشانده شده است. داخل بازار، صنایع دستی، ظرف‌های میناکاری شده، سفالی و مسی می‌فروشند.

بازار محله عودلاجان تهران

کریم آب منگل را می‌شناسید؟

بعد از دیدن بازارچه در عودلاجان می‌توانید حمامی را هم پیدا کنید که همان حمام نواب فیلم قیصر است که حالا دیگر حمام نیست و در عوض به مرکز فروش صنایع دستی تبدیل شده است.

حمام نواب در محله عودلاجان تهران

سریال پدرسالار را هم در یکی از خانه‌های قدیمی این محله به نام عمارت مهرانگیز ساخته‌اند. این خانه قاجاری امروز به خانه فرهنگ امامزاده یحیی تبدیل شده است.

عمارت مهرانگیز در محله عودلاجان تهران
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری پایتخت، “لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ” را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۱۰ ق٫ظ

  4. حمید

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۸:۳۲ ق٫ظ

    با سلام محله امامزاده یحیی تهران نیاز به رسیدگی و تامین امنیت ویژه دارد نمیتوان اتباع بیگانه و کارگاه های تولیدی و خانه های مجردی و کارگری در این محله باشد و در عین حال شاهد شکوفایی و زیبایی این محله باشیم این محله با اصالت نیاز به بازسازی و نوسازی دارد افراد قدیمی و با اصالت در حال کوچ از این محله هستند چون کمترین امکانات شهری در آن وجود دارد.

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

  5. رفیعی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

    بسیار زیباست سپاس

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۸ ب٫ظ

    عالی بود تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…