مفقودی چک ؛ مراحل اعلام و اثبات آن

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون صدور چک، صادر کننده چک یا شخص ذی‌نفع و یا نماینده قانونی آن‌ها با بیان اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا جرایم دیگری بدست آمده، می‌تواند به صورت کتبی از بانک درخواست کند که وجه چک را به آورنده پرداخت نکند.
چک مفقودی

ممکن است این اتفاق برای هر کس پیش بیاید که دسته چک یا یک برگه چک خود را گم کند و یا به هر طریقی اعم از سرقت یا کلاهبرداری برگه چک را از او بگیرند، در این شرایط ماده ۱۴ قانون صدور چک راه‌ حل قانونی را بیان کرده است. در مجله دلتا بر اساس قانون، در خصوص راه حل مفقودی چک توضیح داده شده است.

نحوه اثبات مفقودی چک

طبق قانون صدور چک، صادر کننده چک یا شخص ذی‌نفع و یا نماینده قانونی آن‌ها با بیان اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا جرایم دیگری بدست آمده، می‌تواند به صورت کتبی از بانک درخواست کند که وجه چک را به آورنده پرداخت نکند.

چک مفقودی

مراحل اعلام مفقودی چک

شخص صادرکننده یا ذینفع به بانک مراجعه و درخواست کتبی خود را در فرم‌های مخصوص نوشته و به بانک تحویل می‎دهد. بنابراین، همه اشخاصی که به نوعی نسبت به این چک حقی دارند مثل صادرکننده چک یا کسی که چک در وجه او نوشته شده است یا کسانی که به نوعی چک را ظهرنویسی کرده‌اند (پشت چک را امضا کرده‌اند) می‌توانند از بانک درخواست کنند که وجه چک را پرداخت نکند.

در این خصوص متقاضی عدم پرداخت وجه چک مفقودی، باید مشخصات چک مثل شماره چک، تاریخ و مبلغ آن را در متن در خواست خود ذکر و به بانک اعلام کند.

بانک پس از شناسایی هویت، از پرداخت وجه چک به آورنده که ممکن است به بانک مراجعه کند خودداری خواهد کرد و چک را به مدت یک هفته مسدود می‌کند و در صورت ارائه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت صادر می‌کند.

درخواست کننده عدم پرداخت چک باید بعد از اعلام به بانک، شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم کند و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی  شکایت خود را به بانک تحویل دهد، در غیر این صورت پس از پایان یک هفته بانک از محل موجودی حساب به تقاضای هر کس که چک را ارائه دهد وجه آن را پرداخت می‌کند.

دادخواست اعلام مفقودی چک

در خصوص درخواست شکایت باید گفت، در این مواقع معمولا مراجع قضایی ضمن صدور دستور، زیر شکایت‌نامه را مهر و امضا می‌کنند و به مراجع انتظامی می‌فرستند و بیشتر افراد گمان می‌کنند که اگر همین برگه را به بانک ارائه دهند، کافی است. باید گفت که شاکی نمی‌تواند شکایت‌نامه را به عنوان گواهی شکایت به بانک ارائه دهد بلکه باید یک گواهی دیگر در موضوع شکایت از مرجع قضایی که دارای مهر و امضا و تاریخ باشد، دریافت کند و به بانک ارائه دهد. این کار به این دلیل است که بانک تا تعیین تکلیف نهایی وجه چک را به کسی پرداخت نکند.

چک مفقودی

چک سوخته در وجه حامل

حقوق دانان در خصوص اینکه اسناد مالی نظیر چک، قبض انبار و سایر اسناد تجاری که در جریان آتش‌سوزی از بین می‌روند، چه وضعیتی دارند و دارندگان این اسناد چه حقوق و تکالیفی دارند، بیان کرده‌اند؛ گاهی منشأ اسناد مشخص است مانند اسناد مالکیت که سوابق آن در دفاتر املاک اداره ثبت وجود دارد و در صورت مفقود شدن یا از بین رفتن، شخص می‌تواند مراجعه و برای دریافت المثنی اقدام کند. ولی گاهی بعضی اسناد مانند چک سوخته نیز هستند که در صورت ادعای شخص مبنی بر سوخته شدن چک، فرد باید بر اساس سایر گواهی و مدارک مربوط به طلب خود که در اختیار دارد مانند فاکتور و شهادت شهود از این طریق ادعای خود را اثبات کند.
باید در نظر داشت که ممکن است این اسناد در وجه حامل باشد و به دلیل اینکه اسناد تجاری در دست هر شخصی که باشد، وی مالک شناخته می‌شود، صاحب اصلی باید مفقود شدن اسناد را اعلام کند. در این موارد نیز می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند شهادت شهود، فاکتور یا مکاتباتی که بین افراد برقرار شده، وجود چک یا سایر اسناد تجاری را اثبات کرد و از مزایای آن برخوردار شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط چک شخصی که فوت شده “چک فرد فوت شده قابل وصول است؟” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. شیخلو

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ در ۵:۵۹ ب٫ظ

    سلام
    چک تخلیه ای که به موجر داده بودم گم کرده
    مبلغ و شماره چک هم درقرار داد نوشته نشده
    منم دسته چک رو گم کردم
    حالا ملک رو میخوام تخلیه کنم
    تکلیف چیست

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۲۴ ب٫ظ

  3. زهرا عزیزی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    سلام
    شما میتونید با ثبت سریع چک سرقتی یا مفقودی خودتون توی اپلیکیشن ساد ۲۴ از نقل و انتقالش توی بازار پیشگیری کنید و در کنار امکاناتی مثل یاد اور چک و بایگانی و استعلام صیاد از دارایی هاتون محافظت کنید.

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب٫ظ

    خیلی خوب بود ممنون

    پاسخ

  5. شمس

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۴۸ ب٫ظ

    از راهنمایی شما ممنون

    پاسخ

  6. فرهاد کرمی

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …