با همسایه‌ مزاحم چه کنیم؟(+ویدئو)

۶
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انجام دادن هرعمل و رفتاری که آرامش همسایگان را مختل کند قابل‌ پیگیرد قانونی است.
همسایه

با همسایه‌ مزاحم چه کنیم؟ با مجله پیام دلتا همراه شوید و برای آگاهی در این خصوص این مطلب را بخوانید .

با رشد جمعیت در کلان شهرها و ساخت و ساز آپارتمان های نقلی به جای خانه های بزرگ و حیاط دار قدیمی، فاصله همسایه ها نسبت به گذشته، به همدیگر نزدیک تر شده است. تا جایی که شاید با زیاد شدن صدای تلویزیون در یکی از خانه ها، سایر ساکنان آپارتمان به راحتی صدای آن را بشنوند.

افرادی که روزی خانه‎های‎شان از یکدیگر فاصله زیادی داشته، اکنون در داخل آپارتمان های چند واحدی که به طور متراکم ساخته شده است، زندگی می کنند و در میان شان هستند کسانی که فرهنگ آپارتمان نشینی را ندانسته و به همین دلیل برای سایر ساکنان آپارتمان، مزاحمت ایجاد می کنند.

نوع زندگی آپارتمانی طوری است که به سبب نزدیکی ساکنان با هم، افراد در ارتباط‌ بیشتری هستند و همین می‌تواند باعث بروز تنش میان افراد شود.

بنابراین انجام دادن هرعمل و رفتاری که آرامش همسایگان را مختل کند قابل‌ پیگیرد قانونی است.

مراحل شکایت از همسایه در شورای حل اختلاف

برای طرح شکایت از مزاحمت‌های همسایه، علاوه بر دادسرا می‌توان به شورای حل اختلاف نیز مراجعه کرد؛ اما پیش از آن تهیه مدرک و سند در زمینه نوع مزاحمت، مانند صوت، فیلم و نظیر آن؛ و نیز تهیه استشهاد  از اهالی ساختمان یا محل الزامی است.

مراحل ثبت شکایت از همسایه

برای ثبت شکایت در بیشتر موارد، باید به همان شورای حل اختلاف واقع در همان منطقه مراجعه کرد. در فرم دادخواست علاوه بر درج مشخصات فردی و نشانی دو طرف اختلاف، باید موضوع  درخواست و همچنین دلایلی را که بابت آن طرح دعوا شده اس ذکر کرد.

پس از ثبت، دادخواست در نوبت رسیدگی قرار می‎گیرد. هنگام رسیدگی، با فراخواندن همسایه مزاحم، موضوع خواسته و دلایل ارائه‌شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همسایه

شکایت از همسایه مجرد یا معتاد

طرح شکایت از همسایه مجرد باید دلیل موجه و قانونی داشته باشد چرا که مجرد بودن به تنهایی نمی‌تواند جرم شناخته شود. (در این مورد اگر همسایه مستاجر است فقط می‌توان از مالک درخواست عدم تمدید کرد) و یا طرح شکایت از همسایه معتاد که با وجود دلایل معتبر و قانونی، از آن جایی‌ که نوع مزاحمت مشمول مجازات است به راحتی می‌توان نسبت به آن اقدام کرد.

آیا سر و صدای همسایگان از نظر حقوقی قابل پیگیری است؟

به طورکلی، تمام تصرفاتی که مالک در ملک خود می کند، مشمول ماده ۳۰ قانون مدنی است که می گوید: «هر کسی می تواند در مال و ملک خود انواع تصرفات را انجام دهد.»

در واقع حقوق اشخاص، حدو مرزی دارد. اما سوال اینجااست که وسعت و دایره حقوق مالکان تا کجااست؟ مطابق قانون،  اعمال حق نباید به گونه ای انجام گیرد که موجب ضرر رساندن به دیگران شود

بنابراین کسی نمی تواند بگوید ‌طبق قانون، من در آپارتمان خودم می توانم هر کاری انجام دهم و به عنوان مثال در ملک خودم سرو صدا ایجاد کنم و دیگران حق اعتراض ندارند.

 واضح است که رفتارهای مالکانه افراد با  ملک همسایه باید راه حل داشته باشد،وگرنه موجب از بین رفتن آرامش دیگران می ‎شود. انسان ها به عنوان موجوداتی اجتماعی، دارای فهم لازم برای زندگی در کنار یکدیگر هستند و بر این اساس از تصرفات و اقداماتی که به حکم عقل و منطق مخل آسایش دیگران است و موجب محرومیت آنها از زندگی توام با آرامش و برخورداری از حقوق خود می شود، پرهیز می کنند.

البته نباید فراموش شود که در اعمال قوانین یاد شده و محدود کردن حقوق افراد در زندگی آپارتمانی نباید زیاده روی کرد.

۶ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۳ ب٫ظ

    با همسایه مزاحم باید مثل خودش با او رفت کرد

    پاسخ

  2. داریوش کیانی راد

    ۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۲۸ ب٫ظ

    عالی بود. خسته نباشید

    پاسخ

  3. پویا

    ۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    سلام
    مفید بود.سپاس

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  5. علی فرجی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۶ ب٫ظ

    بهترین راه بنظرم گفتگو است .
    چرا که شکایت به دادسرا یا شورای حل اختلاف فقط دوندگی و نتیجتا ،اتلاف وقت ،عاید خواهد شد ، لذا همانطور که اشاره شد ، باید با گفتگو مورد را حل کرد.

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …