۸ توصیه مهم برای حفظ کودکان از آسیب های اینترنت(+ویدئو)

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بی‌شک اینترنت یکی از مفیدترین چیزها در جهان است. اما همراه با فایده‌هایی که دارد خطرهای خاص خودش را نیز خواهد داشت.
حفاظت از کودکان در فضای مجازی اینترنت

 در این مطلب راهکارهای را با شما در میان می‌گذاریم که برای حفاظت از کودکان درفضای مجازی و به خصوص استفاده از اینترنت به شما کمک می‌کنند .

به گزارش مجله پیام دلتا؛ استفاده‌ از اینترنت برای کاربران اگر از راه های درست و اصولی انجام شود بسیار مفید است . البته استفاده نادرست از اینترنت خطرهایی به ویژه برای کودکان دارد و به همین دلیل والدین باید کودکان را  از آسیب های که ممکن است اینترنت و فضای مجازی به آن ها  وارد کند آگاه سازند.

 در ادامه به چند نکته مهم  برای حفظ کودکان در برابر آسیب های فضای مجازی و اینترنت اشاره می‎کنیم.

حفاظت از کودکان در فضای مجازی اینترنت

۱. قواعد ساده‌ای تعیین کنید

می‌توانید به کودکان‌تان اجازه دهید اوقاتی‌ را در اینترنت آنلاین باشند اما محدودیت‌هایی را تعیین و آن‌ها را ملزم کنید که ابتدا کارهای مهم‌شان را به پایان برسانند. مثلاً اینکه اجازه دهید بازی‌های کامپیوتری انجام دهند و فیلم های مخصوص کودکان را به مدت یک ساعت تماشا کنند.

۲. برای بررسی‌های آفلاین، محتوا را دانلود کنید

اگر کودکان‎تان فقط برای تماشای ویدیو آنلاین می‌شوند، پس بهتر است به فکر دانلود محتوای مورد علاقه‌ آن ها باشید تا بتوانند آن را به صورت آفلاین مشاهده کنند. آنچه را دانلود کرده‌اید تا آخر تماشا کنید تا صحنه های نامطلوب را حذف کنید.

۳. کامپیوتر یا دستگاه مورد نظر را در معرض دید قرار بدهید

کامپیوتر را در جایی قرار دهید که اعضای خانواده معمولاً در آن رفت‌وآمد دارند. این کار کمک می‌کند بزرگترها از نزدیک آنچه را کودک انجام می‌دهد تحت نظر داشته باشند.

اگر کودک‌تان از گوشی هوشمند برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، تعیین قواعد و مقررات کمک می‌کند او نتواند گوشی را به اتاق‌های مختلف و دور از چشم بزرگترها ببرد.

۴. مرتب آن‌ها را چک کنید

حفاظت از کودکان در فضای مجازی اینترنت

ببینید آن‌ها با چه کسانی آنلاین صحبت می‌کنند و از آن‌ها بخواهید افرادی را که از نزدیک ندیده‌اند از فهرست دوستان‌شان حذف کنند. همچنین تاریخچه‌ی مرورگرشان را چک کنید تا بفهمید بیشتر چه چیزهایی را جستجو می‌کنند. اگر چیزی پیدا کردید که خوشایند تان نبود، با آن‌ها دوستانه صحبت کنید و بپرسید آیا به جای جدیدی سر زده‌اند. از آن‌ها علتش را بپرسید و حتما اسم چند سایت مخصوص کودکان را برای معرفی کردن به آن‌ها در نظر داشته باشید.

به آن‌ها کمک کنید بفهمند چرا بعضی سایت‌ها مضر هستند، نه اینکه بگویید اگر به این سایت سر بزنی من عصبانی می‌شوم!

۵. سیستم کنترل والدین را مقرر کنید

کنترل‌های والدین اجازه می‌دهد آنچه را کودک شما می‌تواند از اینترنت دانلود کند یا بخرد محدود کنید. گوگل پلی و iOS هر کدام تنظیمات خاص خود را برای این کار دارند، و همین مورد برای انتخاب دستگاه‌های بازی مانند پلی استیشن نیز صدق می‌کند.

۶. به دنیای آن‌ها متصل شوید

با برنامه‌ریزی زمان بازی یا تماشای ماراتن‌ها با آن‌ها، در زمین بازی آنلاین‌شان خود را شریک کنید. لذت بردن از جهان آنلاین به همراه کودکتان راهی بی‌نظیر برای اطمینان از آن است که سفری امن را می‌پیمایند.

در مورد بچه‌های بزرگتری که حساب‌های کاربری رسانه‌ی اجتماعی دارند، از کانال‌های مختلفی با آن‌ها دوست شوید. شبکه‌های اجتماعی به ابزاری جهت ابراز وجود تبدیل شده‌اند، که به شما فرصت می‌دهند نگاه دقیق تر به رفتار، علاقمندی‌ها و چرخه‌ی دوستان آنلاین فرزندتان بیندازید.

۷. آموزش دهید

حفاظت از کودکان در فضای مجازی اینترنت

سعی کنید بیشتر با هدف آموزش به فرزندتان مطالبی بیاموزید نه با نیت موعظه کردن. یک راه ساده برای توصیف روش های  صحیح اینترنت به بچه‌ها آن است که به آن‌ها بگویید آنچه را به صورت رودررو می‌توان انجام داد به صورت آنلاین انجام نمی‌دهیدندهید.

۸. یک الگوی مسئولیت‌پذیر باشید

خودتان یک الگوی خوب باشید و شهروند خوب بودن را به فرزندتان بیاموزید. همان قدر که دوست دارید فرزند شما آنچه را از او می‌خواهید به صورت آنلاین انجام دهد یا ندهد گوش کند، باید مراقب فعالیت‌های اینترنتی خود نیز باشید. بگذارید کودک شما از چیزهایی که در موردش می‌خواهید به اشتراک بگذارید خبر داشته باشد و اگر آن را بیش از حد شخصی و خصوصی می‌دانید از ارسالش صرف نظر کنید.

باید توجه داشته باشید که اجازه ندهید کودک فقط برای اینکه بتواند از حساب کاربری شبکه‌ّهای اجتماعی استفاده کند در مورد سن و سالش دروغ بگوید.

۲ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    بسیار عالی مرسی

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود دستتون درد نکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…