علائم سرطان ریه و راه‌های پیشگیری از آن

۶
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. اگر سیگار را حتی پس از سال‌ها مصرف مداوم ترک کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اید.
علائم سرطان ریه

سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه‌ی خود علائم و نشانه‌ای ندارد. به طور معمول نشانه ها و علائم سرطان ریه زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ ریه‌های شما دو عضو اسفنج‌ مانند در قفسه‌ی سینه هستند که هنگام دم، اکسیژن هوا را گرفته و هنگام بازدم، دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند.

سرطان ریه علت اصلی مرگ‌ومیرها در میان زنان و مردان آمریکایی است. سرطان ریه هر سال باعث مرگ افراد بیشتری نسبت به مجموع مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پروستات، تخمدان و سینه می‌شود.

افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. اگر سیگار را حتی پس از سال‌ها مصرف مداوم ترک کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اید.

عوامل متعددی می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان ریه را افزایش دهد. بعضی از عوامل خطرساز (مانند ترک سیگار) قابل کنترل هستند و عوامل دیگر، هم‌چون سابقه‌ی خانوادگی شما، قابل کنترل نیستند.

عوامل خطرساز برای سرطان ریه عبارتند از:

علائم سرطان ریه

  • سیگار کشیدن: خطر ابتلای شما به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که هر روز می‌کشید و سال‌هایی که سیگاری بوده‌اید افزایش می‌یابد. ترک سیگار در هر سنی، خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار: حتی اگر سیگار نمی‌کشید، قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلای شما به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.
  • قرار گرفتن در معرض گاز رادون (Radon): گاز رادون از فروپاشی طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید شده و در نهایت تبدیل به بخشی از هوایی می‌شود که تنفس می‌کنید. سطوح ناامن رادون می‌تواند در هر ساختمانی، از جمله خانه‌ها، انباشته شوند. لوازم (kit) تست رادون که قابل خریداری از فروشگاه‌های تجهیزات منزل است ، مشخص می‌کند آیا سطح رادون در محدوده‌ی امن قرار دارد یا نه. اگر سطوح ناامن کشف شد، درمان‌ آن در دسترس است.
  • قرار گرفتن در معرض آزبست و مواد سرطان‌زای دیگر: محیط کاری که در معرض آزبست و مواد سرطان‌زای شناخته شده- از قبیل آرسنیک، کروم، و نیکل- قرار داشته باشد خطر ابتلای به سرطان ریه را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر فرد سیگاری هم باشد.
  • سابقه‌ی خانوادگی سرطان ریه: افرادی که والدین، خواهر و برادر و یا کودک مبتلا به سرطان دارند در خطر بیشتر ابتلا به بیماری قرار دارند.

علائم سرطان ریه:

alaeme saratane rie 6 علائم سرطان ریه و راه‌های پیشگیری از آن

نشانه‌ها و علائم سرطان ریه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه‌های جدیدی که برطرف نمی‌شوند
  • تغییر در سرفه‌های مزمن یا سرفه‌های افراد سیگاری
  • سرفه‌ی خونی، حتی به مقدار کم
  • تنگی‌نفس
  • درد قفسه‌ی سینه
  • خس خس سینه
  • خشونت صدا
  • از دست دادن وزن بدون تلاش برای کاهش آن
  • درد استخوان
  • سردرد

توصیه می‌شود با دیدن این نشانه‌ها و علائم حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پیشگیری

علائم سرطان ریه

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، اما  می‌توانید با روش‌های زیر خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

  • سیگار نکشید: اگر هرگز سیگار نکشیده‌اید، این کار را شروع نکنید. با فرزندانتان در مورد نکشیدن سیگار صحبت کنید تا آنها بفهمند چگونه از این عامل اصلی سرطان ریه دوری کنند. با آنها درباره‌ی خطرات سیگار کشیدن صحبت کنید تا بدانند در مقابل فشار همسالان خود چطور رفتار کنند.
  • سیگار را ترک کنید: ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد، حتی اگر سال‌ها سیگاری بوده باشید. با پزشک‌تان درباره‌ی روش‌های ترک سیگار و راهبردهای کمکی صحبت کنید. گزینه‌هایی مانند محصولات جایگزین نیکوتین، دارو و گروه‌های حمایتی می‌تواند به شما کمک کند.
  • در معرض دود سیگار قرار نگیرید: اگر با یک فرد سیگاری کار یا زندگی می‌کنید، او را مجبور به ترک کنید. حداقل از او بخواهید دور از شما سیگار بکشد. از محل‌های کشیدن سیگار همچون رستوران‌ها دوری کنید و به اماکن بدون دود بروید.
  • خانه‌ی خود را برای وجود رادون آزمایش کنید: سطح رادون در خانه را بررسی کنید، به ویژه اگر در محلی زندگی می‌کنید که وجود رادون مشکل‌ساز است. سطوح بالای رادون را می‌توان با ایمن کردن خانه اصلاح کرد. برای کسب اطلاعات درباره‌ی تست رادون با بخش محلی بهداشت عمومی یا بخش محلی انجمن ریه‌ی کشور تماس بگیرید.
  • از مواد سرطان‌زا در محل کار دوری کنید: اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی را انجام دهید. اقدامات احتیاطی کارفرمای خود را دنبال کنید. برای مثال اگر برای مراقبت به شما ماسک صورت داده‌اند همواره آن را استفاده کنید. از پزشک‌تان بپرسید چه کارهای دیگری می‌توانید برای مراقبت از خود در محیط کار انجام دهید. خطر آسیب ریه‌ی در محل کار با سیگارکشیدن بیشتر هم می‌شود.
  • یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی داشته باشید: منابع غذایی دارای ویتامین و مواد مغذی بهترین گزینه هستند. از مصرف زیاد قرص‌های ویتامین پرهیز کنید زیرا ممکن است مضر باشد. برای مثال، پژوهش‌گران امیدوار بودند خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری را از طریق تجویز مکمل‌های بتاکاروتن کاهش دهند، اما نتایج نشان داد که مکمل‌ها در واقع خطر ابتلا به سرطان در افراد سیگاری را افزایش داد.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید: اگر به صورت منظم ورزش نمی‌کنید، به آرامی شروع به تمرین کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۰۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • ماهوت نظری

      ۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      بسیار عالی و ارزشمند … سپاس از اطلاع رسانی شما ….

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانی شما

    پاسخ

  5. بهلولی

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

    خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…