دکوراسیون

پرده شید و مزایای استفاده از آن در خانه

۵
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
 پرده شید با کاهش ورود نور خورشید به اتاق می‌تواند شما از مضرات آن حفظ کند.
0 23 پرده شید و مزایای استفاده از آن در خانه

پرده‌ها انواع گوناگون و کارکردهای متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها فقط به‌عنوان عناصر دکوراتیو و برخی دیگر به دلیل داشتن مزایایی دیگری مورد توجه و اهمیت قرار می‌گیرند.

پرده شید یکی از این نوع پرده‌ها است که علاوه بر ایجاد زیبایی مزایایی بسیاری را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پرده شید چیست؟

کارکرد اصلی این پرده که به نام سولار شید نیز شناخته می‌شود، ایجاد سایه در فضا و جلوگیری از ورود کامل نور خورشید به آن است. این نوع پرده از یک صفحه‌ی نسبتاً نازک تشکیل شده که تمام قاب پنجره را در بر می‌گیرد. البته در برخی از انواع شید جمع شدن پرده و حتی ظاهر آن به‌صورت‌های دیگری نیز است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نور

میزان نوری که از پرده شید عبور می‌کند بستگی به ضخامت پارچه‌ی استفاده شده در آن دارد و مسلماً هرقدر پارچه نازک‌تر بوده یا فاصله‌ی بین تار و پود آن بیشتر باشد، نور بیشتری از پرده عبور خواهد کرد و طبیعتاً سایه‌ی ایجاد شده تیرگی کمتری خواهد داشت.

پرده شید

گاه برای نشان‌دادن میزان نوری که می‌تواند از این پرده عبور کرده و وارد اتاق شود از ارقام نسبی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال پرده شید ۰% پرده شیدی است که هیچ نوری از آن عبور نمی‌کند و در نتیجه تاریکی مطلق را در اتاق ایجاد می‌کند.

مزایای استفاده از این پرده

پرده شید گذشته از امکان ایجاد سایه در اتاق و ممانعت از جلوگیری ورود کامل نور خورشید به آن، که خود می‌تواند برای هر فرد به فراخور شرایط مزیت‌های مختلفی داشته باشد ویژگی های بسیار دیگری نیز دارد.

۱.امکان مشاهده‌ فضای بیرون ضمن پوشاندن پنجره

با استفاده از این نوع پرده می‌توان مانع دیده شدن فضای داخل اتاق شد. اگرچه دیگر انواع پرده نیز این مزیت را دارا هستند، اما برتری این پرده از این بُعد نسبت به دیگر انواع پرده در این است که کاملاً پنجره را نمی‌پوشاند و امکان مشاهده‌ی فضای بیرون از اتاق را به افراد داخل آن می‌دهد.

۲.امکان استفاده اتوماتیک از این پرده

یکی از دیگر مزایای استفاده از پرده شید این است که می‌توان آن را به ‌شکلی طراحی کرد که با استفاده از یک موتور قابلیت جمع و باز شدن به‌صورت اتوماتیک را داشته باشد و بدین‌ترتیب با استفاده از ریموت کنترل بتوان آن را جمع یا باز کرد. این مزیت گذشته از این‌که استفاده از این نوع پرده را برای عموم افراد آسان‌تر می‌کند، برای افراد ناتوان، افراد دارای محدودیت حرکت، سالمندان و … بسیار سودمند خواهد بود.

پرده دکوراتیو شید

۳.محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی مارواء بنفش خورشید

پرده شید با کاهش ورود نور خورشید به اتاق می‌تواند در این زمینه نیز بسیار سودمند باشد. اگرچه به‌طور کلی پرده‌های شید با کاهش ورود نور خورشید به اتاق مانع تابش مستقیم آن به پوست افراد حاضر در آن می‌شوند، اما برخی از انواع این پرده که به نام پرده شیدسان اسکرین یا پرده شید ضد آفتاب شناخته می‌شوند، به‌سبب دارا بودن ویژگی‌های خاصی مانند ضخامت بیشتر یا رنگ تیره‌تر از این نظر کاراتر هستند.

۴.صرفه‌جویی در مصرف انرژی

نصب پرده‌های مناسب در خانه می‌تواند در هدر رفت انرژی تاثیر به‌سزایی داشته باشد؛ بنابراین استفاده از این نوع پرده یکی از بهترین گزینه‌ها است. این نوع پرده تمامی سطح پنجره را می‌پوشاند و می‌توان آن را یک عایق حرارت تمام‌عیار به‌‌شمار آورد.

۵.تنوع طرح و ظاهر زیبا

از جمله مزایای دیگر استفاده از پرده دکوراتیو شید، طرح‌های بسیار متنوعی است که در حال حاضر امکان انتخاب آن با توجه به دکوراسیون اتاق وجود دارد و بهتر این‌که می‌تواند چاپ طرح‌های دلخواه را به‌صورت سفارشی روی این پرده از برخی تولیدکنندگان درخواست کرد و دقیقاً طرح و رنگ موردنظر را در اختیار داشت. پرده شید دکوراتیو با ظاهری بسیار زیبا و شکیل جلوه‌ای کاملاً متفاوت و دلنشین به فضا می‌بخشد.

پرده دکوراتیو شید

۶.سهولت شست‌وشو

درصورت استفاده از این پرده دیگر نیازی به پایین آوردن کامل پرده برای شستن پارچه‌ی آن و نصب مجدد با دردسر بسیار وجود ندارد. این پرده بر خلاف پرده‌های پارچه‌ای قدیمی که امکان زدودن گردوخاک از روی آن‌ها سخت و در بیشتر موارد ناممکن است به‌راحتی با استفاده از جاروبرقی یا دستمال گردگیری تمیز می‌شود. برای جلوگیری از باقی ماندن لکه روی پرده لازم است چنان‌چه روی آن لکه‌ی روغن، رنگ، خون و … ایجاد شده باشد، بلافاصله آن را با استفاده از شوینده و حلال متناسب با لکه پاک کنید.

۷.عدم اشغال زیاد فضای اتاق

پرده‌های قدیمی فضای بسیار بیشتری را نسبت به این  پرده  اشغال می‌کنند. در مقایسه‌ی این دو نوع پرده، خصوصاً در مورد اتاق‌های کوچک به‌خوبی به تأثیر قابل توجه پرده های شید در بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه دادن اتاق پی می‌بریم.

  ۸.کاستن از سروصدای بیرون

برخی از انواع پرده های شید به‌ویژه پرده‌های با ضخامت بیشتر می‌توانند تا حدی از سروصدای محیط بیرون از اتاق بکاهند. این مزیت برای افراد حساس به صدا و اتاق‌های مشرف به خیابان به‌خصوص در شهرهای شلوغ کارآمد خواهد بود.

۹.محافظت از اشیاء گران‌قیمت

این پرده با کنترل و کاهش نور خورشید تابیده شده به اتاق‌هایی با فرش، مبلمان، دیوارپوش و اشیای گران‌قیمتِ حساس به نور می‌تواند در محافظت از آن‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

۵ دیدگاه

  1. منیره

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

    ممنون از زحمات شما مطالبتون عالی بود

    پاسخ

  2. مهرداد گودرزی

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۲۲ ب٫ظ

    بدک نبود?

    پاسخ

  3. آراد

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

    کاملا درست هستش

    پاسخ

  4. فتحی

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    برای ایجاد سایه مناسب است

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…