چیدمان

فضاهای پرت خانه و ۸ راهکار برای استفاده بهینه از آنها

۵
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با افزایش آپارتمان‌نشینی، خانه‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند و این باعث می‌شود که همواره از کمبود فضا رنج ببریم.
فضاهای پرت خانه

خلاقیت در استفاده از فضاهای پرت خانه در آپارتمان‌های کوچک بسیار کارگشا است، راه‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از گوشه‌های اتاق، فضای خالی زیر پله‌ها، استفاده از استند ماگ، استفاده از میله‌آویز و … اشاره کرد.

با افزایش آپارتمان‌نشینی، خانه‌ها هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شوند تاجایی‌که ساکنان آپارتمان‌های کوچک برای مواجه نشدن با کمبود جا، باید از همه‌ی قسمت‌های خانه به بهترین شکل استفاده کنند. یکی از راه‌های صرفه‌جویی در جا، استفاده از همه‌ی فضا‌های خانه از جمله فضاهای پرت خانه است.

راهکارهای استفاده از فضای پرت خانه

۱. آلبومی از بهترین لحظه‌ها

در همه‌ی خانه‌ها، دیوار‌هایی هست که نه کاغذ دیواری دارند و نه تابلویی را نمایش می‌دهند. یکی از راه‌های مناسب برای زیباکردن این دیوارها، استفاده از عکس‌های شخصی است. این طرح علاوه‌ بر اینکه زیبایی خانه‌ی شما را بیشتر می‌کند، یادآور همه‌ی لحظات خوبی است که با عزیزانتان گذرانده‌اید. به خاطر داشته باشید که برای عملی‌کردن این طرح، اگر همه‌ی تصویر‌ها سایز و حاشیه‌ی یکسان داشته‌باشند، دیوار نمای بهتری خواهد داشت.

۲. نمایی برای چای نوشیدن

با نصب‌کردن یک تخته چوب به یکی از پنجره‌های خانه و استفاده از یکی دو تا صندلی، شما قسمت مخصوصی در خانه برای چای نوشیدن دارید. برای عملی‌کردن این ایده، پنجره‌ای را انتخاب کنید که پهنای مناسبی داشته باشد. به طور مثال اگر نیاز به یک میز چای‌خوری دو نفره دارید، باید پنجره‌ای با پهنای بیشتر از حد معمول را در نظر بگیرید؛ در غیر این صورت این طرح در اتاق خواب شماهم عملی است.

 فضاهای پرت خانه

۳. گوشه‌های اتاق را فراموش نکنید

یکی از قسمت‌های خانه که معمولاً در طراحی اتاق نقشی ندارد، گوشه‌ی اتاق است. گوشه‌های اتاق، قسمت‌های بسیار مناسبی برای قراردادن گلدان‌ها یا میز‌هایی است که در آپارتمان‌های کوچک جایی ندارند و صاحبخانه‌ها مجبورند آن‌ها را به سمساری بفروشند. البته این دو مورد همه‌ی کارایی‌های گوشه‌ی اتاق نیست و هر خانه‌ای با توجه به طراحی خاص خودش می‌تواند از این قسمت استفاده کند.

۴. استند ماگ بسازید

معمولاً کابینت‌های آشپزخانه گنجایش همه‌ی ظروف و لیوان‌ها را ندارد و در بعضی مواقع برای قرار دادن ظروف در جایی که خشک شوند و دور از دسترس باشند دچار مشکل می‌شویم. یکی از راه‌های ساده برای رفع این مشکل، استفاده از یک استند ماگ در آشپزخانه است. در این استند شما می‌توانید ماگ‌ها و لیوان‌های اضافی را در جای مخصوص به خود قرار دهید.

 فضاهای پرت خانه۵. مشکلات سرویس بهداشتی

مشکلی که در بیشتر آپارتمان‌های کوچک پیش می‌آید، نبود محل مناسبی برای قرار دادن حوله‌های تمیز و وسایل بهداشتی است. اگر شما از این مشکل رنج می‌برید باید با توجه به ساخت حمام یا سرویس بهداشتی آپارتمانتان، جای مناسبی برای این وسایل ایجاد کنید. یکی از جا‌هایی که معمولاً از چشم دور می‌ماند قسمت بالای در ورودی است. با میخ کردن یک تخته چوب یا ام دی اف به این قسمت، محل مناسبی برای نگه‌داری حوله‌های تمیز و دیگر وسایل بهداشتی ایجاد کنید.

۶. اتاق خواب یا اتاق کار

در آپارتمان‌هایی که معمولاً دو یا یک اتاق خواب دارند جایی برای اتاق کار نمی‌ماند. اصولاً داشتن محلی برای فکر کردن به پروژه‌های کاری یا انجام دادن کار‌های اداری که معمولاً با خودمان به خانه می‌آوریم تا حدودی الزامی است. شما می‌توانید با قرار دادن دیوار‌های کاذب در میان اتاق‌خواب‌های بزرگ، فضای دنجی برای کار کردن ایجاد کنید. با این حال در برخی از موارد اتاق خواب گنجایش قرار دادن دیوار کاذب را ندارد. در این مورد با قرار دادن میز تحریر در یکی از گوشه‌های اتاق، میز کار خود را آماده کنید.

۷. داخل کابیت‌ها را با دقت بررسی کنید

یکی از جا‌هایی که کارایی بسیاری دارد، اما معمولاً از چشم دور می‌ماند، درِ کابیت است. با میخ‌کردنِ چند استند به دیواره‌ی داخلیِ در کابینت، فضای مناسبی برای قراردادن قابلمه‌های کوچک، قاشق‌های بزرگ و … ایجاد کنید. البته اگر استندِ آماده که متناسب با سایز کابینت شما باشد در بازار پیدا نکردید، با میخ‌کردن یک تکه چوب به دیواره‌ی کابینت و با استفاده از میخ بجای آویز، استند مخصوص خود را بسازید.

6 8 فضاهای پرت خانه و 8 راهکار برای استفاده بهینه از آنها

۸. میله‌ی آویز

در بسیاری از حمام‌ها کشو و کمد کافی برای نگه‌داری همه‌ی وسایل بهداشتی را نداریم و از طرفی دیگر، بعضی از وسایل بهداشتی مانند شامپو، صابون یا حوله باید کاملاً دردسترس باشند. یکی از راه‌حل‌های بسیار ساده برای حل این مشکل، استفاده از میله‌ آویز پرده‌ حمام یا میله‌های آویز دیگری است که در حمام وجود دارد. کافی است که شما استند‌هایی برای نگه‌داری شامپو و صابون آماده کنید و به میله‌ها آویزان کنید یا برای خشک نگه‌داشتن حوله‌ها، آن‌ها را در پشت پرده‌ی حمام آویزان کنید تا در مواقع نیاز به آسانی به این وسایل دسترسی داشته باشید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۳۰ ق٫ظ

  2. مهرداد گودرزی

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۲۳ ب٫ظ

    خوبه??

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    مفید و کاربردی بود

    پاسخ

  4. برزین

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    مفید

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۵۸ ب٫ظ

    راه کار های خبی بود
    تشکر از مجله دلتا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…