زغال اخته ؛ کم کالری و پر فایده

۶
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زغال اخته، این میوه را انتخاب ایدئالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی می‌کند.
خواص زغال اخته

تحقیقات و مطالعات زیادی دربارهٔ خواص زغال اخته و فواید این میوه برای سلامتی صورت گرفته است. این تحقیقات همگی گویای آن بودند که زغال اخته فوایدی دارد که شاید در کمتر ماده خوراکی طبیعی دیگری بتوان یافت.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ در این مطلب، شما را با خواص زغال اخته آشنا خواهیم کرد.

درخت زغال اخته چندان تنومند نیست، اما معمولاً بین ۵-۱۰ متر بلندی و تنه‌ای به‌رنگ قهوه‌ای تیره دارد و وقتی به مرحله میوه دادن می‌رسد شاخ و برگ زیادی پیدا می‌کند. وقتی شکوفه می‌دهد، پر می‌شود از گل‌های زردرنگ کوچک.

خواص زغال اخته

خود زغال اخته  دانه‌ای است کوچک و بیضی‌شکل. این دانه معمولاً یا زرد کم‌رنگ است یا قرمز تیره. البته بیشتر انواع زغال اخته که در نقاط مختلف رشد می‌کنند به همان رنگ قرمز تیره هستند. هر دانه زغال اخته هسته کوچکی هم دارد. ازلحاظِ ظاهری شبیه به میوه‌ای است که از هسته‌اش دانه‌های قهوه تهیه می‌کنند.

خواص زغال اخته

۱. درمان اسهال

یکی از مهم‌ترین خواص زغال اخته خاصیت درمانی آن برای اسهال و اسهال خونی است. این میوه حاوی مقدار زیادی «تانین» است. گسی دهان در نتیجه همین تانین اتفاق می‌افتد. از گذشته‌های دور، از زغال اخته برای درمان اسهال استفاده می‌شده است. در کنار میوه زغال اخته، از گلِ درخت آن هم برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

۲. توان‌بخشی

زغال اخته مقوی است و خاصیت توان‌بخشی دارد. این به‌ دلیل مواد معدنی و مغذیِ فراوان موجود در آن است. زغال اخته سرشار است از ترکیباتی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، زینک. در کنار این‌ها، یکی از منابع غنی سدیم است. سدیم در کوتاه کردن دوره نقاهت پس از درمان بیماری‌ها تأثیرگذار است.

۳. خواص زغال اخته برای کبد

یکی دیگر از خواص زغال اخته تأثیر آن بر بهبود عملکرد کبد است. برای رسیدن به این اثرگذاری، زغال اخته را باید به طور منظم مصرف کرد.

۴. ادرارآوری

خواص زغال اخته

بر اساس آموزه‌های طب سنتی چین، یکی دیگر از خواص زغال اخته خاصیت دیورتیک یا ادرارآوری آن است. زغال اخته باعث می‌شود ادرار با سهولت بیشتری تولید و خارج شود. این مسئله باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود و علاوه‌برآن به کاهش فشار خون بالا و سم زدایی بدن هم کمک می‌کند.

۵. منبع غنی ویتامین c

مصرف زغال اخته برای پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. زغال اخته یکی از منابع غنی ویتامین C به‌شمار می‌رود. این ویتامین خاصیت ضدالتهابی، ضدویروسی و ضد باکتری دارد. البته فقط این خاصیت فقط با خوردن خام زغال اخته حاصل‎می شود. حرارت دادن و پختن زغال اخته ویتامین ث را از بین می‌برد.

۶. دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی

زغال اخته به‌سیاق بیشتر میوه‌های دیگری که از لحاظ شکل‌وشمایل شبیه آن هستند، خواص آنتی‌اکسیدانی هم دارد. آنتی اکسیدان از بدن در برابر رادیکال های آزاد و بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

۷. مقاوم‌سازی بدن در برابر بعضی بیماری‌ها

مصرف زغال اخته بدن را در برابر بعضی از بیماری‌ها و اختلال‌ها مقاوم می‌کند. ازجملۀ این موارد می‌توان به تب، بیماری های روده، بیماری های قلبی ـ عروقی و وبا اشاره کرد.

حتی پوست درخت زغال اخته هم خواص درمانی دارد. استفاده از آن تقریبا مثل چوب دارچین است. این نکته را هم فراموش نکنید که برای بهره بردنِ حداکثری از خواص زغال اخته، بهتر است میوه آن را دست‌نخورده و خام مصرف کنید. خشک کردن، پختن یا هر فرایند دیگری بالاخره بعضی از ترکیبات را از بین می‌برد.

ترکیبات موجود در زغال اخته

خواص زغال اخته

در جدول زیر می‌توانید ترکیبات موجود در ۲۵۰ میلی‌لیتر شربت خالص و طبیعی زغال اخته را ببینید:

کالری ۱۵۲
چربی ۰
کلسترول ۰
کربوهیدرات ۳۷ گرم
فیبر رژیمی ۰
شکر ۲۷ گرم
پروتئین ۱ گرم

عوارض مصرف زغال اخته

تاکنون هیچ نوع عارضه خاصی برای خوردن زغال اخته مشخص نشده است. فقط بعضی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

۶ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۳۲ ب٫ظ

    عالی بود تشکر

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۱ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. امیری

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

    واقعا جالبه خوشم اومد

    پاسخ

  4. ثامن

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

  5. طاها

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۶ ق٫ظ

  6. روزبهاني

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…