۱۰ توصیه برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

۹
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شما به عنوان والد موظف هستید تا حس اعتماد به نفس را در کودک‌تان تقویت کنید.
اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس از حس توانایی می‌آید. یک کودک با اعتماد به نفس به درکی مثبت و واقعی از توانایی‌های خود نیاز دارد. این اعتماد به نفس، از دل موفقیت‌های کوچک و بزرگ بیرون می‌آید. کلمات تشویق کننده شما می‌تواند این اعتماد به نفس را به وجود بیاورد، به ویژه زمانی که شما به تلاش‌ها یا توانایی‌های خاص کودک‌تان اشاره می‌کنید. ۱۰ نکته برای ایجاد اعتماد به نفس کودکان را در این‌جا آورده‌ایم.

۱. عاشق کودک خود باشید

به گزارش مجله پیام دلتا؛ این مسئله بسیار روشن و آشکار است اما مهم‌ترین چیزی است که می‌توانید به کودک خود بدهید. همیشه عشق کافی به او بدهید. کودک شما نیاز دارد که احساس پذیرفته شدن و دوست داشته شدن بکند که این احساس  از خانواده شروع شده و به دیگر گروه‌ها مانند دوستان، همکلاسی‌ها، هم تیمی‌های ورزشی و جامعه می‌رسد.

اگر بر سر کودک فریاد کشیدید یا او را نادیده گرفتید یا هر اشتباه دیگری کردید، کودک خود را در آغوش بگیرید و به بگویید متاسفید و دوستش دارید. عشق بدون قید و شرط، پایه محکمی برای اعتماد به نفس کودکان می‌سازد.

۲. لازم باشد، تحسین کنید

تحسین کردن کودکان و دادن بازخورد مثبت به آن‌ها بسیار مهم است زیرا کودکان – به ویژه کوچک‌ترها – ارزش و موفقیت خود را با فکر شما اندازه می‌گیرند. اما تحسین شما باید واقع بینانه باشد. اگر کودک‌تان در چیزی شکست بخورد یا در مهارت خاصی استعداد ندارد، تلاش او را تحسین کنید اما به طور غیر واقعی نتایج را تحسین نکنید. به کودک‌تان اطمینان دهید که هیچ ایرادی ندارد اگر نتواند کاری را به طور کامل انجام دهد.

۳. به کودک خود کمک کنید تا اهداف واقعی تعیین کند

etemad be nafs koodakan 2  10 توصیه برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

کودک‌تان را راهنمایی کنید تا اهداف واقعی داشته باشد تا از احساس شکست جلوگیری شود. درمورد گام های کوتاه مدتی که می‌تواند در مسیر بردارد با او صحبت کنید.

۴. عشق به خود را نشان دهید

قبل از این‌که عشق را به کودک خود یاد بدهید، باید خودتان را دوست داشته باشید. می‌توانید این رفتار را با پاداش دادن و تحسین خود در زمان انجام کار درست نشان دهید. مثلا اگر در مسابقه دو ماراتن برنده شدید، در شغل خود ترفیع گرفتید یا یک مهمانی شام را با موفقیت برگزار کردید، موفقیت‌های خود را با کودکان‌تان جشن بگیرید.

۵. انعطاف را به او بیاموزید

هیچ کس، همیشه و در همه چیز موفق نمی‌شود. همیشه عقب نشینی‌ و شکست‌، انتقاد و درد وجود دارد. به جای پذیرفتن اتفاقات به عنوان شکست‌ و ناکامی، از این موانع به عنوان تجارب یادگیری استفاده کنید.

کودکان یاد می‌گیرند که این شکست‌ها بخش طبیعی از زندگی هستند و می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. اگر کودک شما در کاری عملکرد ضعیفی دارد، او را با ترحم و دلسوزی خفه نکنید.

۶. استقلال و ریسک را تلقین کنید

کودکانی که اعتماد به نفس دارند مایلند بدون ترس از شکست، چیزهای جدید را امتحان کنند. موقعیت‌هایی پیش بیاورید که بتواند خودش کارها را انجام دهد و مراقب باشید که موقعیت بی‌خطر و امن باشد – اما بعد از آن به او فضا بدهید.

سفرهای یک روزه و بیرون رفتن، سرگرمی‌های جدید، تعطیلات و مسافرت با هم تیمی ها یا هم کلاسی‌ها می‌تواند افق دید کودک شما را وسعت دهد و باعث ‌شود او به توانایی خود در کنترل موقعیت‌های جدید، اعتماد کند.

۷. او را به ورزش یا دیگر فعالیت‌ها تشویق کنید

اعتماد به نفس کودکان

ورزش در ایجاد اعتماد به نفس کودکان ، نه فقط به پسران بلکه به دختران نیز کمک می‌کند. آن‌ها یاد می‌گیرند که می‌توانند تمرین کنند، بهتر شوند و به اهداف‌شان برسند. همچنین، یاد می‌گیرند تا نقاط قوت خود را بشناسند، ضعف‌های خود را بپذیرند یا تقویت کنند، شکست را کنترل  و حلقه دوستان‌شان را بزرگ‌تر کنند و کار تیمی را یاد بگیرند.

۸. از پیگیری خواسته‌شان حمایت کنید

هر کسی در کاری توانایی و استعداد دارد و خیلی خوب است اگر کودک‌تان آن چیز را کشف کند. به عنوان والدین، به علایق کودک خود احترام گذاشته و او را تشویق کنید حتی اگر شما از آن‌ کار خوش‌تان نیاید. زمانی که کودک‌تان کار مورد علاقه خود را انجام داد، او را تحسین کنید.

۹. قانون تعیین کنید و جدی باشید

زمانی که کودکان بدانند چه کسی مسئول است و باید انتظار چه چیزی را داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. حتی اگر کودک‌تان فکر کند قوانین شما خیلی سفت و سخت است، باز هم زمانی که قانون تعیین و مدام آن‌ها را اعمال می‌کنید، در کارهایی که می‌توانند انجام دهند و کارهایی که نمی‌توانند انجام دهند، اعتماد به نفس خواهند داشت.

اما به یاد داشته باشید که شما والدین او هستید نه یک دوست صمیمی. زمانی که کودک شما تحت فشار همسالان خود قرار داشته باشد، از داشتن توانایی و اعتماد به نفس کودکان در نه گفتن، خوشحال می‌شود.

۱۰. مهارت‌های ارتباط را آموزش دهید

اعتماد در روابط، کلیدی برای اعتماد به نفس کودکان شمااست. مهم‌ترین ارتباط اولیه، ارتباط عاشقانه پدر و کودک است. اما زمانی‌که حلقه اجتماعی فرزند شما بزرگ‌تر می‌شود، به او کمک ‌کنید ببیند کارهایش چه تاثیری بر دیگران می‌گذارد و به او کمک کنید یاد بگیرید زمانی که کارهای شخص دیگری بر او تاثیر می‌گذارد، چگونه لایه درونی اعتماد  خود را حفظ کند. به عنوان والدین، وظیفه ندارید هر موقعیت را درست کنید و بهتر است به کودک خود همدلی، مهربانی، ابراز وجود را یاد دهید تا بالا و پایین‌های روابط را کنترل کند.

۹ دیدگاه

  1. ثابتی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۰ ب٫ظ

    خیلی خوب بود.ممنون

    پاسخ

  2. علی فرجی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۹ ب٫ظ

    مفید و آموزنده

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    بینظیره

    پاسخ

  4. پیمان

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    مفید و کار امد بود

    پاسخ

  6. مهدی فراهانی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود ممنون

    پاسخ

  7. هوشمند

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    خیلی عالی و مفید بود ممنون

    پاسخ

  8. بزرگی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    مطالب آموزنده ای بود

    پاسخ

  9. وزبهاني

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…