سیگار الکترونیکی ؛ بکشیم یا نکشیم؟(+ویدئو)

۷
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سیگار بکشید تا زنده بمانید! تعجب نکنید اگر سیگار الکترونیکی بکشید مدت زمان بیشتری عمر می‎کنید؛ البته این جایگزینی به مضرات آن نمی‎ارزد!
سیگار

قطعا سیگار و نیکوتین موجود در آن سلامت شما را به خطر می‎اندازد . البته در این میان سیگار‎های الکترونیک می‎توانند جایگزین مناسب‎تری باشند که سلامتی و طول عمر شما را بیشتر می‎کنند. به ‌هر حال، با تحقیقات فعلی می‌توان اعلام کرد که سیگار‌های الکترونیکی از سیگار‌های کلاسیک، کم‌خطرتر هستند. در واقع با مصرف این‌گونه محصولات، احتمالاً یکی دو سال بیشتر زنده خواهید ماند و البته مشکلات کمتری را نیز برای اطرافیان خود ایجاد خواهید کرد.

به گزارش مجله پیام دلتا، امروزه، سیگار‌های الکترونیکی به‌ عنوان راهکاری برای ترک سیگار به ‌حساب می‌آیند. با این‌ حال، پزشکان و کارشناسان از سراسر جهان، نگرانی خود را در مورد محبوبیت این شکل خاص از اعتیاد به نیکوتین اعلام کرده‌اند. هرچند پاسخ به این پرسش که آیا سیگار‌های الکترونیکی برای سلامت انسان خطر دارند یا نه؟ از یک بله و خیر ساده، پیچیده‌تر است.

سیگار

سیگار الکترونیکی

سازمان سلامت جهانی به اهمیت جایگزینی سیگار‌های کلاسیک با سیگار‌های الکترونیک اصرار دارد و همین موضوع باعث شده است تا نظر کارشناسان بیشتری به مضرات سیگار‌های الکترونیکی جلب شود. بسیاری از شهر‌های بزرگ جهان در برخورد با سیگار‌های الکترونیکی، رویه‌ای برابر با سیگار‌های کلاسیک را در پیش گرفته‌اند. مصرف این‌گونه سیگار در محل‌های عمومی در اغلب شهر‌های جهان ممنوع است.

یکی از دلایلی که نمی‌توان با دقت بالا، به بررسی ضرر‌های سیگار الکترونیک پرداخت، زمان کمی است که از تاریخ ساخت این محصولات گذشته است. موضوعی که باعث شده است هنوز نتوان از طریق آماری، مضرات این شکل نوین از مصرف نیکوتین را اثبات کرد. هرچند از نظر علمی می‌توان ارتباط بسیاری از مشکلات جسمانی و روحی را با مصرف این‌گونه محصولات اثبات کرد.

سیگار

مضرات سیگار الکترونیکی

خطر حمله قلبی و سکته

در بهار امسال، دانشگاه علوم پزشکی استنفورد یک بررسی دقیق روی مایع استفاده‎شده در سیگار‌های الکترونیکی کرده و به این نتیجه رسیده است که مصرف این ماده، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات عروقی را افزایش می‌دهد.

با نزدیک کردن این ماده به سلول‌های انسانی، مشکلات زیادی برای سلول از جمله تغییر شکل دی‌ان‌ای و مرگ سلولی رخ داده است. خون اشخاصی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، نیز نشانه‌هایی از همین شکل نابودی دارد.

این آزمایش نشان می‌دهد که برخلاف باور‌های معمول، سیگار‌های الکترونیکی در خصوص بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری عروقی، تفاوت چندانی با سیگار‌های کاغذی ندارند و نمی‌توانند جایگزینی مناسب محسوب شوند.

تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهد که برخلاف باور‌های پیشین، اشخاصی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، ۵۶٪ بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. شانس سکته مغزی نیز با مصرف این‌گونه محصولات، ۳۰٪ افزایش می‌یابد. سازمان اعتیاد آمریکا نیز این ارقام را به ترتیب، ۳۴٪ و ۲۵٪ می‌داند که باز هم نشان‌دهنده خطرات سیگار الکترونیک و ویپ است.

تشنج

یک ارتباط عجیب بین مصرف سیگار الکترونیکی و تشنج‌های عصبی وجود دارد. به نظر می‌رسد نورون‌های مغز که مسئول احساسات و حافظه هستند، تحت تأثیر مایع استفاده‌شده در این‌گونه محصولات قرار می‌گیرند.

این موضوع وقتی خطرناک‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از ویپ‌های ارزان‌قیمت، از مایعات غیر استاندارد استفاده می‌کنند که درصد نیکوتین و دیگر مواد مضر آن، ۵۲ درصد بیشتر از استاندارد جهانی و حتی سیگار‌های کلاسیک است.

افراد زیر ۱۸ سال، شانس بیشتری برای مسمومیت با نیکوتین دارند. همین موضوع اثبات می‌کند که نیاز بیشتری به بررسی و کنترل مصرف سیگار‌های الکترونیکی در کودکان و نوجوانان است.

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA یک بررسی دقیق از رابطه سیگار‌های الکترونیکی و تشنج داشته است که نشان می‌دهد از نظر آماری نیز این دو موضوع را می‌توان به هم مرتبط دانست. در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، بیش از ۳۵ مورد تشنج بعد از مصرف ویپ گزارش شده است. موضوع نگران‌کننده‌تر اینکه در بعضی از موارد فقط پس از یک یا دوبار مصرف سیگار الکترونیکی این اتفاق رخ داده است. این آمار در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته و به ۱۲۷ مورد از تشنج پس از مصرف ویپ رسیده است.

مشکلات بارداری

مشکلات پس از بارداری ناشی از مصرف سیگار‌های کلاسیک و کاغذی بر کسی پوشیده نیست. موضوعی که خطرناک به نظر می‌رسد این است که بسیاری از زنان باردار باور دارند که مصرف سیگار‌های الکترونیکی در هنگام بارداری بی‎خطر است.

آزمایش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف هر شکل از نیکوتین در هنگام بارداری، تأثیراتی دائمی را بر مغز، ریه و قلب نوزاد خواهد داشت؛ یعنی مصرف یک سیگار الکترونیکی نه فقط نسل کنونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه آینده سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

مشکلات روحی و افسردگی

به نظر می‌رسد ارتباطی مستقیم بین مصرف سیگار‌های الکترونیکی و افسردگی وجود داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست که این ارتباط به دلیل مصرف سیگار یا افسردگی پیشین فرد رخ داده است اما آمار نشان می‌دهد که مصرف این محصولات، ارتباطی ۵۰٪ با افسردگی دارد. این آمار در سیگار‌های کلاسیک نیز با سیگار‌های الکترونیکی برابری می‌کند.

در هر صورت تأثیر نیکوتین بر شرایط روحی انسان اثبات شده است. تأثیراتی که می‌تواند رشد مغزی انسان را به خطر بیندازد. رشد مغز تا ۲۵ سالگی ادامه دارد و متأسفانه اغلب کاربران سیگار‌های الکترونیکی، زیر ۲۵ سال سن دارند. بیماری‌های روانی مثل افسردگی، استرس، پنیک و وسواس، ارتباط مستقیم با مصرف نیکوتین دارند. نیکوتینی که ماده اصلی تشکیل‌دهنده سیگار‌های الکترونیکی است.

تأثیرات عصبی

به نظر می‌رسد ارتباط سیگار‌های الکترونیکی با مغز، بیشتر از دیگر اعضای بدن انسان باشد. وجود منگنز در مایع مصرفی در سیگار‌های الکترونیکی باعث شده است تا نگرانی‌ها زیادی در مورد مصرف بالای این سیگار‌ها وجود داشته باشد.

مصرف منگنز برای بدن انسان ضروری است، اما این مصرف باید به‌صورت خوراکی باشد. جذب منگنز از طریق ریه، مستقیماً به مغز منتقل می‌شود. سردرد و ضعف جسمانی از نشانه‌های مسمومیت با منگنز است که با مصرف عادی سیگار‌های الکترونیکی نیز روی می‌دهد. با مصرف بلندمدت منگنز، مشکلات تمرکز، ضعف حافظه و بیماری‌های جسمانی دیگر نیز به فهرست نشانه‌های مسمومیت با این ماده اضافه می‌شود.

مشکلات تنفسی

یکی از عمده دلایلی که اغلب مصرف‌کنندگان سیگار‌های کلاسیک به ویپ روی می‌آورند، مشکلات ریوی و تنفسی است. هرچند سیگار‌های الکترونیکی با سوختن تنباکو عمل نمی‌کنند اما مواد شیمیایی زیادی را به ریه انسان وارد می‌کنند.

بسیاری از کاربران باور دارند که سیگار‌های الکترونیکی، خطری برای ریه انسان ندارند اما تحقیقات نشان داده که هرچند ضرر این سیگار‌ها برای ریه، از سیگار‌های عادی کمتر است، باز هم نمی‌توان این محصولات را بی‌خطر دانست. مصرف کروم موجود در سیگار‌های الکترونیکی با بیماری‌هایی مثل آسم و سرطان ریه و نای، ارتباط مستقیم دارد. موضوعی که نباید در مصرف ویپ نادیده گرفته شود.

سیگار

سیگار الکترونیکی ،آری یا نه؟

پاسخ این پرسش با توجه به جدید بودن این محصولات چندان ساده نیست، اما با یک نگاه علمی به شیوه های تولید، می‌توان پرخطر بودن آن‌ها را تأیید کرد. شباهت‌های زیادی بین سیگار‌های جدید و قدیمی وجود دارد که نشان‌دهنده مشکلات جسمی و روحی احتمالی با مصرف این محصولات است.

هرچند به نظر می‌رسد خطرات این سیگار‌ها از سیگار کلاسیک، کمتر باشد، اما بوی مناسب و شکل ظاهری فرد باعث شده تا مصرف روزانه این محصولات از سیگار کلاسیک بیشتر شود.

آمار نشان می‌دهد که فردی که روزانه ۱۰ نخ سیگار کاغذی مصرف می‌کرده، پس از روی آوردن به ویپ، مصرفی چندین برابر داشته است. همین مصرف بیشتر در عمل، خطرات فراوانی را جسم و روح شخص اعمال می‌کند.

به‌هرحال با تحقیقات فعلی می‌توان اعلام کرد که سیگار‌های الکترونیکی، از سیگار‌های کلاسیک، کم‌خطرتر هستند. در واقع با مصرف این‌گونه محصولات، احتمالاً یکی دو سال بیشتر زنده خواهید ماند و البته مشکلات کمتری را نیز برای اطرافیان خود ایجاد خواهید کرد. هرچند پاسخ پرسش مذکور همچنان «نه » است.

۷ دیدگاه

  1. برزین

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۵ ب٫ظ

    ورود هر چیزی غیر طبیعی به ریه حتی بخار اب زیاد هم به نظر سالم نیست

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۹ ق٫ظ

    خیلی جالب بود. فکر میکردم ضرری نداره. ممنون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۳ ب٫ظ

  4. غفاری

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۰ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعاتی ک در اختیارمون میزارید

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    واقعا سیگار هرنوعی که باشه بازم مضره

    پاسخ

  6. امیر زندمنش

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. یوسفی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۸ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…