تورم در حاشیه  

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با در نظر گرفتن این واقعیت که معمولا رشد قیمت در شهرهای حاشیه پایتخت با فاصله زمانی از شهر مادر رخ می‌دهد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قیمت مسکن در دو شهر پرند و هشتگرد منطقی است اما در پردیس حباب دارد.
حاشیه

با وجودی که رشد قیمت مسکن در شهرهای حاشیه پایتخت معمولا با فاصله زمانی از این کلانشهر روی می‌دهد، طی یک سال اخیر قیمت مسکن در برخی مناطق اطراف تهران تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مجله پیام دلتا، قیمت مسکن در پردیس حدود ۵۰۰ درصد، در پرند حدود ۲۰۰ درصد و در هشتگرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد در مقایسه با قبل از نوسان های بازار مسکن افزایش یافته که در مواردی از میانگین رشد قیمت مسکن تهران نیز فراتر رفته است.

ناگفته نماند که قیمت خانه در تهران در مقایسه با سال ۹۵ بالغ بر ۲۱۵ درصد رشد کرده و شواهد نشان دهنده توقف رشد قیمت در کلانشهر تهران است.

با در نظر گرفتن این واقعیت که معمولا رشد قیمت در شهرهای حاشیه پایتخت با فاصله زمانی از شهر مادر رخ می‌دهد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قیمت مسکن در دو شهر پرند و هشتگرد منطقی است اما در پردیس حباب دارد.

پردیس از ۱۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

هم اکنون محدوده قیمت مسکن مهر در پرند با توجه به زمان تحویل آن بین ۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که حدود یک سال و نیم قبل سقف قیمت‌ها تا ۷۰ میلیون تومان بود.

در هشتگرد نیز هم‌اکنون قیمت واحدهای معمولی مسکن مهر بین ۷۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان است و در بعضی واحدهای بزرگ متراژ به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. این ارقام تا حدود یک سال قبل ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود.

حاشیه

در پردیس اما وضعیت متفاوت است. با این‌که بعد از ایجاد حباب قیمتی در پردیس، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته و دیگر از نرخ‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان خبری نیست، هم‌اکنون بر اساس متراژ، موقعیت و زمان تحویل، قیمت‌ها از ۱۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که حدود دو سال پیش رقم‌ها ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در فاز ۱۱ پردیس شروع قیمت واحدهای یک سال تحویل از ۱۶۰ میلیون ، واحدهای شش ماه تحویل از۲۰۰ میلیون  تا ۳۴۰ میلیون به اضافه ۴۰ میلیون تومان وام بانکی است. واحدهای تحویلی هم ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

در فاز ۸ نیز در مواردی قیمت به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با توجه به نزدیکی پردیس به تهران و تکمیل زیرساخت‌های این شهر طی یک سال اخیر تقاضا برای مسکن در این شهرافزایش یافت که به رشد قیمت منجر شد.

با این حال در ماه‌های گذشته بسیاری از قشرها مجبور شدند به دلیل فاصله قیمتی که بین قیمت مسکن در کلانشهرهای تهران و کرج با مجموعه شهرهای اطراف آنها ایجاد شده است به شهرهای حاشیه تهران مهاجرت کنند. بررسی های میدانی حاکی است طی یک سال اخیر جمعیت بعضی از شهرهای اطراف تهران و کرج به طور محسوسی افزایش یافته است.

رشد قیمت خانه در کلانشهرها تاثیر خود را بر افزایش قیمت مسکن مهر نیز گذاشته است. با وجودی که ۵۵ هزار و ۹۹ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشور وجود دارد که یکی از دلایل آن به  نبود خدمات و زیرساخت‌ها مربوط می‌شود، اما بخشی از این خالی ماندن واحد ها ناشی از پایین بودن توان متقاضیان است . به طور مثال در خوزستان ۷۰۰۰ مسکن مهر بدون تقاضا است که به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن، به دلیل عدم نیاز نیست، بلکه رشد نامناسب تورم موجب شده تسهیلات موجود نیز پاسخگوی توان خرید مردم نباشد.

منبع : ایسنا

۳ دیدگاه

  1. آقازاده

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    هنوزم ادامه دارد

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

    ممنون از توضیحاتتون

    پاسخ

  3. امیر زندمنش

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۶ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…