ایرانگردی ، مازندران

میانکاله، قصه های جزیره(+ویدئو)

۷
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تالاب میانکاله بهترین جایی است که در آن می‌توانید پرنده‌ها را ببینید و لذت ببرید.
قصه های جزیره

سریال قصه های جزیره را یادتان هست؟ ما می‌خواهیم برای شما قصه های شبه جزیره را بگوییم. بهشت پرندگان! این نامی است که به شبه ‌جزیره یا تالاب میانکاله داده‌اند. یونسکو آنجا را یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین معرفی کرده است.

خلیج کم‌آب و زیبای گرگان، درخت‌زارهای اکالیپتوس و انارجنگلی و همچنین تپه‌های شنی که تداعی کننده چشم انداز کویر است، تالاب میانکاله را به یکی از دوست داشتنی‌ترین مقاصد سفر برای طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است. با مجله پیام دلتا  همراه باشید تا با هم از دیدنی‌های میانکاله بازدید کنیم.

در هنگام فصل کوچ، پرندگان زیادی از ارتفاعات بالای کره زمین به این پناهگاه حیات وحش می‌آیند و حضور آنها در کنار ساحل دریا، قصه های جزیره را زیباتر می‌کند.

قصه های جزیره

میانکاله کجااست؟

در شرق دریای خزر، باریکه‌ای از خشکی به موازات ساحل و به طول حدود ۷۰ کیلومتر، درون دریا قرار گرفته. این خشکی باریک که عرضش حدود ۵ کیلومتر است، شبه جزیره یا تالاب میانکاله نامیده می‌شود. قصه های جزیره ما همگی در این باریکه اعجاب انگیز روی می‌دهد.

قصه های جزیره

آبی که در قسمت جنوبی شبه جزیره جمع شده و از یک سو به دریای خزر راه دارد، همان خلیج گرگان است. این محدوده از خزر اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی دارد. زیرا تنها نقطه‌ای از دریا است که انسان نتوانسته در آن دست‌درازی کند. یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های قصه‌ های جزیره ما، ذخایر خاویار آن است. ببیشترین برداشت از ذخایر خاویار دریای خزر نیز از این محدوده انجام می‌شود.

قصه های جزیره

این تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش، میزبان گونه‌های ارزشمندی از پرندگان و جانوران بومی و مهاجر است. شبه ‌جزیره میانکاله از سوی یونسکو به عنوان ذخیره زیست محیطی کره زمین معرفی شده است. از این رو محدوده‌ای بکر و دست ‌نخورده باقی مانده و چه کسی در دنیا وجود دارد که دلش نخواهد از مناطق بکر و طبیعت وحشی دیدن کند و لذت ببرد؟

قصه های جزیره

جزیره آشوراده بخشی از میانکاله است

آنچه به عنوان شبه ‌جزیره میانکاله معرفی می‌شود شامل محدوده باریک و بلند خشکی شبه جزیره، تالاب‌ها و جزیره آشوراده است. تالاب میانکاله نخستین تالاب بین‌المللی ایران به شمار می‌رود. بخشی از این تالاب پوشش گیاهی ندارد. اما در قسمت‌هایی از آن، بوته‌زارها در آب قرار دارند که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای آفریده‌اند. جزیره آشوراده که در انتهای شبه ‌جزیره میانکاله ، در سمت شرق آن قرار دارد، جزئی  از میانکاله به شمار می‌آید. تجربه طبیعت دست نخورده، تماشای چشم‌اندازهای منحصر به فرد از طبیعت خلیج، ساحل دریا، درخت‌زار، شن‌زار و انارستان و همچنین ملاقات با گونه‌های متنوعی از جانوران و پرندگان، از جاذبه‌های شبه ‌جزیره میانکاله به شمار می‌رود.

قصه های جزیره

در شبه جزیره میانکاله چه خبر است؟

در قسمت جنوبی شبه‌جزیره، یعنی ساحل خلیج گرگان می‌توانید پرندگان منحصر به فردی مانند فلامینگو، حواصیل، قو، گیلانشاه، پلیکان، عقاب دریایی، اردک سرسفید، عروس غاز، عقاب دریایی، غاز پا زرد، طاووسک و … ببینید. همچنین در نواحی مرکزی شبه‌جزیره، گاومیش‌های غول‌پیکری زندگی می‌کنند که در پس‌زمینه شن‌زارهای تپه‌ای، تداعی کننده بیابان‌های آفریقا هستند. اگر خوش شانس باشید فُک ایرانی را نیز می‌توانید در ساحل خزر تماشا کنید.

قصه های جزیره

با ضابطه سفرکنید

باید بدانید سفر به شبه ‌جزیره میانکاله ضوابط و مقررات خاصی دارد. بدون داشتن مجوز نمی‌توانید از شبه جزیره و طبیعت بی‌نظیرش دیدن کنید. مجوز را اداره کل حفاظت محیط زیست ساری صادر می‌کند و فرآیند اداری آن حدود یک روز به طول می‌انجامد. حواس‌تان باشد پنجشنبه و جمعه مجوز صادر نمی‌کنند و اداره‌ها تعطیل هستند. خود شبه ‌جزیره اما تعطیلی ندارد. همچنین هر گونه شکار، صید یا آسیب به طبیعت ، مجازات شدید در پی دارد.

قصه های جزیره

همه چیز درباره مجوز ورود به جزیره

مجوزهای یک‌روزه برای تردد به شبه ‌جزیره میانکاله، تا ساعت ۴ عصر اعتبار دارد. یعنی گردشگران باید راس ساعت ۴ عصر محدوده را ترک کنند و از شبه جزیره بیرون بیایند. بهترین زمان بازدید از این محدوده نیز حد فاصل اواسط پاییز تا اواخر زمستان است. پرندگان بیشتری در جزیره هستند. در دیگر مواقع هم سفر به این قسمت از ایران جذابیت دارد.

قیمتش چند است؟

ورود به محدوده شبه‌ جزیره میانکاله نیاز به پرداخت هزینه ندارد.

قصه های جزیره

نکات مهم در بازدید از میانکاله

همراه داشتن چکمه بلند پلاستیکی پیشنهاد ما به شمااست. بعضی از نواحی تالاب را بدون چکمه نمی‌توان دید. دوربین دوچشمی مخصوص شکار از دیگر وسایلی است که اگر به همراه داشته باشید بیشتر خوش ‌می‌گذرانید و تصاویر جالب‌تری خواهید دید. عکس گرفتن اما ضوابط خاصی دارد. نباید از سه‌پایه استفاده کنید. نباید از فلاش استفاده کنید و همچنین اجازه ندارید دوربین حرفه‌ای عکاسی با خودتان به داخل محدوده شبه ‌جزیره میانکاله ببرید. دوربین گوشی اما ایراد ندارد.

قصه های جزیره

ایست بازرسی را جدی بگیرید

شکار و صید در این منطقه ممنوع است. بنابراین ماموران حفاظت محیط زیست، وسایل شما و همچنین خودرویی را که با آن قصد دارید به قصه های جزیره سفر کنید بازرسی می‌کنند. هنگام بازگشت نیز بازرسی خواهید شد. این جزئی از روند کار محیط‌‌بانان است. بنابراین دلخور نشوید.

قصه های جزیره

خوشبو نباشید!

هرگز حق استفاده از عطر و هرگونه ماده شیمایی بودار را ندارید. این بوها سبب اختلال در نظم اکوسیستم منطقه می‌شود و بعضی از جانوران را از خانه‌شان فراری می‌دهد. قصه های جزیره را بدون بوی عطر و ادکلن امتحان و از ایجاد هرگونه صدای بلند اجتناب کنید. آلودگی صوتی سبب گریز ساکنان اکوسیستم می‌شود و آرامش‌شان را بر هم می‌زند؛ به ویژه اگر در دوارن بارداری و وضع حمل به سر برند.

قصه های جزیره

۷ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    خیلی جالب و دیدنی

    پاسخ

  2. بردیا

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    چقدر قشنگه

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

  5. هوشمند

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۵ ب٫ظ

    مکان فوق العاده زیبا و دیدنیه

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

    عالی و زیبا بود

    پاسخ

  7. مهدی مختاری

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

    بسیار زیبا بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…