چرا شب ها عرق می‎کنیم؟

۱۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شب‎ها عرق می‎کنید و بیدار می‎شوید؟ چه دارویی مصرف می‎کنید؟ یا چه بیماری‎هایی دارید؟ با دلتا همراه باشید.
عرق کردن شبانه

عرق کردن، واکنش طبیعی بدن است اما بسیاری از افراد با تعریق زیاد در طول شب مواجه هستند که در روند خواب و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. تعریق زیاد شبانه با شرایط معمولی فرق دارد و فرد با عرق کردن ناگهانی و بیش از حد معمول طی شب بیدار می‌شود که ممکن است متناوب باشد. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

عرق کردن شبانه

علل تعریق شبانه

عرق کردن روندی است که طی آن درجه حرارت، مقدار ادرار، اسید‌های آمینه ضروری و دیگر ترکیبات بدن تنظیم می‌شود. اما چرا شب‎ها به طور ناگهانی عرق می‎کنیم؟

تحریک سیستم سمپاتیک

گرمای هوا در این باره نقش مهمی دارد. فارغ از احساس نامطلوب عرق کردن شدید در زمان خواب، این حالت را باید پیامدی از اختلالی جدی در بدن دانست؛ زیرا به طور کلی، نتیجه تحریک سیستم عصبی سمپاتیک است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارد و قطعا شناخت آن‌ها اولین عامل بهبود مشکل خواهد بود.

یائسگی

یائسگی شایع‌ترین علت پزشکی تعریق شبانه در خانم‎ها است که تغییرات هورمونی به خصوص کاهش هورمون استروژن مهم‌ترین عامل زمینه‎ساز آن خواهد بود. در این شرایط معمولا فرد از احساس گرگرفتگی رنج می‌برد که بر روند خواب تاثیر می‌گذارد و از طرفی ریتم ضربان قلب نیز تغییر می‌کند. برای مقابله با این مشکل در مرحله اول باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان‌هایی برای تنظیم عملکرد هورمونی بدن تجویز شود. همچنین توصیه می‌شود این خانم‌ها در محیط خنک بخوابند و در این زمان از لباس‌های راحت و ملحفه‌هایی از الیاف نخی استفاده کنند.

مصرف برخی دارو‌ها

تعریق شبانه یکی از عوارض شایع مصرف برخی داروها است. مطالعات نشان‌ می‌دهد دارو‌هایی که برای درمان اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود، معمولا با دوره‌هایی از تعریق زیاد در طول شب همراه هستند. افزون بر این، دارو‌های هورمون‎تراپی، دارو‌هایی که برای کاهش قند خون تجویز می‌شوند و کورتیزون؛ هورمون استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین درد نیز می‌توانند با این عارضه همراه باشند.

عرق کردن شبانه

بیماری سل

اگرچه بیشتر علل زمینه‎ساز تعریق شبانه ناشی از مشکلات حاد نیست اما با این حال بعضی از بیماری‌های مزمن مانند سل نیز ممکن است با چنین علامتی بروز کند.

سل بیماری است که سلامت ریه‌ها را به شدت تحت‎تاثیر قرار می‌دهد و در اغلب موارد با دوره‌های مکرر تعریق همراه است. البته دوره‌های تب بالا، درد‌های قفسه سینه، سرفه همراه با دفع خون و مشکلات تنفسی از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

اختلالات نورولوژیک

اضطراب، تحریک‎پذیری و حالات عصبی، گاه می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد و بدن را برای رساندن به درجه حرارت طبیعی به تعریق وا دارد. این واکنش کاملا طبیعی است و فقط طی شب بروز نمی‌کند. با این حال، زمانی که به طور مکرر و شدید در طول شب اتفاق بیفتد، ممکن است با دیگر بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی مانند پارکینسون هم در ارتباط باشد. آسیب‌های ناشی از این بیماری‌ها به سیستم عصبی می‌تواند به اختلال در ارسال پیام به غدد عرق منجر شود.

هیپرهیدروز مزمن

هیپرهیدروز اصطلاح پزشکی است که نشان‎دهنده تعریق بیش از حد است که اگرچه علت پزشکی مشخصی به جز ژنتیک ندارد به عنوان یکی از مشکلات شایع و مزمن شناخته می‌شود. افرادی که دچار هیپرهیدروز هستند، ممکن است از تعریق شبانه و احساس گرگرفتگی نیز رنج ببرند. این افراد هنگام خوابیدن به محیط خنک‎تری نسبت به دیگران نیاز دارند؛ زیرا دمایی که برای بقیه طبیعی است، برای آن‌ها بسیار گرم و کلافه‎‏کننده خواهد بود. این حالت را نمی‌توان مشکل جدی سلامتی دانست اما علائم آن اغلب بسیار ناراحت‎کننده و غیر قابل کنترل است.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی بروز می‌کند که غده تیروئید، هورمون‌هایی بیشتر از حد طبیعی تولید کند؛ درنتیجه، متابولیسم بدن تحت‎تاثیر قرار می‌گیرد و فرد از احساس ناراحتی و تغییراتی در بدن رنج می‌برد. احساس خستگی در طول روز و تعریق شدید شبانه می‌تواند از علائم هشداردهنده این بیماری باشد.

به این ترتیب، فرد از احساس گرما رنج می‌برد و حتما نیاز به محیط خنکی برای خوابیدن دارد. این علائم همچنین با تغییرات وزن بدن، لرزش دست‌ها و ریزش موی شدید نیز همراه است. به هر حال، از آن جا که تعریق شدید طی شب تاثیر جدی بر کیفیت خواب دارد، حتما باید در صورت ادامه و تشدید این مشکل با پزشک مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان مناسب انجام شود.

۱۲ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۳ ب٫ظ

    سپاس بابت مطلب های خوبتون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۸ ب٫ظ

    بسیار عالی و مفید بود

    پاسخ

  3. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    مفید بود. ممنون

    پاسخ

  4. متین

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

  5. رسا

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    عالی و مفید بود

    پاسخ

  7. ثامن

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

  8. مهدی مختاری

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  9. روزبهاني

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۲ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  10. خانم طلوعی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۷ ق٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…