کینوا ؛ خاویار گیاهی خوشمزه

۸
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تا به حال خاویار گیاهی خورده‎اید؟ اصلا اسم این ماده غذایی را شنیده‎اید؟ با دلتا همراه باشید.
کینوا

کینوا گیاهی است که به سبب دانه‌های خوراکی‌اش به خاویار گیاهی معروف است. البته این ماده جزء غلات نیست اما خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته استفاده می‎شود.

کینوا در آمریکای جنوبی کشت و گفته می‌شود که کشت آن در ایران نیز شروع شده است. «اینکاها» به این دانه‌ها «مادر همه‌ی دانه‌های خوراکی» می‌گویند؛ چون خواص فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، کلسترول‎تان بالا است یا می‌خواهید لاغر شوید، می‌توانید به این دانه‌ها اعتماد کنید. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا خواص این ماده غذایی را بیشتر بدانید.

کینوا

ارزش غذایی کینوا

گیاه کینوا یک گیاه سنتی است که قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد. کینوا بسیار سبک‌تر و خوش‌هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین به گیاه‎خواران توصیه می‌شود.

از برگ‎های جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می‎شود. ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی به نام‎های خاویار گیاهی و برنج اینکا هم معروف است.

ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه‎ی آن توسط سازمان خوار‎و‎بار جهانی با شیر خشک شده است. دانه‎های این گیاه مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری از گندم، جو و ذرت دارند.

تاکنون گیاه کینوا در ایران کشت یا مورد تحقیق قرار نگرفته است. از نظر رنگ بذرها دو رقم کینوا به رنگ‎های سفید، کرم، زرد، صورتی، طوسی، صورتی و سیاه وجود دارد.

کینوا و برنج قهوه‌ای

کینوا یکی ازغلات کامل و خیلی مغذی است که اتفاقاً پروتئین بیشتری نسبت به هم‎خانواده‌های خود دارد. می‌توان گفت یک پیاله‌ی ۲۵۰ میلی‎لیتری کینوای پخته‎شده حاوی ۸ گرم پروتئین است. کینوا نیز مانند برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است. در آمریکای جنوبی، یعنی وطن اصلی این دانه‌ی مغذی را مادر غلات می‌دانند.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند، به راحتی می‌توانند از این دانه استفاده کنند؛ چون کینوا بدون گلوتن است. محققان دانشگاه Wake Forest در ایالت کالیفرنیای شمالی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند، افرادی که روزانه دو فنجان و نصف غلات کامل مصرف می‌کنند، ۲۱ درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی – عروقی قرار دارند.

کینوا

خواص خاویار گیاهی

مقابله با مشکلات گوارشی

برای کبدهای آسیب‏‎دیده و شکم‌های نفخ‎کرده کینوا انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این دانه‌ها در کشورهای آمریکای جنوبی به دانه‌ی طلایی و خاویار گیاهی معروف‌اند. کینوا حاوی فیبرهای غیر محلول در آب است که آب را به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده‌ها می‌شود. باید بدانید که حدود یک لیوان از این دانه‌ها حاوی فیبری معادل یک برش نان کامل (سبوس‌دار) است. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، بدانید که کینوا همان دانه‌ی مورد نیاز شما است.

دانه‎ی لاغری

لاغر شدن بدون گرسنگی کشیدن آرزوی قلبی خیلی از خانم‌ها و البته آقایان است. دانه‌های کینوا درست همین کار را می‌کنند. به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی پروتئین هستند و به طور طبیعی سیری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این‌ها خاویار گیاهی خیلی زود معده را پر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد. باید بدانید که این دانه‌ها کم‌چرب هستند؛ برای همین جایگزین مناسبی برای پاستاها، نان و برنج محسوب می‌شوند.

کنترل‎کننده کلسترول

وقتی صحبت از بیماری‌های قلبی – عروقی است، کینوا یا خاویار گیاهی خواص خود را بیشتر آشکار می‌کند. این دانه‌های پرخاصیت نه تنها از رگ‌ها محافظت می‌کنند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را نیز کاهش می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به دلیل اینکه سرشار از فیبر هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فیبرهای محلول در آب، ژلی تشکیل می‌دهند که اجازه نمی‌دهد کلسترول جذب روده شود. علاوه بر این زمانی که میزان کلسترول کاهش پیدا می‌کند، رگ‌ها تمیزتر و بازتر می‌شوند و قلب در سلامت بالایی قرار می‌گیرد. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند اگر روزانه ۲۵ گرم غلات مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

ضد پیری

کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است؛ مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن می‎شوند و سلول‌ها را پیر می‎کنند. با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

مقابله با دیابت نوع ۲

جواب آزمایش خون‎تان نشان می‌دهد که قند خون‎تان بالا است؟ نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است، نشان می‌دهد که «کرستین» موجود در کینوا باعث کنترل میزان قند خون می‌شود؛ به همین دلیل محققان معتقدند که مصرف کینوا به همراه سبزیجات می‌تواند رژیم موثری برای مقابله با دیابت نوع ۲ باشد.

مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند. مصرف این ماده غذایی به همراه سبزی‌های تازه و مقدار کمی روغن زیتون یک وعده غذایی کامل به ‌شمار می‎رود.

تسکین دردهای میگرنی

شما هم از میگرن رنج می‌برید؟ باید بدانید که هرچه زودتر باید خاویار گیاهی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید. به دلیل اینکه سرشار از منیزیم است و به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج یک پژوهش درآمریکا نشان می‌دهد که این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است. بعد از مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین، مدت زمان دردهای میگرنی کاهش یافته است.

طرز تهیه غذا با خاویار گیاهی

هر یک پیمانه کینوا را با دو پیمانه آب یا آب مرغ و گوشت مخلوط کرد و در حرارت ملایم و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و مانند برنج تا زمانی که آب آن به طور کامل کشیده شود، می‎پزند. کینوا خیلی زودتر از برنج قهوه‌ای می‌پزد و در واقع از نظر مدت پخت شبیه به برنج سفید است .

با کینوا  Quinoa می‎توان انواع غذاهای گیاهی و سالادهای گرم و سرد و حتی نان، سوپ، کوکو، شامی تهیه کرد . در حقیقت کینوا یا همان خاویار گیاهی ۹ آمینو اسید اساسی دارد که آن را به یک پروتئین تمام‎عیار تبدیل می‎کند .

۸ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    خیلی جالب و مفید بود. ممنون

    پاسخ

  2. بردیا

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

    بسیار مقوی و خوشمزه

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۸ ب٫ظ

    بسیار مقوی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      مطلب یا کینوا؟؟؟

      پاسخ

  4. هوشمند

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۰۲ ب٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  5. روزبهاني

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۶ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      ممنون دوست عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…