چرا باید صبحانه بخوریم؟(+ویدئو)

۱۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا باید صبحانه بخوریم؟ حتما شما هم شنیده‎اید که می‎گویند صبحانه‎ات را خودت بخور! اما واقعا چرا اولین وعده غذایی اینقدر اهمیت دارد؟
صبحانه

صبحانه اولین وعده غذایی مهم روزانه است و چشم‌پوشی از آن در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به سلامت بدن وارد می کند. در حقیقت شتاب زندگی مدرن باعث شده است که همیشه وقت کم بیاوریم. در این بین خیلی‌ها برای جبران کمبود وقت قید صبحانه را می‌زنند و احتمالا با نوشیدن یک چای از خانه بیرون می‌روند، بدون اینکه عواقب خطرناک این کار را در نظر بگیرند. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا راز این وعده غذایی مهم را بدانید.

صبحانه

عوارض و ضررهای نخوردن صبحانه 

فعالیت مغز

به طور کلی، نتایج تمام پژوهش‌های انجام‎شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و حافظه بهتر می‌شود.

رژیم لاغری و چاقی

برای کنترل بهتر وزن‎تان حتما صبحانه میل کنید. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ و در مجله‏‎ی Epidemiology  به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد افرادی که برای رژیم لاغری خود قید صبحانه را می‌زنند، بیشتر در معرض چاقی مفرط قرار می‌گیرند. درواقع مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه مانع از تجمع انسولین در بدن می‌شود.

کاهش سیستم ایمنی

نخوردن صبحانه می‎تواند سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد، به طوری که ما در معرض  بیماری‎های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه قرار خواهیم گرفت.

مشکلات معده

گاستریت یا ورم معده اغلب برای افرادی روی می‎دهد که صبحانه نمی‎خورند یا اینکه صبحانه را در یکی از وعده های غذایی خود  قرار نمی‎دهند. گاستریت ناشی از گازی است که به طور مداوم توسط معده تولید می‎شود.

کاهش جذب مواد مغذی

صبحانه اولین وعده‎ی غذایی برای تامین مواد مغذی بدن است. افرادی که به آن اهمیت نمی‌دهند؛ کلسیم، فیبر، زینک (روی)، آهن و ویتامین‎های A، C و B2  دریافت نمی‌کنند و درنتیجه با داشتن بدنی ضعیف بیمار خواهند شد.

 افزایش گرسنگی

یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، نخوردن صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می‌کنند، وزن متناسب‌تری دارند و کمتر گرسنه می‌شوند اما زمانی که شما روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید، معده‎تان نشانه هایی به مغز می‎فرستد و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدن‌تان شکل گرفته و باقی می‌ماند.

خستگی بدن

صرف نظر کردن از خوردن صبحانه باعث می‌شود سطح انرژی بدن پایین آمده و میزان فعالیت‌های جسمی نیز کاهش یابد. باید بدانید که مغز و بدن برای داشتن عملکردی مناسب به گلوکز نیاز دارند؛ در نتیجه بعد از گرسنگی شبانه، فقط صبحانه می‌تواند تغذیه و انرژی لازم برای آغاز فعالیت‌های روزانه را به بدن بدهد.

بنابراین سعی کنید در اولین وعده غذایی روزانه خود از شیر، تخم‎مرغ، آبمیوه و اسموتی‎های طبیعی در کنار میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

صبحانه

خوردن خوراکیهای ممنوع در صبحانه

سوسیس و کالباس

 گوشت‎های فرآوری‎شده و چاشنی‌های مورد استفاده آنها با بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند؛ پس نباید آنها را زیاد مصرف کنید، مخصوصا در وعده صبحانه.

کورن فلکس

 اگرچه خیلی‎ها طرفدار کورن فلکس‎ها هستند اما باید بدانید که رنگ‎ها و مواد شیمیایی استفاده‎شده در کورن فلکس‎ها مضرند و می‎تواند باعث بیش‎فعالی کودکان یا چاقی آنها شود.

شیرینی و کیک

 مواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان‎های شیرین و برشته‎شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می‎شوند شما به دلیل حجم کم شیرینی‎ها سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی دریافت کنید.

صبحانه

مواد غذایی مفید در صبحانه

می‎توانید اولین و مهم‏ترین وعده غذایی خود را با خوراکی‎های غنی از ویتامین شروع کنید که به شما احساس سیری واقعی بدهند و سلامتی و انرژی بدن‎تان را تضمین کنند.

  • یک کاسه عدسی کم‎چرب
  • یک‌ تا ۲ عدد تخم‌ مرغ‌ عسلی‌
  • یک‌ لیوان‌ شیر کم‌‎چرب‌ همراه‌ خرما
  • نان سبوس‎دار با یک قاشق کره بادام‎زمینی
  • املت‌ بسیار کم‌‏چرب‌ همراه‌ با نان‌ سبوس‌‎دار‏
  • پنیر کم‌‎چرب و‌ کم‌‎نمک‌ همراه‌ نان‌ سبوس‌‎دار
  • یک‌ لیوان‌ آب‌ پرتقال‌ همراه‌ یک‌ عدد تخم‌مرغ‌ عسلی

۱۰ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    مهمترین وعده غذایی هستش ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ب٫ظ

  3. فتحی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۹ ب٫ظ

    صبحانه یه وعده غذایی مهم است

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      بله همینطوره

      پاسخ

  4. ثامن

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

  5. یوسفی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

    ممنون از شما

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      ممنون از شما که مطالب رو میخونید

      پاسخ

  6. هوشمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۲ ب٫ظ

    خیلی عالی بود ممنون از توضیحاتتون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      ممنون از شما دوست عزیز

      پاسخ

  7. فرهاد کرمی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…