روستای برغان ؛ جاهای دیدنی کرج

۱۶
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از برغان آلو و الک بخرید! هر دو در آشپزی به کارتان می‌آید. عکاسی کنید و از جاذبه‌ها و زیبایی‌های روستای برغان حسابی دیدن کنید.
جاهای دیدنی تهران روستای برغان

روستایی چهارفصل با طبیعتی بسیار زیبا در نزدیکی شهر کرج در دامنه جنوبی روستای البرز قرار گرفته است. روستای برغان یکی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است و برای ساکنان پایتخت و استان البرز به عنوان یکی از مقاصد تعطیلات آخر هفته شناخته می‌شود. به سبب داشتن باغات و مزارع و رودخانه‌های خروشان یکی از مقاصد تماشایی برای گردشگران شناخته شده است و به همین سبب به عنوان روستای توریستی دیدنی محسوب می شود.‌

روستای برغان
پل تاریخی روستای برغان

مسیر رفتن به روستای برغان

کمی قبل تر روستای برغان یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رفت. حالا اما در استان البرز قرار دارد و یکی از روستاهای نزدیک کرج محسوب می‌شود. برغان بین کرج و هشتگرد قرار گرفته و فاصله تهران تا برغان هم چندان زیاد نیست، در محدوده ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد و برای رفتن به برغان کافیست ۱۳ کیلومتر از کرج دورشوید. برای رسیدن به برغان، دو مسیر وجود دارد. از کرج – گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از اتوبان کرج- قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.

روستای برغان

جاهای دیدنی برغان

برغان فقط یک روستا نیست! مجموعه کاملی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی را یکجا در خود جمع کرده است. به داشتن باغ‌های میوه به ویژه آلو شهرت دارد، بنابراین بخش بزرگی از روستا و اطرافش زمین‌هایی با کاربری کشت است. کوچه باغ‌های باصفایی هم دارد که جان می‌دهد برای عکاسی.

افزون بر آن تکیه‌های برغان شهرت تاریخی دارند. درِ یکی از این تکیه‌ها سوژه‌ای منحصربه‌فرد برای عکاسان است. به این در به اندازه‌ای قفل و دخیل بسته‌اند که چیزی از بافت اصلی آن دیده نمی‌شود. یک درخت سیب قدیمی در مرکز روستا قرار دارد. از گذشته‌های دور تا کنون، مردم روستا شب‌های جمعه دور این درخت جمع می‌شدند و برای حاجت روایی شمع روشن می‌کردند. دیدنش خالی از لطف نیست.

جاهای گشتنی روستای برغان

بقایای یک کاروانسرای عباسی از دیگر دیدنی‌های روستاست. کاروانسرا هنوز بازسازی نشده است. مسجد جامع ۸۰۰ ساله روستا نیز با آن چنار قدیمی‌اش از دیگر دیدنی‌هایی است که نظر شما را به خودش جلب می‌کند. پل قدیمی برغان که ابتدای روستا قرار دارد، از دیگر جاذبه‌هایی است که می‌توانید ببینید. این پل تاریخی مربوط به دوران صفویان است. رودخانه زیر پل هم از زیبایی‌های روستا به شمار می‌رود.

روستاهای استان البرز

بهترین فصل سفر

هر وقت فرصت داشتید می‌توانید این روستا را ببینید! این روستا در همه فصول سال زیباست. بهار و تابستان، پاییز و زمستان منتظر ورود گردشگران است. از آنجا که به کلان شهرها نزدیک است و جاده استانداردی دارد، در هیچ موقع از سال برای رفتن به آنجا با مشکل روبه‌رو نمی‌شوید. زمستانش هم بسیار دیدنی است، اگر از آن دسته از برف پیماها هستید. این روستا برایتان شگفتی آفرین خواهد بود.

جاهای دیدنی کرج

نکات مهم در بازدید از روستای برغان

در فصل میوه‌دهی باغ‌ها، میوه تازه بخرید. وقتی فصل میوه تمام شد، از خشکبار روستا بخرید و با خودتان به منزل بیاورید. آلوهای خورشتی برغان شهرت جهانی دارند. چرا شما از این محصول لذیذ مصرف نکنید؟ شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید مردم برغان به الک سازی شهرت دارند و الک، صنایع دستی این روستا محسوب می‌شود. هر خانه و آشپزخانه‌ای به الک نیاز دارد. الک برغانی بخرید.

جاهای دیدنی اطراف تهران

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های ویژه

از نگاه صفحه گردشگری مجله دلتا افرادی که معلولیت حرکتی دارند هم، می‌توانند از روستا بازدید کنند. روستا تقریبا مسطح است و حرکت ویلچر بدون مشکل خاصی انجام می‌شود. به جز بعضی مناطق مثل قسمت‌هایی از رودخانه، بقیه جاهای روستا برای بازدید افراد با نیازمندی‌های ویژه مناسب به نظر می‌رسد. همچنین این روستا می‌تواند مقصد سفری خوب برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم باشد. طبیعت روستا و چشم‌اندازهای محیطی اطرافش می‌تواند در درک محیطی به این کودکان کمک کند.

جاهای گشتنی روستای برغان

۱۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۴۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. فتحی

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  3. نامجو

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱:۱۵ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  4. نعمت زاده

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    زیباست

    پاسخ

  5. بهلولی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    خیلی جالب و دیدنی

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

    خیلی خیلی زیباست

    پاسخ

  7. پویا

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۱ ب٫ظ

    سلام
    سلام
    واقعا جای باصفای است.
    باید رفت ودید.

    پاسخ

  8. احمدی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

    زیباست

    پاسخ

  9. بزرگی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    خیلی باصفاست

    پاسخ

  10. علی وفایی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    غار قوری قلعه در ۷۶ کیلومتری خروجی شهر کرمانشاه به اورا مان پاوه که دارای اشکال مختلف ودیدنی در حد غار علی صدر همدان لطفا در موردس بنویسید و به هموطنان معرفی کنید متشکرم

    پاسخ

  11. علی فرجی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

    من فکر می کردم برغان از روستاهای شهر ساوه است.
    بهرحال متشکرم

    پاسخ

  12. سبحان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۹ ب٫ظ

    خیلی عالی بود مرسی

    پاسخ

  13. آدینه

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

  14. مهران

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۷ ب٫ظ

    محلی بسیار زیبا ولی متأسفانه پر ترافیک

    پاسخ

  15. یوسفی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۳ ب٫ظ

    عجب جای با صفایی هستش

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…