رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری: دماوند نیازمند موزه میراث فرهنگی است

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
317 رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری: دماوند نیازمند موزه میراث فرهنگی است

به گزارش مجله ی خبری دلتا:رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دماوند با بیان اینکه این شهرستان نیازمند موزه است، گفت: هم اکنون سه هزار شی تاریخی متعلق به شهرستان دماوند آماده تحویل توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است ولی به دلیل نبود موزه، امکان نگهداری وجود ندارد.

شهرام شریفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد در سال جاری، اظهار کرد: شهرستان دماوند دارای ۱۸۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد ۷۲ مورد به ثبت ملی رسیده و تاکنون نیز ۵۰ پرونده تکمیل و آماده ارسال در شورای فنی است تا بتوانیم همه آثار موجود در شهرستان را که خصوصیات ثبت به عنوان اثر ملی را دارند، به نتیجه رسانیم.
وی با بیان اینکه تمامی آثار تاریخی واجد ارزش هستند، گفت: یکی از محاسن ثبت آثار ملی، مدنظر قرار دادن ضوابط حفاظتی آن است که امیدواریم تا پایان سال مابقی پرونده ها تکمیل شود تا شاهد به ثبت رسیدن حجم عظیمی از آثار باشیم.
این مقام مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد در حفظ و مرمت آثار تاریخی و صنایع دستی بیان کرد: مرمت پل تاریخی نمیر رودهن، اجرای بخشی از پروژه اقامتگاه بوم گردی در روستای سربندان با حمایت بخش خصوصی، آماده سازی دومین اقامتگاه و مهمانپذیر در دماوند، تعامل با شهرداری ها جهت نصب تابلو راهنما مراکز دیدنی و تفریحی و اقامتی و … از جمله این اقدامات است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند اضافه کرد: حدود ۲۰ پروژه گردشگری در شهرستان وجود دارد که این مهم در صورت همکاری دستگاه های اجرایی در کمتر از ۶ ماه به نتیجه خواهد رسید.
شریفی به مطالبه این نهاد در زمینه تخصیص اعتبار لازم جهت تجهیز و آماده سازی چهار کارگاه صنایع دستی اشاره و بیان کرد: در سه ماه گذشته ۲۰ نفر از صنعتگران در خصوص طرح مشاغل خانگی جهت بهره مندی از تسهیلات بانکی معرفی ولی همچنان موفق به دریافت وام نشدند چراکه اخذ تسهیلات منوط به تایید کارشناس اداره کار است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در سال گذشته در این زمینه ۱۰ نفر را معرفی کردیم اما به خاطر وجود یک سری موانع موفق به اخذ تسهیلات نشدند و درصدد هستیم تا تعاونی های صنایع دستی را به سرانجام رسانیم ولی متاسفانه در این زمینه نیز رغبت کافی وجود نداشت.
شریفی با اشاره به اینکه شهر دماوند جزو ۱۴ شهر نمونه گردشگری است و هفت منطقه نمونه گردشگری نیز در این منطقه موجود دارد، اظهار کرد: موضوع گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان دماوند با وجود پتانسیل ها و قابلیت های مطلوب آنچنان که باید در این شهرستان رونق نگرفته است.

**دماوند ۵۰ رشته صنایع دستی دارد
رئیس میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی در بخش صنایع دستی نیز تصریح کرد: در کشور بیش از ۲۶۰ رشته در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد که تعداد ۵۰ رشته مربوط به حوزه صنایع‌دستی شهرستان دماوند است که در صورت استقبال، اقدام به معرفی اساتید از سایر مناطق خواهیم کرد.
وی با اشاره به وجود بیش از یکهزار هنرمند و صنعتگر در این شهرستان، بیان کرد: شهرستان توانایی قطب تولید محصول فرش و گلیم بافی را در سال های آتی دارد در صورتی که مشکلات هنرمندان و صنعتگران در دماوند مرتفع شود.
شریفی با اشاره به اینکه تاکنون در راستای حفظ آثار تاریخی در روستاها تفاهم نامه با سه دهیاری به امضا رسیده است، گفت: یکی از مطالبات کنونی صنعتگران در منطقه، ایجاد بازارچه صنایع دستی است تا بتوانند تولیدات خود را عرضه و به شهروندان معرفی کنند که این مهم علاوه بر رونق اشتغال در معرفی شهرستان موثر است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند به مزایای وجود موزه در شهرستان اشاره کرد و گفت: در صورت وجود موزه و معرفی آثار تاریخی، این نهاد می تواند در رشته های باستان شناسی، مرمت آثار، موزه داری و مردم شناسی پذیرش دانشجو باشد و از طرف دیگر زمینه اشتغال برای ۱۰ تا ۱۵ نفر به صورت مستقیم ایجاد می شود.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر ۱۰۰هزار نفر در ۴۵ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از ۲ بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…