تاثیر کربوهیدرات ها در بدن انسان(+ویدئو)

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کربوهیدرات‌ها بی‌شک یکی از مورد نیاز‌ترین مواد مغذی برای بدن هستند که با فواید خود نقشی به سزایی در سلامتی انسان دارند.
نقش کربوهیدرات

پروتئین‌ها، چربی‌ها و انواع کربوهیدرات از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد مغذی ضروری برای بدن هستند. اما سوالی که بسیار مطرح می‌شود این است که کربوهیدرات چیست و چه فایده‌ای دارد؟ در پاسخ کلی می‌توان گفت که نقش کربوهیدرات‌ ها تامین انرژی لازم بدن به ویژه سیستم عصبی و مغز است. این نوع ماده در بدن انسان به شکل گلوکز در آمده و انرژی مورد نیاز را فراهم می‌کند.

آشنایی با انواع مختلف کربوهیدرات‌ها

به صورت کلی می‌توان کربوهیدرات‌ها را در دو نوع معرفی کرد که عبارت‌اند از:

  1. کربوهیدرات ساده
  2. کربوهیدرات پیچیده

 کربوهیدرات‌های نوع ساده کدامند؟

نقش کربوهیدرات

پیش از هر چیزی باید بدانید که در نوع ساده ، یک تا دو مولکول قند در ساختار شیمیایی وجود دارد و دارای دو زیر مجموعه مهم دی ساکاریدها و مونوساکاریدها هستند. اصلی‌‌ترین کربوهیدرات‌های  مونوساکارید‌ها گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز هستند و به صورت طبیعی می‌توان در برخی مواد لبنی و  میوه‌ها به آن دست یافت.  همچنین قندهای تصفیه شده ( قند، آب نبات، شربت و… ) و غذاهای فرآوری شده حاوی این نوع کربوهیدارت هستند.  دی ساکاریدها نیز به مالتوز، لاکتوز و ساکارز  تقسیم بندی می‌شوند.

چه زمانی کربوهیدرات به چاقی تبدیل می‌شود؟

کربوهیدرات‌های وارد شده به بدن با سرعت بالایی شکسته شده و به انرژی تبدیل می‌شوند ولی چنانچه بدن انسان در آن لحظه به انرژی نیاز نداشته باشد، این کالری در کبد آزاد شده و به چربی و در نتیجه چاقی منجر می‌شود.

کربوهیدرات‌های پیچیده کدامند؟

نقش کربوهیدرات

نشاسته و فیبر از معروف‌ترین نوع کربوهیدرات پیچیده هستند که در ساختار شیمیایی آن‌ها سه یا بیشتر مولکول قند وجود دارد.  این دسته از این مواد مغذی نیاز به مدت زمان بیش‌تری برای هضم‌ و جذب در بدن دارند. از جمله منابع غذایی که بسیار پر استفاده نیز هستند می‌توان به ماکارونی، برنج، نشاسته، حبوبات، نان، سبزیجات، غلات و … اشاره کرد. این نوع کربوهیدرات‌ها به علت آن‌که سریع به انرژی تبدیل نمی‌شوند بسیار کم‌تر موجب اضافه وزن در بدن می‌شوند.

نکته!

استفاده از کربوهیدرات‌ها چنانچه بیش از اندازه مورد نیاز باشد موجب چاقی خواهد شد و فرقی نمی‌کند که نوع ساده یا پیچیده مصرف کنید. نقش کربوهیدرات برای افراد لاغر می‌تواند این باشد که به اضافه وزن‌شان کمک کند.

نقش کربوهیدرات برای بدن و سلامتی

نقش کربوهیدرات

هرنوع کربوهیدرات اگر به‌اندازه و درست مصرف شود می‌تواند برای انسان مفید و برای سلامتی‌اش ضروری باشد.  مهم‌ترین فایده‌های کربوهیدرات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  1. سلامتی قلب

فیبر در کاهش کلسترول تاثیر به سزایی دارد . بر اساس تحقیقات انجام یافته  افرادی که در طول روز بیش از ۱۶ گرم محصولات غلات کامل مصرف می‌کنند دارای کلسترول بد پایین‌تری در مقایسه با مصرف‌کنندگان داروی استاتین بدون غلات هستند.

  1. بهبود سلامت ذهن انسان

بر اساس مطالعات انجام یافته کربوهیدرات به تولید سروتونین در مغز کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل اگر دچار اضافه وزن هستید  استفاده از رژیم‌های حاوی کربوهیدرات برای تقویت و بهبود قدرت حافظه و تمرکز به شما توصیه می‌شود.

  1. کاهش وزن از فواید کربوهیدرات خوب

کربوهیدرات خوب باعث چاقی نمی‌شود.  از جمله نوع خوب کربوهیدرات‌ها شامل گندم کامل، چند نوع غله و سبزیجات هستند.  دریافت فیبر لازم برای بدن در رژیم‌های کم‌کربوهیدرات بسیار دشوار است.  فیبر خوراکی موجب احساس سیری در شما می‌شود و در کل نیز از دسته غذاهای کم کالری است.

برای داشتن برنامه غذایی و زندگی سالم و شاد و بهره مندی از کربوهیدرات خوب، خوردن غلات کامل و سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه می‌شود. با مصرف مناسب و به اندازه کربوهیدرات انرژی لازم برای انجام بسیاری از کارهارا به دست خواهید آورد.

۵ دیدگاه

  1. رحیمی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۳۵ ب٫ظ

    مطلب جامع و مفیدی بود ممنون

    پاسخ

  3. فتحی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۰ ب٫ظ

    برای بدن لازم است

    پاسخ

  4. متین

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب٫ظ

  5. بیگدلی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۳ ب٫ظ

    مطلب اموزشی خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…