دختران مجرد هم می توانند مادر شوند!

۷
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون حمایت از كودكان و نوجوانان، دختران مجرد بالای 30 سال می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم درخواست پذیرش فرزند بدهند.
فرزند خوانده

شاید در گذشته کمتر خانواده‌ای حاضر می‌شد کودک غریبه‌ای را به عنوان فرزند خوانده قبول کند، اما در زمان حاضر، شاهد افزایش درخواست متقاضیانی هستیم که به دلایل مختلفی علاقمند به پذیرفتن فرزندخوانده هستند. از طرفی با توجه به پدیده‌هایی نظیر طلاق، اعتیاد و از هم‌گسستگی‌ خانواده‌ها، مقوله بی‌سرپرست یا بدسرپرست شدن تعداد زیادی از کودکان مطرح می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توان تا حدودی مشکلات این بچه‌ها را حل کرد، واگذاری آن‌ها به خانواده‌هایی است که متقاضی فرزندخواندگی هستند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا دختران مجرد هم می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی قبول کنند؟ در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

قانون حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست

براساس قانون، درخواست‌کننده سرپرستی کودک باید متعهد شود که تمام هزینه‌های مربوط به نگهداری، تربیت و تحصیل او را برعهده می‌گیرد. تشخیص نوع و میزان این تسهیلات با نظر دادگاه است. طبق ماده‌ ۱۴ قانون حمایت، دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می‌کند که، درخواست‌کننده‌ سرپرستی، بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تملیک کند. خانواده متقاضی می‌تواند “با تضمین عینی یا معرفی ضامن» تعهد به انتقال بخشی از اموال یا حقوق را ارائه کند تا بر اساس آن مثلا پنج سال دیگر، یک‌سوم اموال خود را به نام فرزندخوانده کند.

فرزند خواندگی

سرپرستی دائم و موقت فرزند خوانده

بچه‌هایی که در مراکز شبانه‌روزی و شیرخوارگاه پذیرش می‌شوند، دو دسته هستند، برخی از آنها بدون سرپرست بوده و هویت مشخصی ندارند و بخشی دیگر بچه‌هایی هستند که خانواده دارند، اما به دلایلی مانند بیماری، آسیب و ناهنجاری، ممکن است به صورت موقت سازمان بهزیستی مسؤولیت نگهداری آنها را به عهده گرفته باشد. بچه‌های بدون سرپرست با توجه به شرایط و ضوابطی به عنوان فرزندخوانده دائم به خانواده‌ها سپرده می‌شوند اما در مورد بچه‌های بدسرپرست که در بهزیستی مهمان هستند، فقط وقتی که دلایل روشن و مشخصی با نظر کارشناسی سازمان بهزیستی و با تائید مقام‌های قضائی وجود داشته باشد که والدین واقعی آن‌ها سلب صلاحیت شده و سپس امکان واگذاری قطعی به متقاضیان به وجود می‌آید. در قانون جدید این شرایط به وجود آمده که کودکانی که در شیرخوارگاه مهمان هستند و دادگاه اجازه واگذاری قطعی و فرزندخواندگی آن‌ها را نمی‌دهد، به صورت موقت، به مدت ۶ ماه تا ۲ سال مهمان خانواده‌ متقاضی بوده و در صورتیکه این زمان بیشتر شد، به همان خانواده‌ها به عنوان فرزندخوانده دائمی سپرده می‌شود.

شرایط فرزند خواندگی

شرایط فرزند خواندگی دختران مجرد

طبق ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، دختران مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند درخواست پذیرش فرزند بدهند و چنانچه از جهات مختلف مشکلی نداشته باشند و سازمان پزشکی بهزیستی و قضات صلاحیت فرزندپذیری آنها را تایید کنند، امکان واگذاری فرزندخوانده دختر به آن‌ها وجود دارد. طبق ماده ۲۶ قانون حمایت، در مواردی که دختران و زنان بدون همسری که فرزندی را به سرپرستی گرفته‌اند، تصمیم به ازدواج بگیرند، باید مشخصات فرد مورد نظر خود را به دادگاه اعلام کنند.

شرایط فرزند خواندگی ایرانیان مقیم خارج کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور با توجه به ماده ۵ و ۶ قانون نیز می‌توانند درخواست خود را به سازمان بهزیستی اعلام کنند. در این مورد، سرپرست کودک در مدت ۶ ماه آزمایشی باید در ایران بماند و پس از گذراندن این دوره که تحت نظارت سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد، می‌توانند کودک را را با خود به خارج از کشور ببرند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با در خصوص ارث بردن فرزندخوانده “آیا فرزند خوانده ارث می‌برد؟” را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

  2. فتحی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

  4. پویا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

    سلام
    ان شاءالله روزی برسه هیچ فرزندی بی سرپرست نداشته باشیم.

    پاسخ

  5. احمدی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    متفاوت بود سپاس

    پاسخ

  6. پویان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    ممنون از انتشار این مطالب مفید

    پاسخ

  7. یوسفی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …