مسکن متقاضی دارد ؛ متقاضیان پول ندارند!

۱۲
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هدایت سرمایه‌ها به سمت ساخت و ساز، راهکاری است که هم می‌تواند به کنترل قیمت‌ها منجر شود و هم به اشتغال کمک کند.
متقاضی

یک کارشناس اقتصاد مسکن می‎گوید: مهاجرت از کلانشهرها به شهرهای اطراف نشان می‌دهد متقاضی مسکن وجود دارد اما مردم پول ندارند.

به گزارش مجله دلتا، فرشید پورحاجت اظهار کرد: در سال‌های گذشته معاملات مسکن در تهران به طور میانگین ماهانه حدود ۱۵ هزار واحد بود که الان به کمتر از ۵۰۰۰ واحد رسیده است. بنابراین آمار های کنونی از قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به کاهش شدید معاملات، چندان نمی‌تواند ملاک ارزیابی افت قیمت یا پیش‌بینی آینده مسکن قرار گیرد.

وی افزود: با این حال با توجه به بررسی های میدانی به نظر می‌رسد مناطقی از کشور که هدف ساخت و ساز بوده و طی یک سال گذشته رونق مناسبی در خرید و فروش این مناطق ایجاد شده بود، به تعادل قیمت رسیده است. اما در بعضی مناطق کم‌برخوردار که از رشد قیمت‌ها جا مانده بودند، روند، رو به افزایش است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که مهم‌ترین عامل ایجاد رکود در بخش مسکن، نبود نقدینگی در بخش تقاضا است، تصریح کرد: اگر در ماه‌های گذشته شرایط بازار مسکن به صورت رکود تورمی بود، هم‌اکنون تورم تا حدودی کنترل شده اما رکود کماکان پابرجااست. یک نقدینگی در دست دولت است که سال گذشته باعث ایجاد تورم شد. از طرف دیگر نقدینگی دست متقاضی مسکن نیست که بتواند به رونق در سطوح اقتصاد از جمله بازار مسکن کمک کند.

پورحاجت تاکید کرد: این‌ که  از رکود تورمی به رکود رسیده‌ایم خوشحال کننده نیست بلکه برای اقتصاد آفت است. دولت باید تمهیداتی را در حوزه مسکن به کار بگیرد که بار تورمی نداشته باشد. هدایت سرمایه‌ها به سمت ساخت و ساز، راهکاری است که هم می‌تواند به کنترل قیمت‌ها منجر شود و هم به اشتغال کمک کند.

متقاضی

وی کاهش محسوس پروانه‌های ساختمانی را زنگ خطر برای آینده بازار مسکن دانست و گفت: در ماه‌های اخیر شاهد میزان مهاجرت از کلانشهرها به شهرهای اقماری بوده‌ایم. این نشان می‌دهد که متقاضی بالفعل برای خرید مسکن  وجود دارد اما توان خرید مردم پایین آمده است.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی آینده بخش مسکن گفت: من تصور نمی کنم قیمت مسکن کاهش شدید داشته باشد. توصیه‌هایی هم که از جانب برخی مسوولان برای خرید نکردن می‌شود کارساز نخواهد بود. هنوز مردم در تلاش هستند که مسکن مناسب خود را خریداری کنند. از جمله دلایل پایین آمدن تعداد معاملات به خودداری  فروشندگان برمی‌گردد. با این حال قیمت‌ها تا حدودی متعادل شده و آگهی‌های فروش آپارتمان و زمین افزایش یافته است. این موضوع می‌تواند به رشد معاملات و ایجاد شرایط برای پروژه‌های مشارکتی منجر شود.

دبیر کانون سراسرس انبوه‌سازان هم‌چنین با اشاره به التهاب بازار اجاره اظهار کرد: افزایش لجام‌گسیخته قیمت مسکن تاثیر خود را بر نرخ اجاره نیز گذاشته و شرایط برای مستاجران سخت شده است. امیدواریم در یک ماه آینده که آخرین ماه از فصل  جابه‌جایی است شاهد تلاطم شدیدی در بازار اجاره نباشیم. از سوی دیگر به دلیل کاهش نرخ سود بانکی، معادله رهن و اجاره باید تغییر کند و از سه درصد به دو درصد کاهش یابد.

منبع : ایسنا

۱۲ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۰:۱۷ ق٫ظ

  2. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۵ ب٫ظ

    خیلی جالب. ممنون از شما

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۵ ب٫ظ

    به امید رونق کسب و کار در امور مسکن

    پاسخ

  4. احمدی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۱ ب٫ظ

    همه چی با پول قابل حله متاسفانه!

    پاسخ

  5. بزرگی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب٫ظ

    خدایا برسان !!!
    حلال مشکلات را

    پاسخ

  6. ثامن

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۴ ب٫ظ

  7. نامجو

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  8. هوشمند

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    خوب بود دستتون درد نکنه

    پاسخ

  9. پویان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    امیدوارم بازار مسکن در آینده مجددا دچار التهاب نشود.

    پاسخ

  10. علی فرجی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

    دقیقاً موافقم .
    خریدار هست .قیمتها وحشتناک بالاست.
    این قیمتها باید شکسته و پایین بیاید تا خریدار رغبت به خرید داشته باشد

    پاسخ

  11. بیگدلی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    هیچکس پول نداره…

    پاسخ

  12. انصاری

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود
    تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…