مار سبز ؛ خوردنی مفید و لاکچری

۱۰
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مار سبز آشپزخانه‎ای و این همه خاصیت؟ اگر شما هم با خواص مارچوبه آشنایی ندارید این مطلب را حتما بخوانید.
مارچوبه

مگر می‎شود از مارچوبه گذشت؟ مارچوبه از آن دسته گیاهانی است که در آشپزی کاربردهای زیادی دارد و دارای خواص درمانی شگفت‎انگیزی است. مجله‎ی پیام دلتا اطلاعات تازه‎ای از این ماده‎ی غذایی در اختیار شما قرار می‎دهد.

مارچوبه

خواص مارچوبه

خوردن مارچوبه اگرچه باعث ایجاد بو در ادرار می‌شود اما زمانی که وارد بدن شود؛ مزایای زیادی خواهد داشت. این گیاه سبز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی همچون ویتامین A ، C ، E ، K و B6 و نیز فولات، آهن، مس، کلسیم، پروتئین و فیبر است.

به دلیل وجود این مواد، مارچوبه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد . می‌توانید این گیاه را به صورت گریل، پخته‎شده و آب‎پز در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید.

کاهش وزن

این گیاه نه فقط چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. فیبر به شما کمک می‌کند تا حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است.

فواید این گیاه در صورتی که با تخم مرغ آب‎پز مصرف شود بسیار است . ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

جلوگیری از عفونت ادراری

مارچوبه حاوی سطح بالایی از آمینو اسید آسپاراژین است و همین موضوع باعث می‌شود یک ادرار‎آور طبیعی باشد. به عبارت دیگر، مصرف مارچوبه به شما کمک می‌کند تا مایعات اضافی را از بدن دفع  و از عفونت‌های مجاری ادرار جلوگیری کنید.

مارچوبه

سرشار از آنتی اکسیدان

مارچوبه ( به خصوص قسمت‌های بنفش رنگ آن) سرشار از آنتوسیانین است که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ قرمز مایل به بنفش می‌دهد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند به بدن شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند.

ویتامین E

مارچوبه منبع غنی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی و مهم محسوب می‌شود. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک  و بدن را از تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌‎کند.

کاهش آثار خماری

در صورت مصرف نوشیدنی‌های الکلی، امکان کاهش آثار خماری با مارچوبه وجود دارد. مطالعات انجام‎شده در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که آمینو اسیدها و مواد معدنی موجود در مارچوبه ممکن است خماری را کاهش دهد و از کبد در برابر سموم الکل مراقبت کند.

مار چوبه

 گیاه ضد نفخ

زمانی که صحبت از نفخ و روش‌های درمان آن به میان می‌آید، مارچوبه انتخاب خوبی است. این گیاه به تقویت کلی سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند.

منبع عالی از اسید فولیک

خوردن ۴ برگ از مارچوبه می‌تواند ۲۲ درصد از نیاز روزانه شما به اسید فولیک را تامین کند. اسید فولیک برای زنانی که قصد بارداری دارند، بسیار ضروری است.

سرشار از ویتامین k

مارچوبه به همراه سایر سبزیجات ، منبع خوبی از ویتامین K است. این ویتامین برای انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است.

مارچوبه حال شما را خوب می‌کند

این گیاه سرشار از فولات است. فولات نوعی ویتامین B است که می‌تواند حال روحی شما را بهبود ببخشد. محققان ارتباطی بین سطح پایین فولات و افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، پیدا کرده‎اند. مارچوبه حاوی سطح بالایی از تریپتوفان (یک آمینو اسید) است که می‌تواند حس و حال افراد را بهتر کند.

۱۰ دیدگاه

  1. پورعیسی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۸ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۱۷ ب٫ظ

    مفید و عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۸ ب٫ظ

    پر انرژی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  4. بهلولی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۴ ب٫ظ

    خیلی جالب و مفید بود. ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  5. ملکی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۰ ب٫ظ

    دقیقا درست و عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…