ایرانگردی ، سمنان

 کاروانسرای ده نمک، مهمانی با حضور میلیاردها ستاره

۹
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مسیر جاده ابریشم سفر و مثل کاروانیان صدهاسال قبل، در کاروانسرا اتراق کنید.
کاروانسرای ده نمک

اگر از زندگی شهری خسته شده‌اید و دل‌تان آرامش طبیعت را می‌خواهد، این صفحه را نبندید. می‌خواهیم جایی را به شما معرفی کنیم که روح و جسم‌تان را آرام و شاد کند. کاروانسرای ده نمک گرمسار جایی است که لازم است به آن سفر کنید تا با طبیعت آشتی کنید و از آن انرژی بگیرید و چرخی هم در تاریخ بزنید. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا همچون کاروانیانی که روزگاری با شتر و اسب  استر در جاده ابریشم سفر می‌کردند، به کاروانسرای ده نمک برویم و در یکی از حجره‌های آن اتراق کنیم.

کاروانسرای ده نمک گرمسار

کاروانسرای ده نمک کجاست؟

اگر قصد دارید از تهران به کاروانسرای ده نمک بروید، ابتدا باید وارد جاده مامازند در جنوب شرقی تهران شوید. از مامازند خودتان را به ایوانکی برسانید. از ایوانکی به گرمسار بروید و از گرمسار وارد جاده سمنان شوید. ۴۰ کیلومتر جلوتر از گرمسار، به روستای ده نمک می‌رسید. کاروانسرا همان جا کنار جاده است و برای‌تان دست تکان می‌دهد. در مجموع باید حدود ۱۴۰ کیلومتر از مرکز تهران برانید تا به کاروانسرا برسید.

کاروانسرای ده نمک گرمسار

در کاروانسرای ده نمک چه خبر است؟

اولین چیزی که می‌بینید، کاروانسراست که بازسازی شده و مهمان می‌پذیرد. یعنی می‌توانید وارد کاروانسرا شوید و شب را در یکی از آن حجره‌های زیبا و تاریخی آن بگذرانید. کاروانسرای ده نمک در کل ۲۴ اتاق دارد. هر کدام هم به نام شاعری نام گذاری شده‌اند. اتاق شاه‌نشین، بزرگ‌ترین اتاق است. اگر دسته جمعی قصد سفر به کاروانسرا را دارید، شاید انتخاب این اتاق گزینه خوبی باشد. در حجره‌ها خبری از تختخواب نیست. باید مانند مسافران صدها سال قبل، روی زمین و لحاف و تشک بخوابید. کاروانسرا رستوران هم دارد. نگران شام و ناهار نباشید. غذاهای سنتی ایرانی در رستوران کاروانسرا ارائه می‌شود. فضای رستوران نیز فوق العاده جذاب است.

کاروانسرای ده نمک گرمسار

کاروانسرای ده نمک در روستایی به همین نام قرار دارد. در روستا، کاروانسرای دیگری هم وجود دارد که قدیمی‌تر از کاروانسرای بازسازی شده است. آن کاروانسرا هنوز بازسازی نشده. یک آب انبار بزرگ کنار کاروانسرا قرار دارد. جان می‌دهد برای عکاسی. یخچال زیبایی نیز کنار کاروانسرا واقع شده که منتظر بازسازی است.

کاروانسرای ده نمک گرمسار

و اما شب‌های کاروانسرا که هرگز نمی‌توانید از آن بگذرید. معمولا موسیقی سنتی به راه است و آن را می‌توانید از بلندگوهایی که در سرتاسر محوطه کار گذاشته‌اند، بشنوید. شب‌ها می‌توانید روی پشت بام کاروانسرا بروید و هر چقدر دل‌تان می‌خواهد آسمان را ببینید. حتی می‌توانید روی بام دراز بکشید و ستاره‌ها را تماشا کنید. بعضی شب‌های هفته، روی بام کاروانسرا برنامه رصد آسمان با تلسکوپ و استاد راهنما برپااست. اگر به این برنامه‌ها علاقه دارید، می‌توانید پیش از سفر با کاروانسرا هماهنگ شوید و در برنامه شرکت کنید. حیاط کاروانسرا که اتاق‌ها دورتا دور آن ساخته شده‌اند، پر از باغچه کاری و جوی‌های آبی است که صفای آن را بیشتر کرده‌اند. تا هر وقت دل‌تان بخواهد می‌توانید در حیاط بمانید و از طبیعت و هوای پاک و بوی تاریخ لذت ببرید.

کاروانسرای ده نمک گرمسار

نکات مهم در بازدید از کاروانسرای ده نمک

هنگام عبور از گرمسار، طالبی و محصولات جالیزی بخرید. معروف و خوشمزه هستند. می‌توانید از کوه‌های مریخی گرمسار و معدن‌های شگفت انگیز نمک نیز بازدید کنید. در کاروانسرا، هر اتاقی سرویس بهداشتی جداگانه ندارد. سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها در گوشه‌ای از کاروانسرا قرار دارند. بهداشتی، تمیز و در تعداد زیاد در دسترس‌تان هستند. نگران  نباشید. در محوطه کاروانسرا سیگار نکشید. پارکینگ مسقف برای خودروی شما وجود ندارد. ولی از آنجا که دورتا دور کاروانسرا دوربین کار گذاشته‌اند، امنیت خودروی‌تان تامین است. مغازه کوچکی در روستای ده نمک قرار دارد که می‌تواند نیازهای ابتدایی شما را برآورده کند.

کاروانسرای ده نمک گرمسار

۹ دیدگاه

  1. احمدی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۱ ب٫ظ

    زیارت تاریخی خیلی هم خوب

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب٫ظ

    سیاحت تاریخی باید جالب باشه

    پاسخ

  3. آدینه

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    رفتم خیلی قشنگ و جالب بود

    پاسخ

  4. بهلولی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    خیلی زیبا و دیدنی

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۲ ق٫ظ

    خیلی شبهای زیبایی دارد

    پاسخ

  6. بردیا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

    جای عالی

    پاسخ

  7. زارع

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۸ ق٫ظ

    چقدر زیبا و دیدنی

    پاسخ

  8. هوشمند

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۶ ب٫ظ

    واقعا جایه زیباییه ممنون

    پاسخ

  9. فرهاد کرمی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…