زمین دولتی بگیرید و خانه بسازید!

۱۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کسانی که توانایی  پرداخت پول ساخت (اعیانی) را دارند اما از پرداخت هزینه زمین (عرصه) ناتوانند، پول اعیان را یک جا در ابتدای ساخت  پروژه ، به یک حساب مسدود در بانک عامل واریز می‎کنند و سپس پیمانکار وارد ساخت و ساز می‎شود.
زمین دولتی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزئیات اجرای طرح های تأمین مسکن به روش فروش اقساطی زمین دولتی و تأمین مسکن اجاره ای را تشریح کرد.

به گزارش مجله پیام دلتا، عباس فرهادیه  درباره جزئیات طرح تام فاز (تأمین مسکن به روش فروش اقساطی زمین دولتی) اظهار داشت: مشکلی که هم اکنون  در بخش ساخت و ساز وجود دارد، تفاوت زیاد هزینه تمام شده ساخت با قیمت زمین است که این نسبت به صورت ۶۰ درصد هزینه زمین و ۴۰ درصد هزینه ساخت و ساز است.

وی افزود: بسیاری از متقاضیان خرید مسکن، هزینه تمام شده ساخت یک واحد ۷۵ متری را که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‎شود دارند اما نمی‎توانند خانه دار شوند چون قیمت زمین چند برابر قیمت ساخت واحد است و خانوارها هزینه خریدن مسکن را ندارند.

پول ساخت یکجا و پول زمین  در اقساط ۱۰ ساله گرفته می‎شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد شده تا در طرح تام فاز، راهکاری طراحی شود که کسانی که توانایی  پرداخت پول ساخت (اعیانی) را دارند اما از پرداخت هزینه زمین (عرصه) ناتوانند، پول اعیان را یک جا در ابتدای ساخت  پروژه ، به یک حساب مسدود در بانک عامل واریز کنند که خیال سازنده راحت باشد که پول ساخت و ساز وجود و سپس پیمانکار وارد ساخت و ساز شود.

زمین دولتی

وی یادآورد شد: پیمانکار نیز قرار نیست هزینه ساخت را افزایش دهد؛ بلکه همان هزینه ای را که در ابتدای قرارداد تعیین شده است تا پایان کار برعهده می‎گیرد و افزایش هزینه ساخت نخواهیم داشت. سهم زمین دولتی هم ، در فروش اقساطی ۱۰ ساله را  خریدار بازپرداخت می‎کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این روش با روش فروش مسکن در طرح مسکن ویژه منطقه تهرانسر شهر تهران شباهت دارد؟ گفت: طرح “تام فاز”با طرح مسکن ویژه تهرانسر تقریبا مشابه است اما در طرح مسکن ویژه، پول ساخت در طول مدت زمان دریافت شد و برخی متقاضیان پول ساخت را با تأخیر دادند که کل پروژه را با تأخیر زمانی روبه رو کرد. در طرح تام فاز خریدار، ابتدا ۳۰ درصد را پرداخت می‎کند و ۷۰ درصد تسهیلات  را دولت برعهده می‎گیرد.

عباس فرهادیه تصریح کرد: پیشنهاد اولیه داده شده و در حال تنظیم سازوکار آن هستیم. به نظر ما در معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، اگر این طرح اجرایی شود، مشکل بخشی از مردمی که پول ساخت را دارند ولی این پول یا به عنوان رهن (ودیعه مسکن) در اختیار موجر است یا به عنوان سرمایه گذاری در بازارهای موازی (ارز و طلا) در نقدینگی قرار دارد ولی هزینه خرید مسکن را ندارند، حل می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت یکجای پول ساخت از خریدار، باعث نمی‎شود تا به مشتری فشار وارد شود؟ گفت: فردی که می‎خواهد در ۲ سال ۲۵۰ میلیون تومان بدهد، به طور قطع  از قبل این پول را داشته است؛ چون بسیاری از افرادی که می خواهند از طریق تام فاز خانه دار شوند، امکان آن را ندارند که این پول را ۲ ساله کنار بگذارند این مبلغ اندوخته ۱۰ ساله یک خانوار معمولی است ولی در دهک های هدف، بسیاری از افراد نمی‎توانند دو ساله ۲۵۰ میلیون تومان را پس انداز کنند.

3 17 زمین دولتی بگیرید و خانه بسازید!

به سپرده های مسدودی، سود بانکی تعلق می‎گیرد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: به پولی که متقاضی در حساب مسدودی قرار می‎دهد، سود سپرده بانکی تعلق می گیرد. ضمن اینکه اجرای پروژه هم به دلیل تأخیر تأدیه آورده از سوی متقاضیان، دچار مشکل نمی‎شود.

“تام إج”: برنامه ریزی برای اجرای دو روش «اجاره داری حرفه‌ای» و «ساخت مسکن برای اجاره»

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره طرح تام اِج (تأمین مسکن اجاره ای) تصریح کرد: قرار است با این طرح، اجاره داری حرفه ای را در کشور اجرایی کنیم. به این صورت که اگر یک مالک، چند ملک در چند نقطه تهران داشته باشد؛ اجاره دادن این واحدها، آسیب زیادی به مالک وارد کرده و مشکلات گسترده ای با مستاجران خواهد داشت.. در هیچ جای دنیا، مردم شخصا وارد اجاره داری نمی‎شوند بلکه مؤسساتی هستند که این کار را انجام می‎دهند و درصدی هم از اجاره بابت اجرای کارهای موجر برمی‎دارند. حُسن این کار این است که مؤسسه واسطه همه کارهای لازم را انجام می‎دهد؛ چون تعداد زیادی واحد اجاره ای در اختیار دارد، برای او به صرفه است که تیم تأسیساتی و تعمیرکار داشته باشد یا وکیل برای انجام کارهای حقوقی واحدهای تحت پوشش خود جذب کند. اجاره داری حرفه ای قیمت تمام شده اجاره بها را کاهش می‎دهد و تحویل واحدها به موجر یا جذب مستأجر جدید را هم همین مؤسسات انجام می‎دهند.

منبع : خبرگزاری مهر

۱۲ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۶ ب٫ظ

    چه خوب

    پاسخ

  2. قاضی محمد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

    با سلام و عرض ادب مطالب شما بسیار مفید واقع شد ولی در ایران نه چون اینجا جمهوری اسلامیه

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    خوب بود ممنون

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    کار امد بود

    پاسخ

  5. mehrdad

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

    برای اجرای این مطلب و گرفتن شرایط باید به کجا مراجعه کرد

    پاسخ

  6. علي حنيفه پور

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    طرح خوبیه انشالله عملی هم بشه

    پاسخ

  7. مهران

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    این طرح شکست خواهد خورد

    پاسخ

  8. بیگدلی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ق٫ظ

    بسیارمفیدبود ممنونم

    پاسخ

  9. بهلولی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    خیلی ممنون از اطلاع رسانی و مطالب مفیدتون

    پاسخ

  10. فرهاد کرمی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ ق٫ظ

  11. بردیا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  12. رحیمی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…