بارش شهابی برساوشی را در دهه آخر مرداد از دست ندهید

ستاره می‌زنه سو!(+ویدئو)

۷
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
می‌گویند هر وقت ستاره دنباله‌دار دیدی آرزو کن. شک نداشته باش آن ستاره آرزویت را برآورده می‌کند.
شهاب باران برساوشی

این شب‌های آخر مرداد، آسمان شهاب باران است. پدیده نجومی بارش شهابی برساوشی این شب‌ها در اوج خود قرار دارد و چه چیز بهتر از این؟ به آسمان نگاه کنید. ستاره‌های دنباله‌دار و شهاب‌ها را ببینید و در آرامش کهکشان غرق شوید. تفریحی صددرصد رایگان! صددرصد طبیعی! صددرصد لذت بخش! با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا به شما یاد بدهیم کجا بروید تا به خوبی بتوانید شهاب باران برساوشی را ببینید و لذت ببرید.

شهاب باران برساوشی

شهاب باران برساوشی چیست؟

بارش شهابی برساوشی یک پدیده زیبای نجومی است که برای لذت بردن از آن قرار نیست تلسکوپ هابل داشته باشید و چیز زیادی از علم نجوم و رمل و اسطرلاب بدانید. کافیست سرتان را بالا بگیرید، آن را ببینید و لذت ببرید.

شهاب باران برساوشی

شاید برای‌تان سوال باشد که شهاب باران دقیقا چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که هر جرم آسمانی در مدار مشخصی حرکت می‌کند. گاهی زمین، این سیاره آبی و خانه همه ما، وقتی دارد در مدار خودش حرکت می‌کند و به دور خورشید می‌چرخد، وارد مدار یکی از سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار می‌شود. در این صورت ذرات جدا مانده از این سیارک‌ها و دنباله‌دارها وارد جو زمین می‌شوند و نتیجه آن، چیزی است که نام شهاب باران روی آن گذاشته‌اند! آتش بازی هیجان انگیز آسمانی!

شهاب باران برساوشی

 این اتفاق هر ساله در اواسط تابستان در آسمان ایران روی می‌دهد. افراد زیادی به شوق دیدن باران شهابی راهی سفر می‌شوند تا به چشم خودشان ببیند آسمان چگونه سوسو می‌زند. شهاب باران برساوشی حاصل ذرات به جا مانده از مدار ستاره دنباله دار “سویفت تاتل” است.

شهاب باران برساوشی

کجا برویم شهاب باران ببینیم؟

خارج از شهر. شهرها با پدیده‌ای به نام آلودگی نوری دست به گریبان هستند. یعنی در شهرهای بزرگ، نمی‌توانیم آسمان سیاه و مخملی ببینیم. چراغ‌های منازل مسکونی، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و رقص نورهایی که برای زیباسازی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمی‌گذارند بتوانید ستاره‌ها و شهاب باران را از داخل شهر ببینید. پس دور پشت بام خانه‌تان را خط بکشید و اگر کسی گفت روی بام، شهاب باران دیده زیاد حرفش را جدی نگیرید.

پس باید چه کار کنید؟ از شهر خارج شوید. بله. باید از شهر خارج شوید تا بتوانید شهاب باران را با خیالی آسوده ببینید. جاده‌های فرعی اطراف شهرها، روستاهای کوچک و نواحی دوردست جاهای مناسبی هستند. ما چند جای مناسب را که می‌توانید حوالی تهران، شهاب باران ببینید، به شما معرفی می‌کنیم:

شهاب باران برساوشی

کویرهای اطراف تهران:

کویرها بهترین جا برای تماشای باران شهابی هستند. در کویر خبری از آلودگی نوری نیست. همچنین گرد و غبار در آسمان وجود ندارد. بنابراین بهترین جا برای رصد آسمان به شمار می‌روند.

اگر وارد جاده قدیم قم شوید، آسمان خوبی را برای تماشای آسمان پیدا می‌کنید. حوالی مریخ ایران هم جای بدی نیست. همچنین جاده تهران به گرمسار هم فرعی‌های خوبی برای رصد آسمان دارد. می‌توانید به کاروانسرای ده نمک در جاده گرمسار به تهران بروید و از روی سقف کاروانسرا، آسمان را رصد کنید. شهاب باران برساوشی را در سمت شمال شرق آسمان بجویید. از ساعت ۱۱ شب تا ۴ بامداد بهترین زمان تماشای شهاب‌ها است. در نظر داشته باشید همه کاروانسراهای بازسازی شده و گردشگر پذیر که خارج از شهرها قرار دارد، برای رصد ستاره‌ها عالی هستند. نزدیک‌ترین آن را پیدا کنید و برای رفتن برنامه ریزی کنید

شهاب باران برساوشی

نکات مهم در تماشای شهاب باران برساوشی

این شب‌ها نمی‌توانید از شهر خارج شوید؟ اشکالی ندارد. این اتفاق هر ساله در اواخر مرداد تکرار می‌شود. سال بعد با هماهنگی بیشتر برنامه ریزی کنید. همراه داشتن دوربین دوچشمی پیشنهاد ما به شماست. بالا گرفتن سر به مدت طولانی ممکن است باعث شود گردن‌تان رگ به رگ شود. پیشنهاد ما به شما همراه داشتن یک زیرانداز گرم و نرم است. پهن کنید و راحت روی آن دراز بکشید و به آسمان خیره شوید. اگر بالش داشته باشید که دیگر نور علی نور می‌شود. از آنجایی که کویرها بهترین جا برای رصد آسمان هستند و کویرها در شب، سرد می‌شوند، همراه  داشتن پتوی مسافرتی عاقلانه است.

شهاب باران برساوشی

سعی کنید فقط از آرامش طبیعت لذت ببرید. طبیعت را ببینید، بشنوید و نفس بکشید. چه لزومی دارد موسیقی متال در آن شرایط گوش کنید؟ البته این صرفا پیشنهاد ما به شماست. حق دارید هر جور دل‌تان می‌خواهد خوش بگذرانید.

صبور باشید. حداقل دو ساعت زمان برای این کار بگذارید تا بتونید شهاب‌های بیشتری ببینید. عکاسی نکنید. بله درست شنیدید. اگر عکاس حرفه‌ای نیستید و دوربین حرفه‌ای ندارید، بیخیال عکاسی شوید. چون احتمالا عکس‌های خوبی نخواهید گرفت. فقط وقت‌تان هدر می‌رود و لذت کمتری از تماشای آسمان شب می‌برید. خوراکی سبک و نوشیدنی همراه داشته باشید.

شهاب باران برساوشی

ویدئویی زیبا از شهاب باران در سوئیس:

 

۷ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۱ ب٫ظ

    بسیار زیبا و دلنشین بود ممنونم

    پاسخ

  2. فتحی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۱ ب٫ظ

    ستاره

    پاسخ

  3. حسینی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۶ ب٫ظ

    به نظرم هم قشنگه هم ترسناک. ایشالله که به زمین نخورن

    پاسخ

  4. پویان

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب٫ظ

    مطلب بسیار هیجان انگیز و جذابی بود . متشکرم

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۳ ب٫ظ

    خیلی خیلی زیباست

    پاسخ

  6. مهدی فراهانی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۵ ب٫ظ

    بسیار عالی و جذاب بود

    پاسخ

  7. بهلولی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۹ ب٫ظ

    چقدر زیبا و لذت بخش. ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…