ایرانگردی ، قم

مریخ به تهران نزدیک است!(+ ویدئو)

۱۱
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مریخ به تهران نزدیک است! کمتر از 150 کیلومتر حتی!
گنبد نمک مریخ

چرا سفر بدون بازگشت به فضا؟ با بازگشت، به مریخ سفر کنید. خوش بگذرانید. حیرت زده بشوید و خوش و خرم به خانه برگردید. همین حوالی تهران خودمان مریخ دارد. کافی است سوییچ بیندازید، ماشین را روشن کنید. به سمت قم برانید تا به مریخ برسید. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به مریخ سفر کنیم. به گنبد نمکی قم؛ جایی که شما را یاد سیاره‌های ناشناخته کهکشان‌های دور می‌اندازد. جایی که شبیه به لوکیشن فیلم‌های تخیلی است. جایی که تا به حال مانندش را ندیده‌اید!

47585881 640123513153036 7093269056023353885 n مریخ به تهران نزدیک است!(+ ویدئو)

گنبد نمکی یعنی چه؟

گنبدهای نمکی عارضه‌های ژئوتوریسمی یعنی زمین گردشگری هستند. گنبد نمکی قم که به آن گنبد نمک ظغرود هم می‌گویند، شصت میلیون سال دارد. این گنبد تنها گنبد نمکی متقارن در جهان است و درون خودش یک دریاچه نمک دارد! دریاچه‌ای که از آب آن برای گردشگری درمانی نیز استفاده می‌شود و می‌گویند برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی بسیار مفید است. گنبدهای نمکی در جاهایی که دمای هوای زیادی دارند تشکیل می‌شوند. بارندگی فصلی در ایجاد گنبد نمکی دخالت دارد. یعنی در فصل بارش، مقادیر زیادی باران می‌بارد. چون دمای هوا بالااست، باران به سرعت تبخیر می‌شود. از آنجاکه بافت خاک سطح زمین نمکی است،  گنبد نمکی شکل می‌گیرد. البته این پدیده در یک روز و دو روز اتفاق نمی‌افتد. میلیون‌ها سال زمان نیاز دارد.

گنبد نمک قم تهران

اشتباه نکنید!

در بعضی منابع غیرمعتبر گنبد نمکی قم را به اشتباه گنبد نمکی یزدان کوه نامیده‌اند. گنبد نمکی یزدان کوه در جاده قم به گرمسار قرار دارد و متفاوت از گنبد نمکی قم است. این دو را با همدیگر اشتباه نگیرید.

گنبد نمک قم تهران
جاده منتهی به گنبد نمکی قم که شبیه به فضای کرات ناشناخته است

مریخ کجااست؟

مریخ ایران جایی حوالی قم قرار دارد. یعنی با صرف یک ساعت زمان می‌توانید از تهران خودتان را به مریخ برسانید! چه اتفاق هیجان انگیزی! دیگر چه می‌خواهید؟

گنبد نمک قم تهران

گنبد نمکی قم که چیزی از مریخ کم ندارد. حدود ۲۰ کیلومتری جاده قم به جعفریه، جایی است که می‌توانید گنبد نمکی را ببینید. در واقع ۲ کیلومتر قبل از دامشهر، در مسیر قم به جعفریه، مسیر دسترسی به گنبد نمکی قرار دارد.

گنبد نمک قم تهران

لایه‌های نمک گنبد نمکی قم به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند. سفید، کرم، نسکافه‌ای، قهوه‌ای، بنفش و قرمز از رنگ‌‎هایی است که حتما تشخیص می‌دهید. ای رنگ‌ها روی تیغه‌های بلوری قرار دارند. گنبد نمکی یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران است.

گنبد نمک قم تهران

نکات مهم در سفر به مریخ

گنبد نمکی قم بزرگ‌ترین گنبد نمکی دنیااست و شصت میلیون سال نیز سن دارد. بدیهی است که باید بسیار در حفاظت از آن بکوشید. هیچ نوع زباله‌ای، چه پوست هندوانه و چه ته سیگار را در گنبد و طبیعت اطرافش رها نکنید.بازدید از این گنبد به تازگی در تورهای ورودی، یعنی خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، گنجانده شده. آنها برای بازدید از بزرگ‌ترین گنبد نمکی دنیا که شبیه به مریخ و سیارات ناشناخته دیگر است، راهی قم می‌شوند. بنابراین بیشتر نیاز است در حفظ پاکیزگی و بهداشت منطقه بکوشید .

گنبد نمک قم تهران

دریاچه وسط گنبد پر از آب شور و تلخ است. گفته می‌شود این آب برای درمان مشکلات پوستی و مفصلی مفید است. به دلیل شوری زیاد آب، هرگز در آن غرق نمی‌شوید! مانند اتفاقی که در بحرالمیت برای گردشگران می‌افتد و می‌توانند بدون زیر آب رفتن، روی آب شناور بمانند و روزنامه بخوانند و یا حتی قهوه نوش جان کنند.

گنبد نمک قم تهران

با این حال دلیل نمی‌شود بی‌گدار به آب بزنید. نمک اشباع در آب باعث می‌شود حرکت‌تان در دریاچه کند و سنگین شود. همین می‌تواند خطرساز باشد. احتیاط هم شرط عقل است.

گنبد نمک قم تهران

۱۱ دیدگاه

  1. امیر زندمنش

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ق٫ظ

    بسیار عالی ممنونم

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۱ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  4. طاها

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ق٫ظ

    معرکه

    پاسخ

  5. کوروش

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۲۵ ب٫ظ

    عکس های قشنگی داشت مرسی که مریخ رو هم بهمون نشون دادید ندیده بودیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۲ ب٫ظ

    خیلی خوب بود ممنون بابت معرفیش

    پاسخ

  7. یوسفی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۵ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  8. رسا

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

  9. نامجو

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۲ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  10. میرعبدالباقی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۵ ب٫ظ

    جذاب

    پاسخ

  11. هاتف

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۴ ب٫ظ

    عجیب و زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…